welsh cob hingst

mira2013

Trådstartare
Kan någon hjälpa mig?
Jag söker en welsh cob hingst till mitt ponnysto.
Gärna en stor en med bra gångarter.
Finns det några i uppland?
Eller på semin?

Sv: welsh cob hingst

Gärna en hingst över 150cm:)
Finns det inga hingstar runt Uppsala Stockholms trakten? Skulle vara roligt att kunna åka och titta på hingsten först!
Jag har sökt efter stora hingstar, men de flesta är döda eller står långt bort och ej på semin. Eller har jag fel?:confused:

Med reservation för mina geografikunskaper, men på welshponnyns sida på facebook finns det en hingstägare som ev. löser licens på sin welshcobhingst Stings Firestone om intresse finns. Hingsten finns i Enköping. Denna hingst är dock inte införd i kvalitetsboken. :)

Senast ändrad av en moderator:

jag tror dock att han lämnar rätt stort. Min häst har honom som farfar. Min hästs pappa var 160 som 4-åring! Med en normalstor mamma. Min häst är 1.55 som 3-åring. Mamman till min är maxad d ponny

Sting Firestone är en favorit, men som sagt han måste ha fler ston än mitt;)

Jo det klart. :)

Måste erkänna att det var svårt att hitta hingstar boende i dinna trakter, de flesta var isället på lagom avstånd från mig märkte jag, synd att det inte är så med sek. B också... (har själv sek. B sto)

Vad har du för sto själv förresten? :)

Mitt sto är en dansk ridponny newforest/ arab.
Tror att en welsh cob skulle passa henne jättebra. Fölet tänker jag behålla själv till mig och mina barn. En viktbärande familjehäst!

Mer hingstar:)
Finns det någon som vet?

Har du tittat på Svenska Welshcob & ponnyföreningens hemsida? Gå till "hingar i avel". Jag har för mig att det finns en cobhingst som står på semin. Lycka till!

kl

Borde man inte kunna importera annars? Lite tråkigt att inte få se den, men det är ju en lösning om du vill ha semin och slippa köra hästen iaf.

Fast då är det väl bara fryst som är möjlligt eller går det att importera färskt? Har inte koll på det där. Kikade på importsemin själv till ett sto men det verkade falla på att bara kunna ta in fryst och det ville jag inte till detta sto som inte lyckats leverera ett friskt levande föl ännu på två försök.
Kunde tänka mig att chansa på fryst ifrån USA till det andra stoet men då föll det på att stamboken inte var godkänd i SWF, aldrig får man bli nöjd :p

Tack för alla svar, verkar som det är dåligt med welsh cob hingstar här där jag bor!

Jag vet inte vart alla mina inlägg i tråden tog vägen :confused: men vid intresse för Stings Firestone så får ni gärna hojta till till mig på PM då jag har kontakt med ägaren och ev. kommer låna hem honom beroende på intresse från andra.

Jag antar att de ansågs som otillåten reklam eller något liknande. Ett par av mina inlägg försvann också.

Tack för alla svar, verkar som det är dåligt med welsh cob hingstar här där jag bor!

Om du inte hittar någon hingst nära så finns det ju massor av bra transportörer som kan flytta på stoet åt dig till en passande hingst :idea:. Har använt mig av en och samma vid ett par tillfällen och hästarna reser som kungar. PMa om du vill veta vilken transportör det är.
Kostnaden är ju inget att bry sig om. Det är dyrare att göra en "felrekrytering" till sitt sto bara för att ta den som står närmst.

Om du inte hittar någon hingst nära så finns det ju massor av bra transportörer som kan flytta på stoet åt dig till en passande hingst :idea:. Har använt mig av en och samma vid ett par tillfällen och hästarna reser som kungar. PMa om du vill veta vilken transportör det är.
Kostnaden är ju inget att bry sig om. Det är dyrare att göra en "felrekrytering" till sitt sto bara för att ta den som står närmst.

Tack för omtanken och tipset, men jag har min stora favorit här på hemmaplan och jag hoppas han går till avel bara.:)
Annars ska jag ha det i åtanke!

Senast ändrad:

Asgård stuteri i Södra Dalarna har en riktig snygging:love:, visserligen "bara" 144..
Funderar starkt på denna till mitt fbl nästa år;)
länk borttagen av moderator

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Frågar åt en vän. Söker tips på Welsh hingst på semin (helst) eller som står i Norrland. Helst C-ponny. Även D-ponny är av intresse...
Svar
3
· Visningar
599
Senast: Robina
·
Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 407
Senast: Nikan
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
684
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka