Welshhingstar 2004

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Iglatjarn
  • Startdatum Startdatum
I

Iglatjarn

Fick precis hem senaste numret av Welshponny-Nytt och blev lite dyster. När man läser betäckningsstatistiken blir man fundersam, det är inte många ston per hingst inte. några populära får ju fler, men många av de senast tillkomna får ju inte en chans att sprida sina gener vidare! vad får uppfödaren då för morot, kan knappast kännas kul att lägga ner massa pengar, tid och energi att föda upp en hinghst och så får den inga ston?
nu menar jag inte att alla hingstar skall få många ston var, men det verkar vara så att hingstarna blir fler och fler och stona färre och färre. Jag är mest insatt i cob-världen, och där är betäckningarna jättetråkiga, 2003 blev 43 ston betäckta av cob-hingstar, och alla var inte ens welshar, eller ens sektion D!!!

min undran - ni med welshar, vad har ni tänkt betäcka med i år? vilken hingst och varför, vad har ni för ston och vad vill ni med avkomman?

Vi kommer att använda vår egna nygodkända hingst Downland Jaguar sek B!

Har faktiskt inte tänkt betäcka i år då. Betäckte inte förra året heller då jag först fick avvliva ena stoet pga av sjukdom och sen det andra stoet fick ett sto föl som är bra så tänker jag vänta med att betäcka tills den blir 3 år och betäcka våra shettisar i stället då jag har egen hingst och det finns så många bra hinstar till dem här nere. Tycker att det är svårare att satsa på welsharna om jag ska vara ärlig, även om de är helt underbara individer men tyvärr är jag nog bortskämd med alla de fina utställningarna som finns på shetlandssidan som gör att man hellre satsar på dem. :bow: :bow:

Har han blivit godkänd i år då eller? För han blev ju inte det när han visades första gången och i höstas fick blev han ju inte det heller om jag kommer i håg rätt

Förstår varför du lägger ner själen på shettisarna trots att jag håller hårt om mina welshar. mitt halvblod kan jag gladeligen tävla 2 helger av 3 under våren och hösten, men mina welshar får jag bli glad om jag kan visa på Riks (pga avstånd) och kanske någon mer utställning. Tillfällena växer inte på träd direkt! urtråkigt att bara få se fram emot en eller två utställningar per år...

fast han blev ju iaf "avelsvärderad", då är det ju "OK" att använda på egna ston, min blev tack och lov godkänd, fast annars kanske jag lagt honom på egna ston iallafall, "det är på avkomman man bedömmer materialet...."

Mitt welshungsto (3 i år) av cobtyp (dvs sektion C) kommer jag att betäcka med antingen ridponny, litet halvblod eller engelskt fullblod.

De welshhingstar (sekt C o D) jag varit intresserad av har funnits allt för långt härifrån! Det verkar finnas ganska många bra hingstar långt norrut, men det är kanske inte där stomaterialet finns?

Jag vet en med welshsto som lät betäcka med grannens fjordhingst...inget att rekommendera precis, men hon verkade veta vad hon ville och var ute efter.

Min treåring visar talang på löshoppningen! Hon ska visas för premiering i år, om jag bara kan få svar på hur i h-e man ska gå tillväga, var det finns premieringsutställning mm! Ingen jag mejlat till i styrelsen har ännu behagat svara! Och jag är ändå en av de som vill ta till vara mitt sto! Verkar som att man måste vara medlem för att de ens ska bry sig???

Jag undrar om inte fler och fler stoägare väljer bort welshhingstarna till fördel för andra raser? Hingstar som är mer lättillgängliga?

Hej "Francess"!
Jag antar att du vill ha reda på var du ska visa din treårig på sommarpremiering?
Det brukar vara Hushållningssällskapet i ditt län som håller i det. Så är det iallafall för oss i Östergötland.
Jag vet inte vem eller vilka du har mailat i SWF:s styrelse men inte fått svar från. Jag själv sitter som sekreterare i föreningen samt redaktör för Welshponny-Nytt och har inte fått något mail från dig, men jag hoppas att du blir hjälpt av mitt svar-annars får du gärna maila mig så ska jag ta reda på vart du ska vända dig.
welshponnynytt@hotmail.com
Hälsningar Carina Bjuhr :bump: :banana: :bump:

Jag kommer att betäcka mina welshmountainston i år med min egen hingst Symondsbury Tartar RWM 50. Detta pga att jag köpte honom i höstas och inte tagit några egna avkommor på honom ännu. Ett av stona är utlånat och kommer betäckas med Ekbäckens Savoy som kommer vara på station hos fodervärden.
I år väntar mina ston föl med Heniarth Mr Milligan RWM 57 samt ett sto med Milligans pappa som står i England.
Det fölet hoppas jag lite extra på då stoet är helsyster med en vinnare av Royal Welsh Show 2003 och Milligans pappa har som sagt producerat Milligan som fått 43 poäng :love: :p :love: . Nästa år kanske stoet får åka till Milligan om detta fölet blir bra. :banana: :banana: :banana:

Hej! Och tack för infon ang premiering i sommar.

Jag har mejlat tre personer, utan svar hintintills. En av dem hade inte ens en fungerande mejl, mejlet kom tillbaka igen! Ingen av de tre har varit du. Men jag ska ta dig på orden och mejlar genast! Hoppas du har svar att ge på mina frågor. :)

Han är redan godkänd sedan tidigare i England, och gjorde godkänt bruksprov i höstas och visades för avelsvärderingsnämnden. Han är godkänd för allmän avel och har löst betäckningslicens för 2004
Han fick ett fantastisk bra omdöme av avelsvärderingsnämnden; Hingst av utmärkt typ, elegant, högställd. Vackert huvud, välansatt hals, bra bål. Torrbent, något hjulig bak. Avspänd skritt bogfri trav. :cool:
Tyvärr var han ute för en olyckshändelse sommaren 2003 och hade med nöd och näppe tillfrisknat så hans mycket bra trav kom inte till sin rätt, men den får han nog chans att visa vid ett senare tillfälle.

Jaguar är mer än avelsvärderad han är redan godkänd i England så för att bli godkänd för allmän avel i Sverige krävs ett bruksprov samt en avelsvärdering. Han kan användas till vilka ston som helst inte bara ägarens egna :)

Tjoho, nu vet jag vart jag har dig :eek: ute på nätet minsann! Dolly mår bra och Sally är utlånad till Alexandra W (gå in på hennes profil så hittar du hemsidan med bilder på Sally)
Jag ska betäcka 4 ston i sommar med Ekbäckens Savoy då jag har honom på station. 2 Welsh Mountain (varav ett är Manadis) ston samt 2 cobston. Dags att producera några wlshponny av cobtyp föl. Till nästa säsong så är jag nyfiken på Moflos Fester för sekt B stoet som i år får vila när hon fölar om några dagar.
Tyvärr är det så att många cobhingstar inte tar emot "fuskcobbar" vilket jag fick erfara förra sommaren då jag blev nobbad av 3 hingstägare, stoet som har sekt B mamma har 38p och relativt cobbig hamnade istället hos Henfynyw Tywysog vilket inte är fyskam!

Blev faktiskt lite intresserad av din hingst. Tyvärr bor du i fel ände av Sverige :devil: Har annars 2 diplomston samt ett klass I sto som kunde vara något för honom. (Rent sekt D blod så långt ögat kan se)Nu får de istället hälsa på Savoy vilket i mitt tycke är en trevlig sekt A hingst med Mannyblod i sig. Han passar dessutom mina ston bra bortsett från höjden men då jag behöver träna på att betäcka större ston så passar jag på och då avkomman blir reg som sekt C så har jag ju inget att förlora. :smirk:

jo jag vet att man får använda på egna ston, men jag kanske tänkte att han hade fått han godkändt tidigt i år *L*
Jo det är inte många utställningar man ha chans att åka på de brukar ha en nere i Bjärsjölagård som är närma men ofta så lägger de sina utställningar samtidgt som shetland ( fast när det är i bjärsjölagård åker vi alltid på semester).
Förra året var det i Lerum som är rätt så nära ju ca 2 timmar det kan man ju stå ut med, men i år hade jag tänkt om jag kunde hitta någon där man kan visa alla raser närmare så kan jag och syrran åka i hop då hon har ett russ också *S* Skulle nämligen så gärna vilja visa min åring i år som är efter Moelgarnedd Dewin. Hon är jätte fin och fick som sagt 40 poäng som föl. Hennes mamma hade jag tänkt sälja till hösten ev. Så jag bara har en welsh kvar.

Det är bara en tidsfråga, även welsh måste gå efter EU:s regler och godkänna hingstar från andra EU länder.
Om det kommer in ett föl från England blir det registrerat i Welsh första stambok, oavsett vad pappan är bara den är godkänd i england. Mycket anmärkningsvärt att då inte samma hingst avkommor blir godkända om han betäcker i Sverige. Jag kan registrera mina i england och sedan föra över dom till Svenska stamboken, då går det. Det hela är ett spel för gallerierna och dessutom avlar jag Ridponnyer.

Sorry!!
Tänkte inte på att han var godkänd i england, självklart "får" han då betäcka andra ston, såg honom i gislaved, och han är definitivt sööt!
men så är jag svag för skimlarna oxå...

vad har du för stam på stoet/stona?

Liknande trådar

Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 391
F
Islandshäst Sista numret av Islandshästen är det en artikel som heter "I huvudet på en avlare". Där framgår en i mina ögon gammal kritik om att man...
2
Svar
28
· Visningar
4 509
Senast: Mósi
·
Avel Först och främst dilemmat; Jo nu är det så att jag sitter och funderar, klurar och tänker på hur jag ska göra med mitt sto. Jag har...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
12 338
Träning Donetta går just nu på ett fantastiskt bete. Rinnande vatten,stora träd och vidsträckta ängar. Det finns en stor lada att gå in i vid...
2
Svar
26
· Visningar
2 793
Senast: Kratus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka