"Westernform" Bilder?

Lycanthrope

Trådstartare
Jag hör ofta benämningen westernform, och det visar sig vara hästar som går med långa bakben och hängande hals..
Är det så en "westernform" förväntas vara? :confused:

Ska hästen inte bära sig själv i form med hjälp av vikthjälper, säte osv osv på lång tygel?

Inte sloka på lång tygel?

Lägg gärna in bilder!

Undrande*

Sv: "Westernform" Bilder?

Jag tycker det är skitsvårt att hitta bra bilder på internet, men här är det jag tycker är ok som jag fann nu i min influensayra :(

deitigen_westernriding1.gif

westernriding.jpg

nej fy. nu måste jag sova. godnatt

för att förstå formen på hästen måste du först förstå grenen. Det finns inte en westernform, det finns olika ideal för ca 20 olika westerngrenar. I majoriteten av dem är inte formen huvudsyftet, utan något som behövs för att hästen på bästa sätt ska kunna utföra det grenen handlar om.

Jag tränar mycket o har tävlat lite i western, så jag förstår grenen.

Jag menar mer att jag har hört av vissa människor att de anser att det finns en särskild westernform, och ville se lite olika förslag på vad ni på buke anser är rätt. :D
Men det finns ju inget måste i hur hästen ska gå, utan som du säger: "I majoriteten av dem är inte formen huvudsyftet, utan något som behövs för att hästen på bästa sätt ska kunna utföra det grenen handlar om."

jag tycker denna går riktigt bra (reining)! Vad tycker ni?

bild-1.jpg

Jätte intressant! :bow:
Själv skulle jag gärna vilja se pleasure hästar som går "rätt". Gärna sett från sidan.

Så vitt jag vet finns det ingenstans en "idealform" som betyder tappad oengagerad rumpa, dumpade bogar, framtung, låg och lång... Däremot Låg - RUND - med bakdelen väl under sig.

Även en westernhäst - i allmänt sammanhang - måste skjuta på bak och kröka ryggen - använda bukmuskulaturen - för att hålla. (Dra nu inte upp pleasurejoggen där idealet är pyttesteg, markbundna och tvåtaktigt, eller hästar som går som dammsugare)

Tirnanogs "stora" bild är i mina ögon idealet på en välriden tävlings reiner. :bump:

Så vitt jag vet finns det ingenstans en "idealform" som betyder tappad oengagerad rumpa, dumpade bogar, framtung, låg och lång... Däremot Låg - RUND - med bakdelen väl under sig.

Även en westernhäst - i allmänt sammanhang - måste skjuta på bak och kröka ryggen - använda bukmuskulaturen - för att hålla. (Dra nu inte upp pleasurejoggen där idealet är pyttesteg, markbundna och tvåtaktigt, eller hästar som går som dammsugare)

Tirnanogs "stora" bild är i mina ögon idealet på en välriden tävlings reiner. :bump:

håller med! Sen ska vi inte glömma att formen på hästen varierar med tiden (trenden), förr var det "modernt" med hästar som inte var "soft" i nacken i stopp till exempel, det såg ut som de sträckt ut huvudet för att komma så långt fram med nosen som möjligt, idag ska hästarna vara mer avslappnade i nacken ända in i stoppen, ska se om jag hittar bilder på det!

håller med! Sen ska vi inte glömma att formen på hästen varierar med tiden (trenden), förr var det "modernt" med hästar som inte var "soft" i nacken i stopp till exempel, det såg ut som de sträckt ut huvudet för att komma så långt fram med nosen som möjligt, idag ska hästarna vara mer avslappnade i nacken ända in i stoppen, ska se om jag hittar bilder på det!

Det går troll i det mesta ^^ Kika bara på hoppryttare som skänklar med armbågarna i språnget :)

Mode och trender är det i dagens hästsamhälle som är farligast :cool:

Jag ska se om jag kan hitta nån bild jag med :D :bump:

Måste bara säga så där btw att jag ÄLSKAR din avatar :D:D

Måste bara säga så där btw att jag ÄLSKAR din avatar :D:D
TACKAR!!! :bow: :bow::bow:

jag har hittat en del bilder nu yeeehaaaw, det var svårare att hitta bilder på den numera "omoderna" stilen att stoppa men här kommer dom:

Här är då den numera "trendiga" stoppen, dock ska det vara längre tyglar tror JAG ;):
waltemberry8.jpg

lösare tyglar här:
waltemberry5.jpg
[

här är en bild på den dåtida trendiga stoppen där de hade kortare tyglar och huvudet mer positionerat rakt ut utsträckt, alltså utan softness in the neck typ:
MegaDittostop.jpg

men detta är ju bara stopparna, det kanske inte var det denna tråden gällde utan mer formen i övrigt, alltså inte i några speciella manövrar?

synpunkter emottages! :idea:

Jag syftade på nån särskild form inom just ridstilen western, men det varierar ju något enormt såklart! :D

hittade en till gammal bild på en stopp. Tänkte oxå bara säga att jag inte säger något om att jag tycker stopparna är bra/mindre bra/dåliga/felaktigt utförda/bra form eller dålig form, såna diskussioner orkar jag inte med :p vet ej heller exakta datum på bilderna så det lämnar jag därhän, sorry 'bout that!

Utan jag vill bara påvisa skillnaden i trenden som gått från mera "stiff necked" till mera "soft necked" om man kan kalla det så:D

här är då en äldre bild på formen som var "trendig" då:
img_steadys.jpg

en till:
7_2.jpg

två "moderna" bilder:
slide2.jpg

17_2.gif

Jag syftade på nån särskild form inom just ridstilen western, men det varierar ju något enormt såklart! :D

OJ!:o misstänkte att du kanske menade något sånt, jag hann posta ett inlägg med bilder till tyvärr, innan jag såg ditt inlägg sorry!:o
hoppas tråden drar vidare för det är ett väldigt intressant ämne GOD JUL :)

De 2 dedersta bilderna visar mkt LÖSGJORDA quarter hästar som stoppar med ryttarens säte, har bakdelen väl under sig och är lösa i bogarna . Inga huven uppe i tacket och händer som håller i emot. Tycker att jag känner i gen en trevlig "kille " på bilden. GOD-JUL PÅ ER ALLA TREVLIGA DISCUTERINGSTJEJJER (KILLAR):rofl:

De 2 dedersta bilderna visar mkt LÖSGJORDA quarter hästar som stoppar med ryttarens säte, har bakdelen väl under sig och är lösa i bogarna . Inga huven uppe i tacket och händer som håller i emot. Tycker att jag känner i gen en trevlig "kille " på bilden. GOD-JUL PÅ ER ALLA TREVLIGA DISCUTERINGSTJEJJER (KILLAR):rofl:

God Jul på Dig Anneli!

Och givetvis alla andra med :D
Älskar trådarna på westernforumet, som oftast håller en så himla mysig attityd och alla trevliga människor med kunnande och öppna sinnen! :D:D

Hoppas ni får det där kuvertet med extra pengar, den där nya sadeln ni drömt om och en pigg, go och glad häst! Sitter själv och drömmer om en jul i stallet, men är fast i min etta... min Tant får sina julmorötter om nån dag ist :D

*kramar*

Vår egna Catarina Wixell och Frekles Flit bar... för ett antal år sedan,men vad jag vet har hon alltid ridit (och stoppat) hästarna i bra form och balans, modernt eller ej, träns eller ej.... :bow:

CatarinaWixelloFritte.jpg

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 766
Senast: Ninnurur
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 459
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar