Warsteiner 946

Sv: Warsteiner 946

Hej, det låter som om du också har en riktigt rolig häst att arbeta med!
Sedan den här tråden skrevs så har jag fått mycket mer kött på benen och Warsteiner är inte längre någon kandidat till mitt sto. Jag gillar hans exteriör osv men det blir ingen lämplig kombination med just detta sto. Har tidigare använt gångartshäst med i huvudsak hoppstam till henne och funderingen på Warsteiner kom upp eftersom det nu vore kul att få fram en snygg dressyrstammad individ (som även skulle kunna hoppa..). Men - men - nu är vi åter där vi började - dvs hoppstammat med gång! Tack för alla svar!

Hej!

Jag har hört av en uppfödare att Warsteiner är tuff och väldigt elak (som typ Cortez var i temprament) i box och emot andra hästar och kräver en hel del bestämd hantering. Synd bara att jag hade hunnit betäcka mitt sto med honom, hade jag vetat det jag vet nu så hade jag kanske tänkt om. Men mitt sto har ett underbart temprament på alla sätt och vis, så hon kanske passar som handen i handsken åt honom? Jag får väl se om några månader......

Det där var något nytt för mig om Cortez :confused:.

Hälsningar Helen

Vad har du funderat på för hingstar som är hoppstammade med gång?
Jag har börjat tänka om lite till mitt sto, trodde att jag hade en dressyrhäst och nu när vi börjat med hoppningen, så har det visat sig att jag har en riktig allround-pärla!! (e. Nactus-Ceylon). Kommer att sitta som klistrad på bruksprovet nästa vecka för att se om det kommer några nya lovande hingstar!!

Hej!

Ja, det är ju bara hörsägen. Men jag har hör det från fler håll var av den ena är en ganska pålitlig källa, hon har tydligen sett honom gått till anfall mot sonen bla chess 880 (som han tdligen hatar oändligt mycket) och det var bara vissa som fick hantera honom(Nils-Gunnar själv och Anne-sofie tror jag). Jag har även hört att många avkommor är lite "egna" , bra på tävlings banan men ändå speciella och egna på nåt sätt. Har träffat och jobbat med några speciella hästar e:Cortez, de är relativt bra att rida och vinner stora klasser.

Inte alls säkert att det är något dåligt med hanns humör, det mesta beror ju på hanteringen från grunden. Men har man ett skarpt och bitskt sto så kan det nog slå igenom.

Men va vet jag. Jag skulle också betäckt med Cortez om jag haft råd. Han lämnar ju mycket bra tävlings individer. :D

Stall Olitten skrev:
Hej!

Ja, det är ju bara hörsägen. Men jag har hör det från fler håll var av den ena är en ganska pålitlig källa, hon har tydligen sett honom gått till anfall mot sonen bla chess 880 (som han tdligen hatar oändligt mycket) och det var bara vissa som fick hantera honom(Nils-Gunnar själv och Anne-sofie tror jag). Jag har även hört att många avkommor är lite "egna" , bra på tävlings banan men ändå speciella och egna på nåt sätt. Har träffat och jobbat med några speciella hästar e:Cortez, de är relativt bra att rida och vinner stora klasser.

Inte alls säkert att det är något dåligt med hanns humör, det mesta beror ju på hanteringen från grunden. Men har man ett skarpt och bitskt sto så kan det nog slå igenom.

Men va vet jag. Jag skulle också betäckt med Cortez om jag haft råd. Han lämnar ju mycket bra tävlings individer. :D

Att en hingst gör utfall mot andra hingstar är väl egentligen inte så konstigt - att han inte var förtjust i Chess kan varit att Chess är relativt hingstig i sin karaktär precis som sin far. Men ohanterad eller dumma är ingen av dessa herrar.

Oftast så är det människor som inte har någon större erfarenhet av avelshingstar som myntar uttryck om att hingstar går till anfall eller bekrivs som farliga. Jag tror att dessa uttryck många gånger säger mer om den som observerar hingsten och dennes kunskap än vad det egentligen säger om själva hingsten.

Om det bara var vissa som fick hantera Cortez det ska jag låta vara osagt, för det vet jag inte. Men om jag själv hade haft en hingst som honom så hade jag nog gärna haft ett ord med i laget om vem som skulle hantera honom - sådana hingstar är ju värda sin vikt i guld.

Hur hans avkommor sedan är... Där tycker jag att statistiken talar sitt tydliga språk.

Hälsningar Helen

Hej!

varför så bitsk?

Jag sa att det bara var hör sägen. :confused:

Har inte sagt att de var ohanterade eller dumma. Jag har ju aldrig träffat dem.

Sa ju att jag skulle ha betäckt med honom själv om jag haft råd.

Där emot har jag jobbat med ett antal godkända hingstar och ännu fler ogodkända hingstar(har själv tävlat godkända hingstar). Har inte träffat nån hingst som gjort utfall mot en annan, när man går förbi med annan hingst (räknar inte in tex vanliga bett i gallret från hästen som står i boxen)jo en föresten, men för den spelade ingen roll vad det var för kön på mot svarande, inte när man red. Men vi gjorde upp direkt om vem som besämde. Annars blir det för farligt med så stora djur.

Ja, det är väl tur att alla hästar är olika, annars så skulle det bli lite tråkigt.
;)

Stall Olitten skrev:
Hej!

varför så bitsk?

Jag sa att det bara var hör sägen. :confused:

Har inte sagt att de var ohanterade eller dumma. Jag har ju aldrig träffat dem.

Sa ju att jag skulle ha betäckt med honom själv om jag haft råd.

Där emot har jag jobbat med ett antal godkända hingstar och ännu fler ogodkända hingstar(har själv tävlat godkända hingstar). Har inte träffat nån hingst som gjort utfall mot en annan, när man går förbi med annan hingst (räknar inte in tex vanliga bett i gallret från hästen som står i boxen)jo en föresten, men för den spelade ingen roll vad det var för kön på mot svarande, inte när man red. Men vi gjorde upp direkt om vem som besämde. Annars blir det för farligt med så stora djur.

Ja, det är väl tur att alla hästar är olika, annars så skulle det bli lite tråkigt.
;)

Jag ville inte vara bitsk, utan ville komentera det du skrev om Cortez i första inlägget om att Cortez var tuff och elak...Tuff som hingst går jag med på men elak var han definitivt inte. Jag vänder mig alltså mot begreppet " elak ".

Det du beskriver som " vanliga bett i galler" är också en typ av utfall från en hingst. Utfall är egentligen en markering från en hingst till en annan, där det ska bestämmas hingstarna emellan vem som är dominant/herre på täppan. Cortez själv ansåg att han var herre på täppan. ( Vilket jag gärna håller med om :D ) Chess tyckte också att han var herre på täppan, därav detta gruffens - grabbar emellan.

Hälsningar Helen

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 291
Senast: ginnies
·
Avel Hej, Jag har ett sto som efter en olycka ev kommer betäckas. Eftersom det inte var planerat iår behöver jag gärna lite tips och...
Svar
7
· Visningar
2 182
Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 643
Senast: Jealle
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 315

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka