western sadel till islandshäst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: western sadel till islandshäst

en kompis har en. men jag tror att det är en barnwestensadel i med att det är svårt att hitta till islandshästar då som har så korta ryggar...

Vi har en extrakort bomlös westernsadel från Startrekk, superfin är den :love:
Men tror ändå inte den passar alla isisar, den är ganska lång ändå, för att vara kort ;)

Jag har en TexTan Gaitedhorse saddle. Fungerar bra i längd och bredd (han har en relativt normallång och bred rygg), dock passar den inte mig. Den har för djupt säte för min smak... Gillar att kunna röra på mig.

/Milschen

Tack för alla svar!
Va in och kikade på dom där montsegur sadlarna..tycktes dom var väldigt fula....
Ska kolla upp textan sadlar!
Kanske blir det en barn sadel till slut...tur att man har liten rumpa..:bump:

Usch. Jag har en westernsadel till min foderislänning, men rider aldrig med den. Den suger :mad: Vet inte om den passar på henne heller, har ingen sadel som passar :cry:

Eller för att de är sköööna :love: eller det är iaf min anledning till att jag vill ha min bomlösa westernsadel. Vet inte om "vanliga" är så sköna dock?

Varför vill man ha westernsadel på en islandshäst???
Jag vill ha en western sadel när jag rider med unghästar som handhäst, när mina små barn "åker" häst och till min pappa när han rider då han känner sig säkrare med "handtag", bättre det än att försöka hålla balansen i tygeln som tyvär många osäkra ryttare gör...
Så tycker jag faktiskt att dom är både sköna och snygga...
Kanske inte när man tränar gångarter men när man rider på tur och tränar muskler...
Har redan en Loftur sadel som jag älskar men behöver nu en till sadel och vill då ha en bra western sadel...

Och efter att ha varit på western forumet och bett om råd så har jag upptäckt att människorna där är jätte trevliga så man vet ju aldrig kanske "byter jag sida" western ridning på islänning!:rofl:

Då kan du ju göra mig sällskap! ;)

Sysslar med både western och "vanlig" dressyr... :bump:

Varför inte ta det bästa av bägge världar.

/ Milschen

Absolut!
Jag älskar islandshästar och kommer aldrig byta hästras men jag tycker att det blivit väldigt mycket snobberi inom denna världen...jätte tråkigt!
När jag kom från "ponnyhoppningsvärlden" till denna islandsvärld för ca 10 år sen så tyckte jag att det var så mysigt, att alla va så snälla mot varandra och peppade varandra på tävlingar, kurser m.m
Jag hade tröttnat på att tävla hoppnig då jag tyckte att det var väldigt mycke snobberi och skitsnack inom ponnyvärlden. Jag hade alltid ont i magen när jag skulle på tävling.

Men när jag började med islandshästar i stället (av en slump) så tyckte jag att allt var jätte roligt, hade aldrig ont i magen när jag skulle tävla.:banana:

Men efter att ha varit lite utanför islandsvärlden (fått två små barn) och sen kommit tillbaka så har jag nu till min fasa märkt att det är nästan ännu värre än ponny världen!
Folk snackar skit, är diviga och tror dom vet bäst om allt, jätte tråkigt.:eek:

Vi brukar ha säkerhetsrem på våra sadlar (även kallat fegsnöre eller tjejfångar-rem...). En ordentlig rem att hålla i fram vid framvalvet på sadeln!
Jag avskyr att rida unghästar utan en sån, jag känenr mig inte trygg utan den.

Däremot är jag lite rädd för westernsadlarna, tycker att knopparna är läskiga :crazy: Tänk att få den i magen! :eek:
Fast det är klart, westernsadel + säkerhetsväst är ju ett alternativ!

har inte provat westernsadel på islänningarna, däremot har shettisen en westernsadel från hööks. Tyckte om den när jag var lite, och får fortfarande plats i den. Den är ju kort, iaf! :idea:

Vi brukar ha säkerhetsrem på våra sadlar (även kallat fegsnöre eller tjejfångar-rem...). En ordentlig rem att hålla i fram vid framvalvet på sadeln!
Jag avskyr att rida unghästar utan en sån, jag känenr mig inte trygg utan den.

Däremot är jag lite rädd för westernsadlarna, tycker att knopparna är läskiga :crazy: Tänk att få den i magen! :eek:
Fast det är klart, westernsadel + säkerhetsväst är ju ett alternativ!

har inte provat westernsadel på islänningarna, däremot har shettisen en westernsadel från hööks. Tyckte om den när jag var lite, och får fortfarande plats i den. Den är ju kort, iaf! :idea:

Jag menade att jag skulle ha westernsadeln på den äldre hästen när jag rider med unghästar i hand..skrev kanske lite otydligt..

Men jag tycker det låter intressant det där med "fegsnöre" när man rider unghästar, hur menar du att du sätter fast det?

Eller så var det jag som läste tokigt, jag var tröööött!

Jo, fram vid framvalvet sitter det ju en liten ring på varje sida:

http://www.agerstaridshop.nu/images/topreiter_jr_lagupplost.gif
http://www.satraislandshastgard.se/Globus_223370.jpg

Där fäster jag vilken rem som helst oms passaro ch är tillräckligt lång. På min ena sadel sitter det en aachen-rem, och på den andra en sån här, som sitter på pelhambett ibland:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/8f/Pelham_bit.jpg/400px-Pelham_bit.jpg

Kanonbra att greppa tag i och hålla sig fast, känns mycket säkrare än att hålla sig i manen också! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
772
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
291
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
269
Senast: Roheryn
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
345
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025