WC-rent...

Och jag måste erkänna att jag verkligen hoppar högt varje gång jag inser att folk fortfarande använder klorin ;)
Eller ja, bleach heter det här men det är i princip samma sak förstås. Hemma använde vi det bara vid exempelvis magsjuka men jag minns också att det var en betydligt skarpare och mer potent variant än den vi köper i butik idag.
Så ovanligt kan det väl ändå inte vara. 😅
 
Jag undrar hur sällan folk städar om det blir beläggningar och luktar illa om toan 😭🤮
Alltså jag är inte jätte duktig men aldrig att den luktar illa! Några mindre beläggningar kanske, då är det oftast för att jag glömt av det pga stress 😅 inser att jag måste ha besök oftare för att få en mycket bättre städrutin 😬 kan man hyra in folk bara för det? :confused:
 
Alltså jag är inte jätte duktig men aldrig att den luktar illa! Några mindre beläggningar kanske, då är det oftast för att jag glömt av det pga stress 😅 inser att jag måste ha besök oftare för att få en mycket bättre städrutin 😬 kan man hyra in folk bara för det? :confused:
Jag menade inte att du var dålig på att städa, insåg att citatet kanske kunde tolkas så 😅
 
Eller ja, bleach heter det här men det är i princip samma sak förstås. Hemma använde vi det bara vid exempelvis magsjuka men jag minns också att det var en betydligt skarpare och mer potent variant än den vi köper i butik idag.
Så ovanligt kan det väl ändå inte vara. 😅

Jag använder klorin ibland, tycker det är överlägset för vissa typer av fläckar.
 
Eller ja, bleach heter det här men det är i princip samma sak förstås. Hemma använde vi det bara vid exempelvis magsjuka men jag minns också att det var en betydligt skarpare och mer potent variant än den vi köper i butik idag.
Så ovanligt kan det väl ändå inte vara. 😅
Nej, ovanligt är det nog inte. men belagt med SKAM. ;)
Klorin är miljöfarlig och är inget rengöringsmedel. Det dödar bakterier och diverse annat.

Man spolar bort det och det försvinner. men bara ur ens åsyn. Det fortsätter förstöra dit dit kommer.
 
Jag undrar hur sällan folk städar om det blir beläggningar och luktar illa om toan 😭🤮
Hårt vatten och baksug i avloppet (trubbel med vattenlås/återfyllnad) kan göra underverk med ens städfrekvens pga beläggningar och lukt. Kalkvatten är ett elände - för att hålla handfatet uppetsande blankt (eller för den delen, det mörka kaklet i duschen) behöver vi gå på med medel varannan/var 3e dag. Gnider med microfibertrasa varje kväll däremellan.
Porslinstronen stoppar jag inte huvet i med samma frekvens, men även där blir det snabbt otillfredsställande strävt när en känner med näven längs insidan på skålen. Bra grogrund för biofilm med andra ord.

Med detta sagt hyser jag en osund vurm inför medel som Kalkosan, Kalcinex och Calexan Forte...
 
Angående toaletter och deras fräschhet, det är ju en enorm skillnad beroende på hur många man är i hushållet också. 6 personer, varav endel kanske går på toa på ett lite mer okonventionellt sätt stundtals, gör ju att det måste städas betydligt oftare än om det är ett hushåll med en ensam vuxen.

Jag försvarar inte ofräscha toaletter, men att städa den var tredje dag är inte säkert att det räcker alla gånger i en stor familj.

Edit: Jag menar alltså att som del av ett storhushåll kan det helt enkelt vara så att man inte hinner med alltid. Det finns ju trots allt lite annat att göra också.
 
Låter som om det är dags att byta tillbaka till Änglamark :p bytte till Duck för att jag ville ha nåt som doftade lite mer. Inte för att dölja dåligt lukt eller så, bara för trevlighetens skull.
 
Nej, ovanligt är det nog inte. men belagt med SKAM. ;)
Klorin är miljöfarlig och är inget rengöringsmedel. Det dödar bakterier och diverse annat.

Man spolar bort det och det försvinner. men bara ur ens åsyn. Det fortsätter förstöra dit dit kommer.
Jag vet, därav min generade smiley... men ibland måste badrummet helt enkelt klorinskrubbas. Hittar jag något annat som också känns fräscht byter jag gärna!

*kl
Jag skulle också hemskt gärna klorindränka hela huset med jämna mellanrum, särskilt heltäckningsmattan. :angel:
 
Jag vet, därav min generade smiley... men ibland måste badrummet helt enkelt klorinskrubbas. Hittar jag något annat som också känns fräscht byter jag gärna!

*kl
Jag skulle också hemskt gärna klorindränka hela huset med jämna mellanrum, särskilt heltäckningsmattan. :angel:
Haha, jag skulle också vilja skrubba hela lägenheten med klorin men får hejda mig 😂
 
Jag har faktiskt reagerat det senaste att jag inte tycker toaletten blir särskilt rent på senaste tiden trots idogt städande och då har jag haft en för mig ny sort och nu blev det väl bekräftat varför :mad: blir dags att byta till något annat.
 
Jag har slutat använda toarent för länge sen, brukar dumpa i en halv diskmaskinstablett i stället. Fungerar utmärkt. Sen blir det iof en del annat rengöringsmedel till för att få bort kalk och fläckar på kaklet och inbillade eller riktiga bakterier.
 
Jag måste erkänna att jag verkligen inte kan med att städa badrummet utan klorin. :o

Och jag undviker det både pga lukten och miljö, men mest av allt för att jag har katter och inte vill ta risken även om mina aldrig gått utanför.. ;)(Klorin "luktar kiss" i kattens nos, har jag fått lära mig = kan uppmuntra till att kissa där.)
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Och jag undviker det både pga lukten och miljö, men mest av allt för att jag har katter och inte vill ta risken även om mina aldrig gått utanför.. ;)(Klorin "luktar kiss" i kattens nos, har jag fått lära mig = kan uppmuntra till att kissa där.)
Har jag också hört, men aldrig märkt av. Det är väl mer så att om man har en katt som urinerar inomhus ska man inte städa bort just urinet med klorin? Men jag kan ha missförstått.
 
Nej, ovanligt är det nog inte. men belagt med SKAM. ;)
Klorin är miljöfarlig och är inget rengöringsmedel. Det dödar bakterier och diverse annat.

Man spolar bort det och det försvinner. men bara ur ens åsyn. Det fortsätter förstöra dit dit kommer.
Nej det gör det inte. Klorin är instabilt och oxiderande. Det bryts ner till natriumklorid alltså koksalt. Skambeläggandet av det är helt obegripligt.
 
Jag har golvrengöringsmedel blandat med vatten i en sprayflaska slm jag använder till det mesta, även toan... tycker det knappt behövs rengöringsmedel där?
Så har jag också, ibland slår jag till och köper något som tar bort kalk, lika villrådig varje gång jag ska ha det, men här behövs det då det i sig inte är smutsrester som är besväret utan kalk som stör. Irriterande vatten!
Men såpa funkar överallt, tycker jag!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp