western med isläning

M

misterhultspyret

hej
undrar om någon här rider western med en islandshäst?
går det bra?
hur går det med gångarterna man vill ju även kunna tölta....
var hittar man sadel som passar? :crazy:
nu menar jag inte elit tävlingsryttare utan sådana som rider i skogen och tränar western för tränare ;)

Sv: western med isläning

Tja, jag har då inte planerat att använda någon tölt och ändå är det den min lilla bebis har pysslat med i stället för galopp när han var på inridning:rofl: Förresten kanske jag ska nämna att min herre är en Varmblodig Travare:angel:

Så det går utmärkt att rida en W-häst i tölt, dock får du nog ha egna idéer med formen o.s.v för jag tror inte att det finns några regler om hur tölten ska se ut;)

Min stallkompis hon rider western på sin islänning..
Fast det är mest trail.. Det kan ju vilken ras som helst träna..
Men om du ska tävla så tror jag inte dommarna
vill se dig tölta om det är trav eller galopp..

För övrigt så funkar det jätte bra attrida western på islänning..

tack för svaren!:)
men jag tänkte inte att man skulle tölta när man tränar western utan jag funderar på om man kan hålla på med två olika träningar både western och gångartsträning eller är det för svårt för hästen när man först vill ha hästen så låg som möjligt i formen för att nästa gång villja ha upp formen när man ska tölta?
går det bra för henne inom trailen?
jag är nämerligen helsåld på trail :love:

Det är klart att det går bra att rida western med en islandshäst, det är inga problem alls. :) Om det är Trail ni gillar, så är det bara att satsa på det!

Islandshästar är lite kortare i ryggen, så oftast passar rundskurna arabsadlar bra på dom! :)

Jag tränar/tävlar på min isis, funkar jättebra! :) Dock tror jag att det är svårt att kombinera gångartsridning och western... Jag valde western, Reykur var aldrig något tölt-ess, han väljer aldrig tölt om han får välja själv...:crazy: (just nu är det full gas han gillar mest = åtskilliga dressyrpass för att lugna ner han.. ;) )

Lycka till!!

Jag rider lite western på bägge mina islänningar. Skaffade en bomfri western som passade finfint :D

Jag tror inte att det är något problem att kombinera western och gångartsträning. Jag tror hästen förstår aha nu ska vi tölta ok då gör vi så här. När vi tränar övrigt gör vi så här. Jag har en kompis som ska träna lite western vid sidan av gångartsträning.

Tjena alla!:angel:
Jag brukar rida western med min islänning:banana:
///Elin

Väcker liv i en gammal tråd för att ställa en ny fråga:

fungerar det med gångartsridning i en westernsadel? Vill gärna börja rida lite western också, mensadlarna är ju inte direkt billiga och jag skulle gärna vilja tölta med den också, ju...

Jag provade en westernsadel på en clinic i somras och pålle verkade trivas, den var dock alldeles för stor.

så:
1) Fungerar det att rida alla 4 gångarter med en westernsadel? Någon som faktiskt gör det?
2) Finns det några sadlar som är kortare än andra? Över 60 cm är ju alldeles för långt (hans förra islandssadel var 45...)

Tips!

hej
undrar om någon här rider western med en islandshäst?
går det bra?
var hittar man sadel som passar? :crazy:
nu menar jag inte elit tävlingsryttare utan sådana som rider i skogen och tränar western för tränare ;)

självklart, det funkar utmärkt, sadel kan vara lite svårt att hitta till islänningar för dom har så korta ryggar, men det finns säkert nånstans :crazy: , jag rider i bomlös med western stigbyglar..

Vi hade en islänning i USA han var grym på nöt och valla osv.
Först skrattade alla Cowboys sen efter 2 dar så komma alla dom fram en och en naturligtvis för polarn fick ju inte se att dom var intresserade men då ville dom köpa honom till sin dotter men när dom fick höra prislappen 6000-7000dollar så vände dom men dom var bra sugna. Dom sa de att de kunde dom aldrig tro att en sån liten kunde vara så bra. De var kul.;)

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 600
Senast: Nepenthe
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
339
Senast: Sryoqwe
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 870
Senast: agnes27
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar