Western Horsemanship Magazine - tävlingar i Bremen

alazzi

Trådstartare
Någon som var där? Någon som läser tidningen?

En viss person som representerade Sverige tog inte med sig hästen till prisutdelningen och det tyckte åtmintone denna tidning var mindre bra.

Tidningen hade en bild på personen utan häst, samt nämde det i texten också.

Vad tycker ni? Är det ok att inte komma in till häst på större evenemang? Trist att en som tävlar för sverige kommer på bild enbart som ett negativt exempel :o

Jag tycker att det är lite tråkigt för publiken att inte få se hela ekipaget. Jag vet att det "hör till" att ta med sig hästen in, men kan också ha lite förståelse för att man kanske inte vill sadla hästen osv om det var längesedan man red. Men som sagt, egentligen tycker jag man skall ha hästen med sig..

Nej jag var varken där eller läser den tidningen, men jag hade gärna gjort det.
Var du där, och vet du varför det var som det var :confused:

Jag antar att om man kommer in utan häst på en större prisutddelning så har man en väldigt god anledning, tror inte du det :smirk:
Man får väl åtminstode förmoda att om man tar sig hela vägen till Bremen med häst för att tävla så vill man visa upp sig om man placerat sig :crazy:

Och mig veterligen så brukar denna person, (det krävs ju ingen Einstein att räkna ut vem du menar, eftersom det bara var en som fick pris där nere :crazy:) Inte komma in utan häst om det inte finns god skäl. :smirk:

Han han minst 4-5 hästar, oftast många fler + elever med sig på tävling, vilket innebär att han efter att ha ridit en häst hoppar på nästa. Vad gäller Bremen så var ju klassen väldigt stor och det tog lång tid till prisuttdelningen, han kanske inte visste att han skulle in :crazy:

ja det finns många tänkbara anledningar till att det blev som det blev, men jag kan inte se någon anledning att hänga den enda personen som placerade Sverige på FEI CRI kartan :crazy:

Jag tycker att folk har så lätt att dra negativa slutsatser och har så in i baljan lätt för att döma andra, varför är det så :confused:
Varför kan vi inte säga att det är så kul att någon tar första steget och försvarar Sveriges färger i större sammanhang. :confused:
För oss (Sverige) var det enbart positivt att vi hade Svenska ryttare på plats och som dessutom placerade sig :d

Monke :smirk:

Ja, jag kan hålla med att det är enormt bra att öht placera sig i Bremen!

Jag vill inte heller hänga ut någon! Jag tyckte bara att det var så trist att få hem tidningen och det enda som skrevs om denna person var att man inte tog med hästen till prisutdelningen. När man nu lyckas placera sig i hård konkurrens.

Re: Western Horsemanship Magazine - tävlingar i Bremen *DELETED*

Inlägg raderat av Gunnar

Denna tidning är en ren westerntidning. Mycket bra eftersom de vågar skriva även "obekväma" artiklar.

Men hej hallå!
Reining har funnits med i den internationella cirkusen i vad är det 4 år nu :crazy:

2002 gick det första VM med Reining som officiell gren.
Hur många FEI CRI eller CRIOS har det avhållits sedan dess???? :confused:
Har du koll?

Inte många eller hur, vilket betyder att vi har inte fatta vitsen eller att vi inte har vågat/vetat hur/varför man skall göra internationella tävlingar under FEI :smirk:

FEI tillsammans med NRHA försöker då hitta på ett sätt att få oss mer engagerade, och skapar då FEI Reining Masters. :D

Vips, det görs helt plötsligt FEI CRI tävlingar, ursäkta men vad f-n hjälper då att någon "mycket bra tidning, för att den "vågar" skriva obekväma artiklar" rackar ner på det vi och våra ryttare gör :confused: :confused:

Det är ju inte så att detta (tävlandet) är gjort utan besvär, mycken möda och mycket pengar. :crazy:

vad ligger det bra i det :crazy: :crazy:

Jag säger heja de ryttare som hjälper sitt land och sina Reiners att synas på världskartan, utan dom står vi oss slätt. :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:
Friskt vågat hälften vunnet säger jag :p

Att hitta negativa saker att skriva om är väl aldrig några problem, eller :angel:
Jag tror att jag hade kunnat fylla en hel tidning, men vad och vem hjälper det :smirk:

Men är det detta du vill betala för och läsa så varsågod, jag själv föredrar att jobba för Sverige och Reining i positiv anda utan att för den skull tappa mitt kritiska tänkande/seende. :angel:

Monke :)

En ren westerntidning som innhåller både positivt och negativt om sporten är väl något vi skulle eftersträva i svergie också. Hur ska vi kunna förbättra oss om inte åsikter kommer ut och kan ventileras och diskuteras.

F.ö. tycker jag personligen att ekipaget ska vara komplett under en prisutdelning. Utan hästen hade ju ryttaren aldrig kommit så långt. ;)

Eftersom jag inte är så insatt i westernkretsar vet jag inte vilken ryttare det gäller, men att personen gjorde en klar miss när personen dök upp till prisutdelning utan häst är väl ganska klart.

Tyvärr ledde denna miss till att en av de rapporterande tidningarna endast skrev om detta, när det gällde denna ryttare. Hade ryttaren inte gjort denna miss hade det säkert skrivits annat om själva ritten/ryttaren.

Positiva tidningar är bra, men det är lika viktigt att de tar upp det som inte fungerar.

I detta fall kanske orutin gällande större tävlingar.

Kan du PM'a mig om det var? Skulle vara intressant att veta, om inte annat för att förstå varför personen i fråga gjorde så.... ;)

/Carina :bump: :bump: :banana: :banana:

Klart som korvspad att man har orutin, när det är den första tävlingen någonsin av det slaget :smirk:

Tycker ni att alla skall hängas ut för sina misstag på sin första tävlinga oavsett nivå eller är det bara på denna?

Vi hade en liten pytte klubbtävling för någon vecka sedan, Och våra förstagångsttävlande gjorde värre saker på den än detta, är det något vi bör föra fram i vår klubbtidning eller på vår website?
Vad tycker ni :angel:

Och ni menar att det är säket att det hade skrivits om hans förträffliga insats istället om han inte ställt till det för sig genom att komma till prisuttdelninen utan häst??

Jag håller med dig på alla punkter, givetvis.
Och det hoppas jag har framgått av det jag skrivit. Vad jag menar att vi kan väl kritisera det vi håller på med hela tiden istället för att stoppa det som är på väg.

Vi gör tävlingar här hemma hela tiden av en bestämd nivå och kvalite, här tycker jag att vi kan diskutera öppet vad som kunde förbättras och vad som är bra.

varför skriver dom inte om att Vinnaren av tävlingen är jätte arg för att hans förbund inte talat om för honom att han inte kan kvala till Reining Master i Tyskland utan måste åka hem. Det tycker jag är en större skandal. :angel:

Sen kunde det ju vara en bra start med en ren westerntidning innan vi börjar diskutera vad den skall innehålla :smirk:

Vad jag förstår är detta en av de främsta westernryttarna i Sverige, då är man inte nybörjare och man får precis som alla andra idrottsmän på hög nivå räkna med att tidningar skriver när det gott bra eller när man gjort något mindre bra.

Jag förstår inte varför du anser att detta är att hänga ut ryttaren.
Ryttaren har gjort det som skrevs, antar jag, och är nog medveten om att det var en miss, gör nog inte om det och har troligen redan lämnat det bakom sig.

Ditt sätt att försvara ryttaren får mig att se dig som en mamma som vill försvara sin nybörjardotter.
Nybörjardottern och ryttaren i detta fall kanske båda skulle anse dig vara lite pinsam.

Facktidningar som ser som sin enda uppgift att göra reklam för just sin sport blir normalt varken bra eller intressanta och sporten utvecklas nog inte som den skulle kunna göra.

Nej inte är han nybörjare inom Reining men vad det handlar om och vad hela saken är, att det är en FEI CRI klass man skriver om.

FEI CRI är helt nytt för oss, med andra regler och andra krav, därmed min vilja att försvara vedrebörande.
Inte någon hönsmamme inställning om att Reiners aldrig gör fel och att man inte behöver bättra sig. :smirk:

När vi pratar AQHA/APHA/NRHA klasser kan jag mer än gärna vara med och pratat om dessa saker och tycker att det skall diskuteras. Där använder vi ett regelverk och ett sätt som alla är familjära med.

