WC-rent...

Egentligen får man väl inte ens använda (spola ned) wc-rent. Inte såpa heller som jag brukar använda...
 
Hmm nästan alla våra går bort med vatten. Jag har nog bara ngt rengöringsmedel när det ska bli gäster, typ WC anka då, som inte var så bra.

Jag skrubbar toan ordentligt varje dag, med samma städmedel som till rest3av badrummet två gånger i veckan när jag städar hela badrummet.
Fresh and shiny är min melodi 😍
 
Jag skrubbar toan ordentligt varje dag, med samma städmedel som till rest3av badrummet två gånger i veckan när jag städar hela badrummet.
Fresh and shiny är min melodi 😍
Ojdå, uhm miljön? Jag tycker liksom toan blir vit och glänsande utan också. Och mer vit än vit blir den ju inte.
 
Ojdå, uhm miljön? Jag tycker liksom toan blir vit och glänsande utan också. Och mer vit än vit blir den ju inte.

Jag använder miljömärkt medel och dränker den inte i medel 😂

Edit.
Denna 😍😍😍
ecoclean-nordic-naturlig-kalk-smutsborttagning-grapefrukt-750-ml.webp
 
Nej det gör det inte. Klorin är instabilt och oxiderande. Det bryts ner till natriumklorid alltså koksalt. Skambeläggandet av det är helt obegripligt.
Hej,

Klorinet är stabiliserat i den handelslösning ( ofta under 4-5 procent) som säljs till konsumenter, men den är oxiderade som du skriver och när den kommer i kontakt med organiska föreningar och syror så startar nedbrytningsprocessen samt desinfektionsprocessen som är orsaken till att produkten används.
Skambeläggandet är inte helt utan grund, då klorinet bryts ned och då sönderdelas det till Natriumklorid/ NaCl/salt, samt Vatten/H2O, och eventuellt kloramin/ klorgas.
Det är oftast kloraminet som folk förknippar med "klordoften från simhall" är när natriumhypokloriten reagerar med kväve som ingår i vår urin, i simhallarna är det vår svett som reagerar med det fria kloret i vattnet.

Jag jobbar med bad- och dricksvatten till kommunernas anläggningar och säljer många ton/år


mvh

Saltomortal
 
Hej,

Klorinet är stabiliserat i den handelslösning ( ofta under 4-5 procent) som säljs till konsumenter, men den är oxiderade som du skriver och när den kommer i kontakt med organiska föreningar och syror så startar nedbrytningsprocessen samt desinfektionsprocessen som är orsaken till att produkten används.
Skambeläggandet är inte helt utan grund, då klorinet bryts ned och då sönderdelas det till Natriumklorid/ NaCl/salt, samt Vatten/H2O, och eventuellt kloramin/ klorgas.
Det är oftast kloraminet som folk förknippar med "klordoften från simhall" är när natriumhypokloriten reagerar med kväve som ingår i vår urin, i simhallarna är det vår svett som reagerar med det fria kloret i vattnet.

Jag jobbar med bad- och dricksvatten till kommunernas anläggningar och säljer många ton/år


mvh

Saltomortal
Skapar man klorgas från en <5% lösning så har man betett sig fruktansvärt klantigt och hällt syra på den. Vid normal användning så är risken för oönskade bireaktioner nästintill 0. Vi pratar liksom inte om industri grejer som är betydligt starkare. Kloramin kan säkert bildas men den minimala mängd du får när du städar hemma är långt ifrån jämförbar med halter i badhus där halterna blir betydligt högre dock under WHOs gränsvärden och folk går i dem långa perioder (personalen).
Rent krasst skulle jag hellre använda hypp än många andra rengöringsmedel som helt klart inte alls är nyttiga och har en mycket långsammare nedbrytningsprocess.
 
Mycket vatten, lite grönsåpa och en slatt ättiksprit!
Kommer aldrig byta detta.
Skurade hela altanen med detta i våras och det funkar utmärkt inne med.
Tänder ett doftljus så luktar det mumma i huset också.
 
Använder nog mest såpa för all typ av rengöring hemma, även toaletten 🤷🏻‍♀️ Nu kör jag dock ångmopp på golven så inga medel där längre. Blev så jäkla halt på våra plastmattan att man åkte skridskor genom lägenheten när jag skura med såpa 😅
 
Använder nog mest såpa för all typ av rengöring hemma, även toaletten 🤷🏻‍♀️ Nu kör jag dock ångmopp på golven så inga medel där längre. Blev så jäkla halt på våra plastmattan att man åkte skridskor genom lägenheten när jag skura med såpa 😅
Jag använder diskmedel, lärde mig när jag jobbade med hemstäd. Lika effektivt som alla sprayer och rengöringsmedel man kan köpa. Har man trägolv är det dock bättre med såpa eftersom det innehåller lite fett som träet behöver för att inte torka ut.
 
Intressant! Är inte förvånad änglamark kammade hem bäst betyg, tycker deras schampoo är nästan lika bra som dyrare frisörschampon.

jag har aldrig provat deras wc-rengöring. Jag har faktiskt ingen wc-rengöring öht :idea: . Inte för att jag är emot de men tycker de funkar att städa med diskmedel eller linoljesåpa överallt och de har jag alltid hemma för det är de ända som får användas på mina golv.
 
Använder duck, tycker att deras hals på flaskan är rätt praktisk också.

Men försök inte göra det i mörker utan glasögon, som jag fick lära mig häromnatten :angel::D
 
Ni som använder ”hemmagjorda” rengöringsmedel/diskmedel/såpa etc hur får ni in det under kanten av toalettstolen?
Alla WC-rent har ju en praktiskt pip så man kan dra den under kanten, känns som att sprayflaskor inte riktigt kommer under där?
 
Ni som använder ”hemmagjorda” rengöringsmedel/diskmedel/såpa etc hur får ni in det under kanten av toalettstolen?
Alla WC-rent har ju en praktiskt pip så man kan dra den under kanten, känns som att sprayflaskor inte riktigt kommer under där?
Jag får det inte under kanten.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp