Welsh Hingstar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare PonnyPenny
  • Startdatum Startdatum
P

PonnyPenny

Har ett welshsto som jag tänkte betäcka i år. Ja, jag vet det är kanske lite sent men jag hoppas att det går. Annars väntar jag till nästa år. Problemet är ju att ju att utbudet inte är jätte stort. Alla går ju på naturlig betäckning så man får ju kanske köra en bit. Det jag tänkte höra med er är hur ni tycker och tänker med att använda hingstar som är med eller inte med i kvalitetstamboken? Hur stor betydelse har det för er?
Mitt sto är 8 år och har haft 3 föl hos den tidigare ägaren. Jag köpte henne rätt så nyligen. Hon har fått guld på utställning innan, så hon är fin.
Har ni något bra tips på hingst i halland/skåne?

Sv: Welsh Hingstar

Jag kollade på listan KickiH länkade till och om mina geografikunskaper inte är helt rostiga finns väl dessa hingstar i skåne/halland:

*Benjamin II RW 90
*Bona Fide RW 83
*Castor II RW 98
*Dahlåkras Ikon
*Fabian II RW 79
*Kulltorps Arkitekt RW 109
*Kulltorps Yrrol RW 100
*Møllegaards Orion Surprise RW 81
*Ollies Captain RW 118
*Simberg Superman RW 113 (ev. gränsen halland - västra götaland)
*Wildzang's Gloriant RW 89

När det gäller sekt B så skulle jag inte använda mig av en hingst som inte är med i kvalitetsboken. Det finns mängder med hingstar som klarat kvalitetsboks gränsen. Säsongen har nyligen startat för ponny så du är inte så sent ute.
Många hingsthållare tar emot ston ända fram till augusti.
Kan du tänka dig att åka några mil så har du hela smörgåsbordet där nere i södra Sverige. På Öland och runt Kalmar har du Bostorp Bells, Bostorp Tuborg, Bjärbys Picasso, Paddock Camargue , Downland Wild Fowler och lite högre upp i Småland har du Cwrtycadno Meredydd, liten men otroligt vacker (vunnit en hel del på uställning) du har i Hörby Möllegaards Orion Surprise, en hingst som inte är att förakta, har har en drös godkända söner och diplomston.
Det här är några av mina favoriter som går på naturlig betäckning och som jag anser är värda att åka lite för. Själv har jag kört sto från norr om Sthlm ner till Småland för att betäcka med Joelsbo Clic o Coulthard. Väl värda restiden!

När du betäcker ditt sto är det inte avgörande för hur avkomman blir hurvida hingsten finns i kvalitetsboken eller inte! Så enkelt är inte avel.
Att det ej skulle vara OK att använda sek B som ej är med i Kvalitetsboken men när det gäller kat C och D då är det OK!
När du väljer hingst till ditt sto måste du först se vad det är för stam på stoet. Sedan måste man göra lite efterforskning vad är det för blodslinjer som har gett bra tillsammans med de linjer du har.
Det kanske blir en "förskräcklig" avkomma om du betäcker med grannens kvalitetsboks förda hingst medans det kanske blir en Champion utav nästa hingst.
Inom Welsh försöker man oftast att hålla sig till "samma" linjer och det finns en rad olika linjer som passar alldeles förträffligt ihop.
Bara för man tar två champions och betäcker dem med varandra behöver inte fölet bli en Champion så lätt är inte avel.
Det finns olika typer welsh B också du måste hitta den typen som du finner är bäst.
I Skåne har du tre hingstar jag tycker är riktigt bra men om dom passar ditt sto vet jag inte dessvärre.
Cennen Schubert
Simberg Superman
Arhults Alexander
Dessa är typmässigt mycket bra och Cennen Schubert har lämnat väldigt bra avkommor i Danmark. Alla står i Skåne.
Lycka Till med din betäckning

Inget annat än personen som rekommenderade Kvalitets införd Welsh B använder själv icke kvalitets införd C och D!
Man ska inte enligt mig stirra sig blind på hurvida dom är i kvalitetsboken eller ej, titta på hingsten och vad fick han för poäng och var fick han dem.
Fick hingsten 39p på premiering eller fick han 33 poäng, det är en avgörande skillnad fast dom sätts i samma grupp hos SWF!
Hingsten är aldrig bättre än de avkommor han lämnar!

:bow::bow::bow::bow:
så sant som det är sagt!!! Tänk om fler kunde tänka så sunt :bow:

Tesora

När det gäller sekt B så skulle jag inte använda mig av en hingst som inte är med i kvalitetsboken. Det finns mängder med hingstar som klarat kvalitetsboks gränsen.

Nu är det ju så att den så kallade kvalitetsboken är en svensk uppfinning endast för att försöka behålla det gamla obligatoriska avelsvärderingsystemet som är olagligt sen 1995 när sverige inträdde i den Europeiska Unionen och ett försök av vissa personer att fortfarande kunna styra över svensk welshavel. Det är ganska skrattretande att tro att bara för en hingst är i kvalitetsboken så är den utmärkt till avel, men en hingst med 1 poäng för lite för att inkluderas i kvalitetsboken är kasserad för avel för all framtid.
Vill man inte följa moderföreningens regler så varsegod, det finns massor med andra raser att avla istället, men väljer man Welsh finns det endast moderföreningens regler att följa, inget annat.

Eftersom det är mig ni klagar på för att jag väljer att använda kvalitetsbokförda sekt B men inte sekt C el D så är det bäst att jag kommer med en förklaring.

Vi har idag mängder av "godkända" sekt B över hela Sverige, mängder av hingstar som visat sig vara av yttersta klass exteriört och även nedärvt detta. Jag har tidigare skrivit att jag tycker att hingsten egna meriter väger mindre än vad han själv lämnar till sina avkommor. MEN om jag nu kan välja mellan en exteriört korrekt ponny med förvärvningsstarkt stam mot en icke exteriört korrekt hingst med okänt förvärningsstark stam så väljer klart den första!

I sekt C så har vi idag 8 kvalitetssäkrade hingstar! Bland dessa så är några släkt med varandra. Tillika är de dessutom släkt med mina ston. Med så få hingstar så är det svårare att välja ngt som är kvalitetsgodkänt om man ska hitta ngt som passar sitt sto.

TS frågade hur vi andra gör och jag svarade bara på hur jag resonerar. Hur ni andra tänker är upp till era att redogöra för TS. Jag väljer däremot att inte rekommendera mina egna hingstar el mina egna avkommor då det är sk smygreklam;)

Vill inte ta en hingst på semin trots att de är väldigt fina. Vill undvika de höga seminkostnaderna etc. Tycker också att det är onödigt att gå in i stoet så många gånger om det ändå funkar att betäcka naturligt.
Mitt sto har linjer från Simbergs stuteri. Vilka andra linjer tycker ni då skulle passa bäst?
Cennen Schubert är ju inte med i kvalitetstamboken (har inte riktigt fattat mig en åsikt än i denna fråga) men har han lämnat något bra i Sverige?? Vad är Arhults Alexander för hingst? Han finns inte med på Swf's lista? Står han i Danmark?

Är inte Arhults Alexander, en av Roddes uppfödningar? (jag kan ha fel, men har fått för mig det)

Cennen Schubert har väl mest varit "aktiv" i Danmark, var nog bara något år sedan han importerades till Sverige. (har för mig det, men tiden går ju fort....)

MItt ena sto fick ett föl med Simberg Hip Hop som såg väldigt trevlig ut. Hon i sin tur är halsvsyster på mammans sida med hingsten Fleetfoot, kanske det kan vara en bra kombination?

Arhults Alexander är Roddes uppfödning, nu såld till Skåne. Han är endast två år och jag har för mig att Rodde i annan tråd var emot att använda så unga hingstar i avel?

Ja det stämmer jag har fött upp Alexander, jag har heller inte haft för avsikt att använda mina hingstar i avel vid två års ålder. Detta kanske skulle se annorlunda ut om jag inte hade haft 6 vuxna hingstar som är godkända.
Jag vet att jag citerade en uppfödare i Wales som sa till mig en gång "det är som att be en pojk göra en mans jobb".
Jag sa också att anledningen till att man licensierar hingstar vid 2 års ålder är för det står i den engelska stamboken. Kastrera eller licensiera därför löser många licens för sina bra ungponnyer i england vid 2 årsålder. Men många många kastrerar.
Därför blev det också tillåtet att i Sverige licensiera sina 2 åringar när man började följa engelska stamboken/moderföreningen
Hur eller hur står man till avel så gör man och det verkar fungera.
Allt är ju inte helt svart eller vitt, det är ju som med kvalitetsboken alla som står utanför är ju inte exteriört inkorrekta eller dåliga.
Sorgligt med SWF hingstlista är ju att man sorterar ut hingstarna på poäng men inga poäng skrivs ut, så man kan igentligen inte veta var den svaga punkten finns på hingsten.
Jag använder en hingst som ej är godkänd för kvalitetsboken men han har bättre exteriör än de flesta i kvalitetsboken..... enligt avelsvärderingsnämnden!

Avel för mig är att passa ihop olika blodslinjer till det mest optimala resultat, tyvärr är det inte så enkelt som att om man använder en 40 poängare och betäcker en annan 40 poängare så blir resultatet en ny 40 poängare! :)

Inget annat än personen som rekommenderade Kvalitets införd Welsh B använder själv icke kvalitets införd C och D!
Man ska inte enligt mig stirra sig blind på hurvida dom är i kvalitetsboken eller ej, titta på hingsten och vad fick han för poäng och var fick han dem.
Fick hingsten 39p på premiering eller fick han 33 poäng, det är en avgörande skillnad fast dom sätts i samma grupp hos SWF!
Då är jag med och förstår!!!!

*kl*

Till TS:
Hur har det gått? Vilken hingst valde du?

Lite sent nu men jag ser att en del (i mina ögon) intressanta hingstar inte kom upp tidigare i tråden.

Arhults Waldemar - fantastiskt fin typ, spännande stolinje, kommer att göra mycket gott tror jag
Telynau Ravel - spännande blod, har en halvbror på pappans sida inleasad till sverige i år
Ollies Captain - prestationsstam, super möderne
Game Over - prestationsstam, intressant möderne

Det finns ju så mycket fina hingstar men det är mina favoriter bland welsh sek B.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
512
Senast: Nikan
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 009
Senast: Freazer
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat