welshponny av cobtyp/cob

Welsh

Trådstartare
Nu tar vi nya tag i ny tråd och diskuterar våra ston istället;)
Vad har ni valt för hingst till era ston och vad anser ni att just den hignsten kan tillföra något till ert sto?

Själv så har jag betäckt vårt sekt C sto
Cwmpennant Poppy e Cippyn Red Flyer ue Nebo Brenin med Henfynyw Tywysog RWC 3. Poppy är stambokförd med guld och det som är negativt med henne är halsen och kanske att hon är lite i grovaste laget. Har valt Tywysog för att han är en spännande kombination stamtavlemässigt samt för att hans exeteriör nog kan lätta upp Poppys lite utan att för den delen tappa sekt C typen.
Hon är nu konstaterat dräktig.

Vallas Ida e Vallas Caracas ue Capstone Comet diplomsto. Hon har nog allt jag vill ha. Betäcker henne med vår nya hingst Gribsvads Rosehal WCH 22. Ska bli intressant att se vad det kan bli. Han påminner mkt om henne fast storleken mindre så jag tror att han kan kompletera henne bra. Hon har fått bra föl tidigare med HT som är guldbelönat och vi väntar ett HT föl i sommar. Tyvärr så är Ida ganska tuff och behöver en hingst med lugnare temperament.

Derwen Secret Arrival e Derwen Quartz ue Derwen Adventure Boy. Även hon diplomsto. Inte riktigt min smak på cob. Vi väljer även här Gribsvads Rosehal WCH 22 av den enkla anledningen att hon har gått gall i 2 års tid och vi vill ogärna skicka iväg henne då hon har svårt att lämna sin flock. Vi hoppas här att det ska bli en fölunge i första fall och sedan får den gärna få lite mer motor från fadern än vad modern har:crazy:

Nå ni alla stoägare hur har ni planerat och varför. Kom nu inte med att " jag betäcker med XX för att han är såååå söööööt";) utan kom nu med funderingar så vi kan lära oss mera.

Senast ändrad:
Sv: welshponny av cobtyp/cob

:angel: Jag har ingen cob o jag har bara sek B o Ridponnyer vill du höra om dem;)

Lägger mig i denna tråd trots att jag inte har något sto av rätt ras, skulle dock vilja ha ett!!!
Har en fundering angående welshaveln över lag, nu när sektionerna återigen får korsas, hur gör ni hingstägare?? Kommer ni att tillåta B-ston att komma, eller tvärtom, ni med C-och D-ston, kommer ni att åka till B-hingstar?? Varför? (är varken för eller emot, novis som jag är!)

Och welsh, jag tror benhårt på Ida-Gribbe! Här har du förstespekulant på det fölet!!! Får den pappas temperament och gång, mammas storlek, och utstrålning från båda, ja vilken drömhäst det blir!!:love:

Ursäkta att det blev lite utanför trådämnet!:crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Mina hingstar kommer inte att få betäcka över sektionerna. Det håller jag benhårt på oavsett vad man kan regga dem som.

Apropå inget speciellt. Det kommer ju ett sekt D/C sto till er nästa vår (hoppas jag) som ska betäckas med Gribbe;) Tänk om ni faller hårt för henne då:idea:

*smyger bakom ryggen på chefen o svarar snabbt*

Har två st D-ston som betäcks med D-hingst. Hingsten ifråga tar inte emot sektion A och gud förbjude sektion B :eek: Vill gärna ha bra avkommor efter hingsten och inte just bara.. avkommor. :cool:

Har dessutom rabatt på D-sto som kommer tillbaka till honom, då jag vill att det ska födas mer D-föl än det gör :(

*skyndar mig tillbaka till arbetet*

HalyBailey skrev:
Vill gärna ha bra avkommor efter hingsten och inte just bara.. avkommor. :cool:
:bow:
Presis vad man vill höra av hingstägare!!

Welsh skrev:
Apropå inget speciellt. Det kommer ju ett sekt D/C sto till er nästa vår (hoppas jag) som ska betäckas med Gribbe;) Tänk om ni faller hårt för henne då:idea:
Risken är nog stor, kan inte låta bli att tycka om de hästar man har hemma, är det sedan "rätt" ras (och den sedan är till salu!:eek: ) så kanske man kan kalla läget livsfarligt!!
Å andra sidan ganska lägligt, då jag mer och mer funderar på ett C eller D sto!!

Förra året var jag och tittade på ett fint sto efter Lille mons Lightning coh morfar var Carolinas Foxglove. Det såg jätte trevlig ut.

:confused: Det måste väl ändå vara ett sek B sto???? Om det nu var menat som ett tips till mig...:confused:

bonny skrev:
Förra året var jag och tittade på ett fint sto efter Lille mons Lightning coh morfar var Carolinas Foxglove. Det såg jätte trevlig ut.
Fel sekt för denna tråden;) hua en sekt B:crazy:

Men innan 2006 så räknades väl det som en welsh av cob typ? Det är ju först i år som dom blir ridponny va?

En liten fråga till er sek C och D... hur ser "avelsutbudet " ut här i Sverige? Man ser ju annonser ibland men hur mt bra hästar har vi? Många som importerar eller finns det tillräcligt här hemma?
Novis men tycker att de är enormt fiiiina:love:
"Drägglar på avstånd":D

Jag har ett helt år på mig att bestämma mig;)... Lilly (cob efter Leyeswick Dai undan Crugybar Lucyś Lady) är bara 2 nu och jag planerar för fullt även om jag personligen anser att hon skulle säljas NU till någon som är mer intresserad av rasen och avel än jag är...men ägaren är obeveklig, hon ska utbildas av mig och jag ska ta föl på henne som betalning och det har jag ju svalt en gång.
Tyvärr, jobbar jag tokigt och det är omöjligt att ta ledigt så jag kommer inte att visa henne i år om inte ägaren själv kommer ner och gör det...

Tar jag ett föl säljer jag det och köper en paint istället;)...

Kicki_J skrev:
Kommer ni att tillåta B-ston att komma, eller tvärtom, ni med C-och D-ston, kommer ni att åka till B-hingstar?? Varför? (är varken för eller emot, novis som jag är!)

Min sektion C hingst får inte betäcka shettisar, varmblod eller några kallblodsraser. Eftersom vi nu hyllar systemet att det är stoägaren som tar ansvaret för vilken hingst h*n väljer, så är jag inte någon "raspolis". Det skall dock finnas en tanke bakom och ett mål med fölet. Jag är INTE glad åt sektion B i C/D aveln, men jag säger inte nej till ett sådant sto.
Ragnhild

knapplån

Nu gränsar flera av inläggen här mot salutips/marknadsföring... Sluta GENAST med det, annars plockar jag denna tråden också! ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit
  • Miklem träns !
Tillbaka