Western?? va??

E

Emma_lillan

Jag funderar på hur deet är att rida vestern och kan man rida det i vanlig sadel och hur ska man göra??:confused::confused:

Sv: Western?? va??

Ja kan man väl göra men man får nog inte rätta känslan tycker jag då iallafall.Men inte vanlig sadel på tävlingar förutom på (prova på) E-nivå där e d väl tillåtet.
Sen e d bara o se videos gå på clinics mm för o komma igång :)

Ridningen sitter inte i utrustningen, men självklart, 110%igt blir det inte utan sadeln:D

ja, och kolla upp någon tränare som du kan rida för lite mer regelbundet, om det funkar och så.. i så fall är ju det ju bra ;)

Va de så enkelt att det var sadeln som gjorde diseplinen så behövces inte ryttaren månne.:angel: Skämt å sido du får en tätare annlägning med skänklarna i westernsadel. Den blir så tät att du känner din häst hjärta slå om den blir rädd.

jag red och tävlade med min hoppsadel i början. man måste ju börja nånstans, när du sedan bestämt dig att det är ngt du vill hålla på med så kan man köpa sadel.

jag känner det i alla sadlar:p

Hehehe... instämmer!!! ;)

Däremot i dom westernsadlar jag provridit så tycker jag sorgligt nog att skänklarna hamnar mycket längre ut och ifrån hästen än i min engelska hopp sadel, men sätet/sitsen/sittbenen kommer närmare och min häst känner säteshjälperna bättre i westernsadel...

O.T. Sorry... men... Ska det inte va så?

Jag rider western i dressyrsadel. Har inte så mycket val då westernsadlarna inte passar min ponny... (ja, jag har provat JÄTTEmånga både jättedyra och jättebilliga). Det går jättebra men skullle önksa att westernsadlarna passade då man får en annan känska i ridningen!:smirk:

Jag funderar på hur deet är att rida vestern och kan man rida det i vanlig sadel och hur ska man göra??:confused::confused:

Det går alldeles utmärkt att börja rida westernridning i en vanlig sadel. Däremot behöver du ett par långa westerntyglar.

Westernridning är ett sätt att rida, ett sätt där man fokuserar på att få en väluppfostrad arbetsvillig häst. En häst som svarar på små lätta hjälper och så är man noga med att hästen ska förstå sin arbetsuppgift (ex.vis. hålla det tempo man satt den i - tills man ber om något annat, backa genom smala passager, stå stilla tills man ber om något annat osv osv). Man utbildar också hästen att gå i rätt form utan ihållande tygelkontakt.

Mitt råd är att du letar reda på någon i din närhet som kan visa dig grunderna. Sen kan du sätta igång och träna.

Ett annat tips är att skaffa boken eller dvd:n med Bob Mayhew, den ger en bra introduktion till westernridning.

När du kommit längre i din träning, så kanske du faller fullständigt för westernridning (vilket är lätt hänt ;) och då vill du nog skaffa en westernsadel. Men det går utmärkt att börja med en engelsk sadel.

Lycka till!

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 611
Senast: Nepenthe
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
516
Senast: MiniLi
·
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
491
Senast: iNHALE
·
Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 476
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London