Weltmeyer, Florestan I, Sandro Hit mfl.

lisahjelmgren

Trådstartare
Några hingstar som jag undrar över. Hur präglar dom sina avkommor? Vet att de alla är mkt fina hingsat, men vad är typiskt för var och en? (Letar hingst till en väns sto som har holländsk stam och är efter fullblodet Stravinski xx).

Weltmeyer? Vet att han är super på många sätt, men vad får hans avkommor för spyke?

Florestan I?

Sandro Hit?

Pik Kube II?

Florencio I? Nyfiken på denna pärla! (Florestan I-Weltmeyer- Pik Kube II).

Sv: Weltmeyer, Florestan I, Sandro Hit mfl.

Det här är ju hingstar som inte har så mycket avkommor i Sverige och det är inte så lätt att säga så mycket om dem.

De är ju alla gångartshingstar som visat att de nedärver precis det man vill ha - lätthet, temperament och luftiga rörelser.

Som jag skrev i en annan tråd så finns det ingen Pik Kube, utan du syfter på Pik Bube II.

Jag har träffat ganska många Weltmeyer-avkommor, och de har generellt sett varit trevliga. Han har ju flera hundra godkända söner...

Florestan har väl också ett 50-tal godkända hingstar. Jag vet inget speciellt om hans temperament.

Det här är ju några av de mest populära och mest använda hingstarna i Europa, men jag kan tyvärr inte svara på vad som är specifikt för dem som individer.

//C

Jag har förstátt att Florestan I nedärver bra, eleganta rörelser (se unghäst WM vinnarna) som redan är nämnt och väldigt bra, sunda temperament. Har själv använt en hingst efter honom i ár och hans temperament är super!

Jag köpte för drygt en månad sedan en häst med Weltmeyer som fader. Från början var han lugn som en filbunke, men eftersom när konditionen/musklerna börjar komma är han lite mer svår riden vid uteritter. Känns som att sitta på dynamit. Dessutom blir han ganska "vass" när man säger till honom. I övrigt är han super lugn att hantera.

Var nere i Tyskland och tittade på Bundeschampionatet i början av september. De ålersklasser som visades då va 3-6 åringar och av dem var det väldigt många (toppskiktet i Tyskland alltså) som hade Sandro Hit, Weltmayer och Florestan som fäder.
Själv kom jag hem med insikten att ska jag någonsin betäcka i gen så blir det med Sandro Hit. Alla efter honom hade hans huvud, mkt luftiga gångarer och trevligt temperament, enda nackdelen som jag såg var att flera hade lite grovt ansatta halsar.
Florestan-avkommorna var inte lika vackra, dock mkt höga och långbenta och fick liksom ovanståendes och Weltmayers avkommor mkt framstående placeringar.
Weltmayers avkommor var lite mer lågstälda med hans inte lika vackra huvud, dock mkt gest i ffa frambenen. Var mkt bra som morfar! då gångarterna var kvar och avkommorna var lite vackrare

Blir en lång resa...de gör väl inte skick på honom längre väl (Sandro Hit)?Det är väl endast på hemmastation så att säga som han betäcker väl?

Går nog att få Sandro Hit på fryst men han kostar väl runt 20.000 spänn och dräktigheten var i alla fall för några år sedan bara 50-50. Till detta kommer flygfrakt, seminstationsavgift, veterinäravgift vilket är mycket högre när det är fryssemin samt avgifter för licens (senare DNA-kontroll, när fölet kommit). Smakar det så kostar det! :banana:

Instämmer med Cyllene.
Florencio och Sandro tillhör den nya generationen och är väl de två av de hingstar som du räknat upp som man gärna skulle betäcka med idag.
De andra ser jag gärna i andra led.

Gällande Weltmeyer så behöver du inte oroa dig för temperamentet, trots rykten (samarbetsvilja m.m.), det är ett prestationsblod och då finns det mycket energi - detta hittar du i de flesta bra hästar - det gäller att anpassa hantering efter hästens behov!

Mitt sto (alla vet hur ston kan vara), som dessutom är rödhårig, har både Weltmeyer (Warsteiner)-Amiral och Ceylon i rakt led - det borde göra henne till en god kandidat för att gå under benämningen "impulsiv, explosiv, hispig och opålitlig", jag kan försäkra att det finns mycket energi men hon är jättetrevlig!

he,he kollade för skojs skull vad det skulle kosta (det går att få frusen) och jag har för mig att det var lite över de där 20 lakanen... SÅ näe, jag får nog avvakta någon av hans avkomlingars avkommor och se om någon av dem nedärver lika bra som han själv.

Skulle själv betäckt med Florencio I förra året men det blev brunst över midsommar och då föll valet på en annan hingst istället för att invänta ytterligare en brunst... tyvärr kanske!

Jaså...jag hade för mej att han låg på 50% dräktighet ungefär på färsk semin enbart på stationen?Då undrar man ju om det frysta funkar över huvudtaget?Men jag kanske har helt fel?

Har varit i kontakt med Schockemölles avelsinformatör (Sandro Hit står där) och de sa att sedan 2-3 år är hans frusna sperma av mkt bra kvalitet. Kostnaden ligger på 800 Euro per skick... plus frakt osv
Bara så ni vet om någon blir lockad!

Tack för era svar! Vi får se vilken hingst det blir. Finns ju många fina avkommor från ovan nämnda hingstar, det är bara att hoppas på att de nedärver väl. De yngre är ju i regel billigare. Hon siktar på elitnivå min vän så jag hoppas hon får sig en ädelsten, stoet är riktigt trevligt iallafall och kan säkert gå långt hon med.

Får jag själv råd att betäcka om i framtiden är jag sugen på en Sandro Hit -avkomma eller Florencio som far. Det pirrar i magen redan!

En fråga! Kan man köra ner stoet på betäckning till Tyskland om det visar sig billigare?? De har nämligen levande föl garanti på Florencio mfl där...

Tack för svar!
Får jag själv råd att betäcka om i framtiden är jag sugen på en Sandro Hit son eller Florencio som far. Pirrar i maggropen redan! :rofl:

En fråga: Kan man köra ner sitt sto till Tyskland för färsk sperma om det visar sig billigare? (De har nämligen levande föl avgift där på Florencio mfl.) Eller måste man betäcka i Sverige? Min familj bor där så längre tids uppehälle skulle kunna ordnas. Lagligt? Ökad smittorisk?

Jag skulle kunna tänka mej Gio Granno som står på samma station.... :d :d

Mmm, det finns en bunt snyggingar där! Som tur är så är alla så stora att jag har svårt att hitta någon som skulle funka med mina bamseston utan att ge Shire-storlek. Man får trösta sig med det lilla...

Visst kan man köra ner och betäcka i Tyskland, det finns de som gör det (känner tyvärr ingen). Misstänker att det finns en hel del regler kring det hela (vet.bes. mm) men jag har ingen koll.
Nån annan???

Hej

Weltmeyers avkommor kan ibland vara lite o obalans i psyket. Weltmeyer själv är ganska känd för att vara lite koko.
Sandro Hits avkommor har rykte om sig att vara svåra vid inridning och även om de ofta har maffiga rörelser så förekommer det ofta att de inte är helt korrekta bakifrån.
Jag har jobbat i Tyskland (i samma by där Weltmeyer står!) och det här är den kritik som jag har hört mycket om dessa två hingstar. Hade en häst efter Weltmeyer och hon var supergo men tenderade att stegra när det var något som inte passade!
Har du funderat något på Londonderry? Han är bra byggd och känd för att ge avkommor med bra psyke.

Ännu en tråd som är jättegammal... Kolla gärna när ni söker på trådar och svarar i dem!

Hej

Weltmeyers avkommor kan ibland vara lite o obalans i psyket. Weltmeyer själv är ganska känd för att vara lite koko.
Sandro Hits avkommor har rykte om sig att vara svåra vid inridning och även om de ofta har maffiga rörelser så förekommer det ofta att de inte är helt korrekta bakifrån.
Jag har jobbat i Tyskland (i samma by där Weltmeyer står!) och det här är den kritik som jag har hört mycket om dessa två hingstar. Hade en häst efter Weltmeyer och hon var supergo men tenderade att stegra när det var något som inte passade!
Har du funderat något på Londonderry? Han är bra byggd och känd för att ge avkommor med bra psyke.

Jag har också bott och arbetat ca 3 mil ifrån Celle i 10 års tid.
Och då var givetvis jag medlem i en avels förening som stod under Hannoveranar verbandet. Och jag vet att man sa vid flertal gånger att Weltmeyer är en mkt bra hingst men man måste vara noga med val av stomatrial, då han har ett relativt starkt temperament.
Och det gäller för övrigt även Londonderry, att man måste vara klar med att stoet är stabilt.

Jag tycker inte det är så konstigt det är lika dant även här i Sverige.
Därför är det viktigt att man lägger ner mkt tid på sitt avels arbete, för att inte göra sådana här misstag.

Liknande trådar

Avel Dressyr stammade 2 B. v. Belissimo M – Rubin-Royal- Feiner Stern gekört/licensed -Prämienhengst 6 Df. v. Burlington – Pik L – Grande...
Svar
3
· Visningar
1 891
Senast: KickiH
·
Avel Sitter och grubblar på hur jag ska göra med hästeriet i framtiden. Så om ni nu tittar strikt ur avelsmässigt perspektiv - vilket av...
Svar
11
· Visningar
1 618
Senast: Fredag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Shop to you drop, del 4
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2024