• Avel
  • Trådstartare Trådstartare GoldenSam
  • Startdatum Startdatum
G

GoldenSam

Vad vet ni om den hingsten ?
Har ni några avkommor?
Ger den grova, lätta, skarpa, lättridna, heta, lata ??

Sv: Weltman

Han själv lär ju ska vara en supersnäll gosegris, så det vore intressant att höra hur avkommorna är att hantera, om han nedärver det.

Han är mej veterligt den enda hingsten som gått från V till att få sitt A.

I övrigt vet jag inte ett dugg om honom.

Har en kompis som har ett sto efter Weltman, på mödernet ligger Hjovial xx. Super coolt sto med ett utmärkt temperament och mkt bra ridbarhet. Mamman var en stirr hoppa att rida.

Jag har träffat på honom för några år sedan hos hingsthållare och han var väldigt snäll och kelen. Han var väldigt förtjust i grannhingsten i stallet som också var lika snäll och go. De kunde öppna boxdörrarna så de kom åt att kela varandra kärvänligt:love: Vet emellertid inte hur avkommorna blir.

Känner till en avkomma efter Weltman ue Tolstoy
Fick 71% vid debut i Msv som 6-åring
Bra kille!;)

Känner till en avkomma efter Weltman ue Tolstoy
Fick 71% vid debut i Msv som 6-åring
Bra kille!;)

Nån :D har skrikit högt i mitt öra så jag måste lägga till en rättelse...

Han VANN ( 1:a plats i debuten alltså) sin Msv debut med 72,63% INTE 71%. Fel av mig!:o

jag har uppfattningen om att de ofta är både vackra, snälla och rör sig bra men har allt som oftast problem med att de är svaga i bakkärran. Många får problem med påskjutet och bärigheten när det är dags att kräva lite mer, ffa i traven.

Utan något större underlag (jag har bara haft två på nära håll) så håller jag med. Trampar under sig väl men har svårt med bärigheten och det tar tiiid att få dem tillräckligt starka för att kunna bära sig i rörelsen.

Den ena var dessutom en riktig morrhoppa men det lastar jag inte Weltman för.

Har själv varit lite skeptisk till Weltman men efter att ha träffat honom och en hel del avkommor så överväger jag starkt att betäcka mitt sto med honom när det blir dax.
Hade speciellt en unghingst e: Weltman på jobbet som fick gångartsdiplom på treårs och var tänkt till bruksprov men det blev tyvärr inte så. Var (oftast) en ängel att hantera och mycket ridbar med både gång och trevlig exteriör och som dessutom hoppade väldigt bra. Kanske inte världens smartaste alltid dock :angel: och lite "valpig" så det tar nog ett tag att riktigt växa i rörelserna.
Han hade även en helsyster som fick dubbeldiplom och var väldigt snäll, lite mer vilja hos henne men då ska det tilläggas att mamman till båda är en snygg men MYCKET bestämd dam.

Senast ändrad:

Har använt honom 2 ggr. Ett gångarts o ett hoppdiplom. Han själv är väl världens goaste, men inte alla avkommor. Min teori är att han pga sitt underbara temp får en del ston som är lite pling-plong, och då kan han inte trolla med knäna, utan avkommorna kan bli lite speciella. Han verkar för det mesta nedärva sina gångarter. Super skritt o galopp. Ofta lite svårare med bärigheten i trav. ?? för piaff o passage. Men med ett sto med starkt travarbete är han ju en jättefin hingst.

Funderar..
Jag har ett sto som har en kanontrav, riktigt bra galopp och bra skritt. Jag har dock inte sett henne riden eller hunnit rida henne ännu. Inte igång pga gammal skada som dock är utläkt (ej riden av mig pga tidsbrist). Hon är trevlig att hantera, enda egentliga svagheten jag vet än så länge är att hon är lågställd. Skulle man våga använda honom på ett sto som man faktiskt inte vet hur stark hon är i traven under ridning eller duger det att det ser bra ut utan ryttare? Det verkar som hingstens eget problem faktiskt sitter på samma område som ni skriver om avkommorna, iallafall vad jag kunnat hitta på nätet. Märker man det först när man kommer till ridning eller märks detta tidigare? Jag har inte sett honom live tyvärr..
Jag är medveten om att de flesta hingstar har sina svagheter och det är skönt att veta vilken/vilka det är.
(Mitt mål med betäckningen är inte en medelmåtta utan jag siktar lite högre)
/U

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 073
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
514
Senast: Nikan
·
Avel Har en bekant som frågade om hingsttips till ett av sina ston. Hen önskar en stämpelhingst (hoppning) som ger lite storlek. Stoet är av...
Svar
6
· Visningar
1 128
Senast: Sporthorse
·
Avel På tal om det för med modehingstar, så har jag nog råkat ut för det. Min avkomma är inte efter det hetaste på marknaden, men han...
2
Svar
33
· Visningar
1 611
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka