Welshhingstar 2004

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Iglatjarn
  • Startdatum Startdatum
det är inte lätt att avla idag - du vet - det där med 100 olika råd från alla som har åsikter. gudarna skall veta att man får ha lite lätt draghål mellan öronen och sortera vad hör från diverse uppfödare.
welshens olika sektioner skall ju vara homogena, vet inte om du läst årsboken, har den inte framför mig nu, men det stog så bra om sekt A, C och D. "Vem-Det-Nu-Var" säger att man skall ställa de tre sektionerna på samma äng, mountainen längst fram och cobben längst bort, så skall man kunna tro att de tre tillhör samma sektion. mycket bra sagt, för det ger ju en riktlinje om vad man vill ha för typ osv.
personligen tycker jag bäst om rena korsningar för att det erfarenhetsmässigt ger homogena avkommor, men självklart föraktar jag inte andra uppfödare som avlar "över gränserna". vi har ju alla olika metoder för att nå samma mål.
hjälp, jag har lätt för att skriva romaner, vad jag egentligen skulle komma till var att jag blivit nästinill förbjuden att ta emot sektion B ston, A,C och D är Ok, men jag blir inte poppis om jag tillåter sekt B-ston för att avkomman :citat av domare: inte blir någonting, liten kropp med grova ben eller tvärtom, det enda som händer att att hingsten får lite skamfilat rykte evenuellt.
Jag försöker lyssna på alla och plocka godbitarna, dvs skaffa mig en egen uppfattning, och självklart vill jag hjälpa till att föra aveln framåt, det var ju därför jag började med dessa "påhitten" att avla.
och med tanke på att aveln är spåass begränsad i sverige, blodsmässigt, så är det väl ingen katastrof om man betäcker lite över gränserna tror jag? när man blandat in tillräckligt många blodslinjer poppar det till slut fram en rätt matchad individ.
i granngården står en sektion C med mountain mamma och gamle Trefaes Adam som pappa, en betäckning som blev för att familjen ville ha ett föl efter gamla stoet och Adam stod lämpligt till, avkomman visades i Lerum och blev res jun champ. första gången på utställning med ägare som bara ville ha en ny kompis.

så jag har förståelse för hingstägare som inte tar emot vad som helst, men först och främst får man väl se till stoet och hingsten fördelar och nackdelar. så jag tycker du gör rätt i att lägga Savoy på dina cobbar, avkommorna kan bli skitbra!

lycka till och ha det så bra ;)

Oh tittade på Jenny Staafs hingstsida på din hingst, mmmmmm en riktig goding :love:. Min mans kommentar var, Han ser ut som Ebolion och DET är en stor komplimang från honom. Vad säjs om att du flyttar till Stockholm nästa sommar :cool: och betäcker mina 4 ston som ska betäckas då eVallas Caracas/ e Leieswick Day /e Derwen Quartz /e Kilgour Peredur............
Har också hört det där om sekt brevid varandra fast olika långt ifrån så de ser ut som en och samma ras. Så vill jag ha dem och E. Savoy är ju inte en klen liten sak.
Är det inte lite svårt att bo så nära konkurrensen Burhult?
Lycka till med betäckningar i sommar så jag får se vackra fölisar innan det är dags för ombetäckning för mina nästa sommar :d

Jag har inga welsh ston, men har fått låna en helsyster till Köhls Cidden som Jaguar ska betäcka, annars är det mest hbl ston.
Ridponnyston har jag ett par med bla small land stam (även det är sprunget ur Downland)
Vilken hingst var din?

Lätt att räkna ut då det inte godkändes så många cobhingstar i höstas som inte kom från Dalarna! :rofl:

Ok Är det den Danska hingsten, vi använder inte cob i vår ridponnyavel då vi inte eftersträvar de rullande gångarterna som dom har men dom är jätteläckra.
Jag var på welsh hingstpremiering i Holland i Januari där såg jag en rad mycket fina welsh C och D, men också mycket fina sek A och B samt mina favoritet Welsh K(ridponnyer) Tråkigt att inte våra ridponnyer går ihop med Welsh som i Holland, men dom Hollänska ridponnyerna är mer som förädlade Welshar.
:love:

Har du några bra hemsidetips på ridponnyer i t ex Holland?

Loggan

Jag har 2 små welshar med meriter i Msv hoppning, den ena guldbelönad, samt vinnare av lead rein klassen på welshriks 1997.De är gamlingar båda två, så det här är väl lite sista chansen att ta föl på dem. Ska betäcka båda med Carolinas Foxglove, då jag tycker att det är en hingst som har ALLT!

Hoppas på 2 stoföl, så att man kan föra deras stam vidare. Den ena är nära besläktad till Fleetfoots mamma, så man kan ju hoppas på att det blir nåt bra!

//Tuttiboo

Bara dom som finns på asrp hemsida under länkar, jag ska kolla lite i mina welsh tidningar från Holland vad jag kan hitta.

Då blir det släkt med mitt sekt B sto :) Hon har Fleetfoots mamma som mormor (jag sålde mamman i januari) och Carolinas Foxglove som pappa. :rofl:

Kommer inte att betäcka mina flickor i år. Främst på grund av tidsbrist pga nytt jobb, familj etc. Jag har sekt B, ett sto e.Targed och ett e.Camargue. Camargue tjejen håller på att bli för stor och jag håller tummarna för att hon ska sluta växa snart så det blir en mindre hingst till henne. Till den andra har jag funderat på M. Dewin eller K Bocelli som dock har liknande stam som min flicka på mödernet.

Vi får se just nu ligger jag lågt men självklart hoppas jag att det blir timing för föl snart igen.

Ja,de lär ju verkligen bli släkt, för mitt sto är väldigt nära besläktad med Fleetfoots stostam ( Genom Cusop Chanter, som är mormor till min). Hoppas ju på att det kan bli något bra av det här!
Är din lika snygg som Fleetfoot?? Han är ju såå charmig :love:

Sv: Welshhingstar 2005

Är lite nyfiken på vad ni betäckt ponnyerna/hästarna med i år och vad ni har för några ston :)

Sv: Welshhingstar 2004

Nytt år, nya satser nya vinster.
Självklart tar jag Tyrrestrup's Highlight till mitt cobsto. :bump:

Då får väl jag oxå vara med på ett hörn.
:bump: Jag tar oxå Highlight till mitt cobsto. :rofl:

Hos mig blir det
2 WM ston . e Mostabergs Molnet samt e Twyford Royal Triump till Ekbäckens Savoy
1 welsh e Carolinas Foxglove till Bostorp Bells
1 ridponny okänd stam till Bostorp Bells
1 cob e Derwen Quartz till Ekbäckens Savoy
1 sekt c e Cippyn Red Flyer till Ekbäckens Savoy
1 cobsto e vallas Caracas till Henfynyw Tywysog
Hu så många det blev upptäcker jag nu :crazy:
hade ju bara tänkt betäcka 4 st i år :angel:
Ska få 6 föl i år e Ekbäckens Savoy om allt går som det ska. 2 har redan fölat. :banana:

Ja det var väldans, du har tydligen kommit på andra tankar :angel:
Ida skulle väl ridas istället, har du ångrat dig eller blev det en deal med Poppy?

Ida blev en deal med Poppy, annars så hade hon fått vila. Dolly skulle få vila i år med men lilla Tara tyckte att hennes sto älskade sin hingst så mkt att det var självklart att de skulle få gå ihop i sommar :love: små barn uppfattar också sommarkärlek :rofl:
Dessutom så är det lugnast inför vintern med Besk om alla är betäckta. Försöker bearbeta halvblods stoets ägare om denna tanke :D

Jag hade för ett par år sedan ett welshsto och ringde runt till några hingstägare för att kolla läget, men intresset för att ta emot ston var minst sagt svalt! Då var det ändå ett diplomsto jag hade. En hingst skulle inte ta emot ston förrän i mitten på juni, en skulle bara tävlas, en tredje var helt ointresserad av avel....
Jag vet inte om det här var bara otur, men till sist blev det att jag valde en svensk ridponnyhingst, fick ett fint mottagande av proffsig hingststation. Hingstägarna måste ju alltså själva bjuda till lite och marknadsföra hingsten, samt vara lite insatta i blodslinjer, osv.

Du hade nog bara otur för det har jag aldrig upplevt att det varit så till dom jag ringt runt och pratat med, och det har blivit några stycken under åren....Alla är väldigt vänliga och trevliga och pratar mer än gärna om stammar, blodslinjer, olika kombinationer osv. Med tävlande hingstar kan det ju tyvärr vara värre, då det oftast är små barn som rider dom och får dom flipperspel på banan är det svårt för barnen att hantera dom, då kan det vara lugnast att låta hingsten slippa betäcka, för barnens bästa. Det är ju trots allt en prestationsinriktad ponny!

Jag har ett welshsto, men jag är inte speciellt insatt... tänkte betäcka henne nästa år. Hon är e Bat Man II som kastrerades i år och är e Linksbury Royalist. Hennes bror Superman är också godkänd.

Ska bli skoj att be om avelsråd till nästa år :)

Liknande trådar

Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 391
F
Islandshäst Sista numret av Islandshästen är det en artikel som heter "I huvudet på en avlare". Där framgår en i mina ögon gammal kritik om att man...
2
Svar
28
· Visningar
4 509
Senast: Mósi
·
Avel Först och främst dilemmat; Jo nu är det så att jag sitter och funderar, klurar och tänker på hur jag ska göra med mitt sto. Jag har...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
12 338
Träning Donetta går just nu på ett fantastiskt bete. Rinnande vatten,stora träd och vidsträckta ängar. Det finns en stor lada att gå in i vid...
2
Svar
26
· Visningar
2 793
Senast: Kratus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka