Welsh sek. A + B???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare PonnyPenny
  • Startdatum Startdatum
P

PonnyPenny

Ska betäcka mitt welshsto i år men har ännu inte bestämt mig för hingst... (Köpte stoet för inte så länge sedan). Har tittat runt på olika sek. B hingstar men har även spanat på sek. A. Men då sa nån till mig att man aldrig korsar dessa kategorier. Varför inte?? Vad tycker ni??

Sv: Welsh sek. A + B???

Jag kan förstå de som väljer att betäcka sina WM ston med ett sekt B hingst för att få upp storleken på avkomman men inte att använda en WM hingst på ett sekt B sto.

Allt beror på varför man avlar. Vill man avla fram något som för aveln vidare på rasen så korsar man inte sektioner i mellan. Det skiljer sig trots allt en del i både rastyp och gångarter på sekt Ao B.

Det finns så otroligt många fina sekt B hingstar att välja mellan så varför göra en "blandning"?:)

Nej det ska du nog inte göra, rastypen blir inte bra. Det finns många trevliga sek B hingstar titta på SWF hemsida så hittar du många.

Vad är det i typen som inte blir bra? Har hört att WM hingstarna rör sig bättre. Det kan mitt sto behöva om det är något som jag vill förbättra på henne. En bättre trav. Annars är jag super-nöjd med henne som hon är :love:

Om du studerar olika sekt A och B ston så ser du skillnaden mellan sektionerna. Ofta blir det varken eller om man korsar. Visst, söta ponnier men inga rasrepresentanter, undantag finns.

Trav mässigt så har de 2 helt olika traver.

WM har tillsammans med Cob en mer rullande trav med höga knälyft.
Det ska inte en sek B ha, här i Sverige är det tyvärr så att många tror att en sek B inte rör sig speciellt bra men det ligger i deras rasstandard att det ska vara lite mer markbundna gångarter.
Sek B avlades fram en gång i början av 20 talet för man ville ha en mer ridbar welsh en som skulle passa mindre barn att sitta på. Sek B är den ädla "ridponnyn" bland welshar och deras gångarter ska ha påskjut bakifrån med bra hasarbete och bogfrihet men utan höga knälyft.

man brukar inte betäcka sek b med a eller tvärt om då a har en sluten stambok de måste altså vara 100% wm , men du kommer ju få en sek b ponny om du korsar, de är sant att wm har bättre steg men dom är oxå mer hetlevrade, så de gäller ju att hitta en bra hingst med bra lynnne och steg vilket inte alltid är de lättaste, '

men sek b har ju underbart vackra hingstar min favorit är ju helt klart Corinas Fox Glove han har ju allt :love:

vilka hingstar har du spanat in ?

Har bestämt mig för att betäcka med sek. B nästa sommar. Vill gärna ha en hingst med mycket prestation i blodet. Om jag bara hade råd med semin skulle jag gärna ta Kulltorps Yrroll! Men om inte så kanske det blir Orion Surprise eller Arhults Alexander. Är svag för vackra skimlar :) Men vi får se om jag vågar lämna i väg min ögonsten till Skåne...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 959
Senast: mars
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 904
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 455
Senast: Ragdoll
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 982

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hovrandsartros
  • Lymfangit
  • Ridskoleryttare