Welsh cob- erfarenheter...

finapina

Trådstartare
har jag inga men är nyfiken på era! Hur är dom att rida? Generellt bättre på ngt visst? Svåra att samla? Påminner dom om tinker? Hållbarhet? Barnvänlighet?Jag vill veta allt!
 
Sv: Welsh cob- erfarenheter...

Jag har en welsh cob o jag tycker såklart att han är underbar :heart.

Kan inte säga att jag har så stor erfarenhet av just welsh cob, så det finns säkert de som kan beskriva dem bättre. För mig så är inte det viktiga vilken ras hästen tillhör, utan det viktiga för ni är att det är rätt individ med en personlighet som jag passar tillsammans med. Har träffat på endel cobbar, o vissa passar jag med andra inte :)

De har ett utseende som tilltalar mig. Storleken är helt klart till deras storlek. Tror att man ska se upp med allt för lång rygg, upplever att vissa rör sig med lite högt huvud, sänkt rygg o mkt benrörelser
 
Sv: Welsh cob- erfarenheter...

Jag har egentligen bara erfarenhet av min egna welsh-cob och han påminner iallafall inte alls om de Tinkrar jag ridit.

Vet inte om det gäller alla welsh-cob, men min är lugn och stabil gällande saker runt om oss i naturen. Han är mao inte vidare tittig eller fjantig för diverse saker.
Han är OTROLIGT snäll och vänlig, men VÄLDIGT känslig. Dessutom är han lite envis på ponniers vis ;)
Han har underbara gångarter och helt underbar på alla sätt. :heart

Min är inte svår att samla, han är lyhörd och mycket trevlig att rida.
Men han är väldigt känslig och när han spänner sig så sänker han gärna ryggen och drar in halsen mellan bogbladen och vevar med frambenen. (ser ut som en islänning) ;) :D
bild.jpg
(lånad bild)

Så det är viktigt att rida honom avslappnad så att han får fram halsen och höjer ryggen.

Min är barnvänlig iallafall från marken. Men jag skulle i dagsläget inte låta något barn rida själv på honom. Men, jag tror att han kommer att bli en jättebra häst även för barn när han blir lite äldre och mer riden.
 
Sv: Welsh cob- erfarenheter...

Jag har också mest erfarenhet av min egen cob men har några kompisar som också har och har haft cobbar.

Min påminner mycket om hur Boll beskriver sin, oerhört snäll, inte tittig, enkel att ha att göra med men väldigt känslig(mentalt),lite åt det nervösare hållet.
Han har fina gångarter och lätt för samling, hoppar gärna och har inga likheter med tinkrar vad jag kan avgöra..
Han är lätt att rida och har en positiv inställning och har exteriören med sig .

Mina vänners cobbar har vart liknande min bra ridmodeller, lätt för samling, fina gångarter, snälla men känsliga och två av dom nervösa och två väldigt lugna :)
 
Sv: Welsh cob- erfarenheter...

Som de andra kan jag bara säga det jag känner till utifrån min egen Welsh Cob. Hon är en hetlevrad tjej, var svår och egensinnig från dagen hon föddes. Var inte helt lätt att jobba igenom hennes olika sidor när hon kom som ettåring, men det gick. Vi är en mycket tight team idag, andra människor är hon inte intresserad av, det gäller även barn. Hon är född i samling, har naturlig hållning för det. Hon har kontrollbehov och konflikt kan uppstå när vi är ute och jag vill ha jobb och hon vill spana efter nåt hon tror gömmer sig bakom granarna...men, det går över. Viktigast är att inte bli för hård mot henne för hon är känslig också :D . Hon gör allt jag ber om bara hon känner att jag vet vad jag vill.

Hon stukade sig illa som treåring och jag trodde det var kört där...man hittade också en cysta i kotbenet. Dock, efter att hon läkt ihop har hon inte varit halt en enda dag och hon är 9 år nu och har gått rätt tufft. :up:
 
Sv: Welsh cob- erfarenheter...

KL

Är också lite nyfiken på rasen då jag tittar lite på vilka hästtyper som kan vara intressanta för en bekant.

Vad jag hittar så ska de vara ganska allround. Dressyren är inga konstigheter men hur är det i hoppningen. Kan en welsh cob klara kombinationer på storhästavstånd när hindren ligger på 1m -1.10m? Förstår att det är väldigt individuellt men jag har nog aldrig sett en och tänkt på galoppkvaliteten.

Vilka hälsoproblem ska man vara extra uppmärksam på? Lång rygg skrev någon. Något mer?

Kan en welsh cob vara en lämplig allround häst till en erfaren vuxen ryttare som är ca 1,67m lång och väger 65-70 kg som vill ha en trevlig häst att rida ut på men även träna dressyr och hoppning regelbundet och kanske tävla i hoppning upp till 1m-1,10m?
 
Sv: Welsh cob- erfarenheter...

Kan en welsh cob vara en lämplig allround häst till en erfaren vuxen ryttare som är ca 1,67m lång och väger 65-70 kg som vill ha en trevlig häst att rida ut på men även träna dressyr och hoppning regelbundet och kanske tävla i hoppning upp till 1m-1,10m?

Det tycker jag :)

Har själv en welshponny av cobtyp. Innebär att han är en kat C.
Han är ca 132-135 hög nu skulle jag gissa och är alldeles lagom till mig som är 155 cm. Han blir lite högre då han bara är 2 år än. Tippar på maxad C för han är inte alls färdigvuxen i kroppen.

Så en större cob passar säkert dig bra med den längden och vikten.

Hurvida det går med hoppningen beror ju på vilken häst du tittar på. Men det är en allroundhäst.
 

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
926
Senast: Tora
·
Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
2 298
Senast: Shixle
·
Ridning Min häst är livrädd för att rida in i vår skog, är rätt säker på att det är pga älgflugor som vi blev attackerade utav i början av...
Svar
0
· Visningar
719
Senast: Cs218
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
487
Senast: FrDrake
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp