Western ponny

K

katitzi_sassa

Hej!

Jag funderar på att kanske skaffe ponny men då undrar jag...
Finns det några westernponnier? skriv gärna i sånafall vad e det för ras????

MVH Katitzi_sassa

Sv: Western ponny

hafliger brukar vara westernridna, tinker, arab sen dom flesta westernhästar är korsningar i ponnymått :)

Hej! Som dom andra skriver så har det ingenting med rasen att göra :) Bara att ut och leta på salusidorna med westerninriktning. Jag rider lite western på vår connemara och det funkar kanonbra! :D

Kan ju lägga med en bild på honom :-)
29774637.jpg

Senast ändrad:

Köp en liten quarter. Min är bara 148 cm i mankhöjd, dvs. maxad d-ponny.:)

hafliger brukar vara westernridna, tinker, arab sen dom flesta westernhästar är korsningar i ponnymått :)

Va? :crazy: Det där var det konstigaste jag läst.

Haflingers brukar knappast vara mer westernridna än andra raser?
Och det andra har jag svårt att förstå.

Till TS: Det finns många olika raser inom westernridning.
Det viktiga är att hitta en individ som passar dig och det du vill pyssla med.
Vill man verkligen satsa så kan jag bara rekommendera tex quarter, som verkligen är framavlad för ändamålet. Men vill man tävla litegrann kanske så funkar vilken ras som helst egentligen, sålänge den har ok gångarter osv. Min bruksnordsvensk är tävlad i western.

Hej!

Vad bra att man kan rida många olika hästar i western^^
Jag har ju länge önskat mig en Connemara som också är min drömponnys ras. och eftersom du (Isabelle L)red en Connemara
Funkar den bra i western???

Svara gärna MVH Katitzi_sassa:love:

Zorro som han heter funkar bra till allt (utom hoppning ;)) Han har en väldigt naturlig låg form och även om han inte är så mycket westerntränad så går han lätt i rätt form på hellånga tyglar :)

Vänta!!! är den zorro till salu!? på hastnet???????? O.O

Vilken skillnad det kan vara fast dom är helsyskon:D

Pappan brukar ju lämna småhästar efter sig.

Hej!

Jag funderar på att kanske skaffe ponny men då undrar jag...
Finns det några westernponnier? skriv gärna i sånafall vad e det för ras????

MVH Katitzi_sassa

Först och främst...vilken storlek på ponny är du ute efter? I övrigt passar de flesta raserna så leta en som passar dig. Rasen är oväsentlig.

Jag, vuxen, rider Welsh Cob bl.a.

dom glömde jag :o
Gick på western"ridskola" och då var det araber, tinkrar, massa haflinger o lite gatukorsningar. Fanns även nån paint :)

Man kan inte göra en bedömning på vad som används mest baserat på en ridskolas hästmaterial;).

Gud vad trött jag blir på western folket som tror att de bara är QUARTERN som är bäst till westerngrenar.
Appaloosan är en JÄTTE BRA westernhäst som går att tävla i NRHA, SRHA,NSBA, WRAS utan problem. Dom finns precis som quarter OCH Painten i olika inriktningar.

HALTER, PLEASURE,WESTERNRIDING,WESTERN EQUTION,REINING,LONGLINE,ROPING,BARRELRACE,POLEBENDING,mfl westerngrenar.
Dessutom har dom andra klasser som finns att tävla i på Aphc( Appaloosahorsclub) som samlar poäng till rasen. Hunter in Hand då visar man hästen för hand i engelskt träns, Hunter under Saddle då rider man hästen i engelsk utrustning ungefär som pleasure, Hunter Hack= hoppning ett par hinder i en viss höjd och så ser man hur hästen och ryttare är samspelta.Jumping=hoppning på tid och en hel bana.Driving=körning.Most Colorful då visar man extriör och snygg färgsättning på hästen.
Som ni ser så finns det massor att använda appaloosan till.
Vi har jätte hög kvalite på våra appalooser i svergie och vi hävdar oss väldigt bra i övriga europa. Mankhöjden är allt mellan 145cm-170cm.
Appaloosan i svergie har vi ca 350-400st av och tävlas ialla grenar.
Den är känd för att vara en frisk och sund hästras utan mkt lösabenbitar och sjukdomar.
Vill ni läsa mer kan ni läsa på Aphc.se el Aphc.com
finns även European Reining Appaloosa Association.
Mvh en appaloosa och quarter ägare.

Liknande trådar

Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 720
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 733
Senast: Häst_
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 611
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 290
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025