Om vi tar kvalet till VM för 2 år sedan, då var det förbjudet enligt FEI CRI regler att stiga av sin häst inne på banan. Enligt NRHA måste du stiga av din häst där inne för att visa domaren bettet. :smirk:

Flera av deltagarna i Italien steg av hästarna efter ritten av gammal vana, tycker ni då att det är den viktigaste händelsen och det man skall skriva om. :confused:

I min värld var det det faktum att man tagit sig hela vägen till Italien, tävlat om platserna till VM och så vidare som var viktgast.

Vad jag gör är skiljer på äpplen och päron så att säga. I den vanliga miljön både bör man och skall man ha åsikter och skriva i tidningarna.
Som jag skrev tidigare så har vi haft detta som en fråga tidigare och tycker att det är efterstävansvärt att ryttarna respekterar prisuttdelnings ceremonin, genom att närvara med häst och respektabelt klädd.

????
Tidningen i sig tyckte att tävligarna var skit, så det så.
Det vore bäst att inte uttala sig om tidningens agerande när man har inte ens ha läst det. Inlägget från början handlade INTE om några bokstavskombinationer a'la FEI, AQHA eller vad nu de är. Bara att det är tråkigt när man för en gångs skull får fram en svensk med i internationell tävling (och tidning), upmärksammas detta i negativ bemärkelse.
Dessutom var det inte ens jag som märkte detta utan min man, som gick i taket att det enda som skrevs var att Mr.X inte dök upp med sin häst. Övriga deltagare var med med fina ridbilder utom han som visades i prisceremonin utan häst.
Tyvärr har tidningen en kass website, men för dem som har undrat om tidningen överhuvudtaget finns.
http://www.western-horsemanship-magazine.de/

Pga av copyright så vågar jag inte lägga upp artikeln på nätet utan vidare men jag kan scanna in och maila artikeln om ni pm:ar mig.

PS. Vinnaren sa att han inte hade deltagit om han hade vetat att tävlingarna var så kassa så hade han inte startat.

Hade egentligen tänkt avsluta diskussionen nu, men måste bara fråga, var inte FEI CRI lika nytt för alla de andra ryttarna som placerade sig?

Där fick du mig, med en riktig magsugare :o
Jo det var helt nytt för alla :angel:

Vi kommer att sätta upp krav på delatagande med häst (om inte speciella själ förligger)överhuvudtaget på prisuttdelningar inom i alla fall Reiningen i Sverige. :D

För övrigt så tycker jag också att detta är ett uttömt ämmne ;)

Monke

Snälla Alazzi, jag verkar ha fått dig på riktigt dåligt humör. Det var inte min mening utan jag trodde att du var diskussionssugen. :smirk:

Det är möjligt att tävlingen var skit och att vinnaren också tyckte det, men då kan inte jag se att det hade så stor betydelse om man hade häst med sig på prisutdelningen eller ej. :angel:

När det gäller min användning av boksavskombinationer så var det faktiskt inte meningen att spela kaxig eller översittare, det är dom förkortningar man använder inom western. :o

Att jag skrev det var för att försöka klargöra varför jag försvarar eller snarare försöker förklara det som hände.

Det blir en FEI CRI klass i Sverige nu och där lovar jag att vi skall se till att alla sitter till häst på priscermonin. Likså i de andra lite mer betydelsefylla klasserna. ;)

Läste på proppen till Americana och där står det tom att prispengar delas endast ut om ryttaren kommer till prisceremonin med häst...

Tycker att det var löjligt av tidningen att skriva om en sådan sak faktiskt för det har egentligen väldigt lite med tävlingens kvalitet i övrigt att göra. Tråkigt om det uppfattades som en dålig tävling av de som var där... Däremot finns det INGEN ursäkt för att man som tävlande inte kan reglerna tycker jag, speciellt inte om personen i fråga är den jag tror - själv domare inom flera organisationer...

Malin

Vi får väl hoppas att Ridsportförbundet ser till att informera sina ryttare bättre innan de skickar någon att representera sverige vid internationella FEI CRI tävlingar nästa gång. Det finns ju andra skillnader i regelverket som tex. otillåtna substanser, leda häst i bett etc. Det vore ju ytterst pinsamt om ett svenskt ekipage skulle åka dit för doping pga okunskap... :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 247
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 928
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 316
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar