Western- Nh vanligt?

karamelldrottningen

Trådstartare
Är det inte rätt vanligt att man som westernryttare även håller på med nh, tex. olika övningar?

Eller skiljer sig hanteringen hos er som håller på med western, även ni som inte är mkt. för nh?

Kan ni ge lite exempel oxå?

Typ hur ni leder hästen, tränar ni på att flytta bakbenen och bogen? Komma på inkallning och backa genom en fingervisning?

Sv: Western- Nh vanligt?

Det beror på vad NH betyder just för dig. För mig betyder det hantering av häst på mest effektiva och säkrast sätt. Sunt hästvett skulle man också kunna säga.

Tex att hästen ska flytta på sig så du kommer förbi enkelt, hästen ska inte springa över dig och ej ifrån dig, den ska gå där du vill att den ska gå om det så är före, bredvid eller bakom spelar ingen roll.
På enklast, mest energisparande och säkrast sätt göra det du ber den om...

Och hur man kommer dit? Med att vara konsekvent och nöta.
Allt man lär en häst går ut på att nöta in det. Vissa hästar lär sig fortare än andra.

Hästen fungerar på så sätt att den gör saker som blir bäst för den själv på mest energisparande sätt. Den gör aldrig någonting för dig om den inte har en egen fördel i det.

Och det har den ju om den lyder, då kommer den undan nötningen för en liten stund = det vi kallar belöning.

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 903
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok "Klart hon ska ha något gott..." - och ändå är det JAG som uppfödare, som lärt mig via kurser, samt under alla år med katter som har...
Svar
2
· Visningar
513
Senast: IngelaH
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 261
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 557
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar