Warsteiner 946

K

kip

Warsteiner 946 vs Wetano 976

Någon som har mer info än vad som redan skrivits här på buke om Warsteiner 946? Funderar på att betäcka mitt Amiral-Honeymoor xx sto med honom. Söker all info som går att få tag på :) Jag har även tittat på Wetano 976 men fastnade mer för Warsteiners stostam. Vad tycker ni? Stoet är litet och högädelt med bra gång med plus för skritten.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Warsteiner 946 vs Wetano 976

Var en gång och tittade på en potentiell medryttarhäst som jag tror hade han som pappa. Är inte 100 dock.
Jag backade ur det för att jag tyckte hon var för bra :smirk: Hon hade kanonsteg och en perfekt kroppsbyggnad för dressyr. Ganska liten, men rund och kompakt för sina 4-5 år (vad hon nu var). Hon verkade ha humör, inte så hon var dum, men skarp.

Sv: Warsteiner 946

jg tycker också att han är svinsnygg.
De hästar jag träffat på efter honom har varit stora och snygga!!!! och rätt så otrevliga faktiskt!! :confused: men det är inte 100 st jag har träffat och det kan ju lika gärna komma från stoet!
Om jag hade haft ett stabilt sto med riktigt trevligt temprament så hade jag inte tvekat en minut.!...

Har sett honom live 2 ggr, senast förra året på hingstvisningen i Tingsryd. Jätte trevlig och sympatisk hingst. Samt väldigt lugn och fin att ha att göra med. Några avkommor har jag dock inte stött på.

Vi har en häst efter Warsteiner på stallet (Warsteiner - Pontus)

Pastör

Pastör huvud

Han är trevlig att rida men det är ingen snäll häst. ouppfostrad, bits, ganska opålitlig. Men det går lixom inte att ogilla honom ändå, han är som en strulig tonåring.

Har en kompis som har en valack-02 e.Warsteiner.

Han är väldigt grov o stor, blir säkert en bit över 1,70, men det är en
jättesnäll häst, lugn o otroligt kelig.
Hon har ju inte börjat rida honom än så det kan ja ju inte säga nåt om :)

Jag tycker du skall fundera på Wetano, ju fler Warsteiner-avkommor jag ser ju mindre övertygad blir jag om deras ridbarhet, det är inte så att de är oridbara monster, men ibland är det något som saknas när de skall prestera.
Nu vill jag absolut inte dra alla avkommor över en kam, jag kanske bara har råkat se "fel" avkommor.
Nu är ju Wetanos avkommor inte så gamla ännu, ett osäker kort än så länge men Wetanao tycker jag övertygar mer och mer.
Ditt sto är präglat av fullblodet, men tänk om Amiral slår igenom på avkomman, både Warsteiner och Wetano behöver ju lätta ston, bara en tanke som slog mig...

Tack för svar! Jo, du har en bra poäng ang storleken. Men hennes tidigare föl är högrest och mkt lätt i typen (och blir inte stor) trots Briar blod så jag tror att jag vågar chansa. Men som sagt, jag vill ha en avkomma med hög ridbarhet så jag ska verkligen kolla upp den tilltänkta hingsten.

Jag betäckte ett ponnysto med honom och avkomman är supersnygg jag är sjukt kräsen när det gäller sådant :devil:

här är hon (den stora)
397589_64280.jpg

kanske inte så bra bild
1172042.jpg

hon 'r två år på bildena :)

Ser fin ut !

Hur stort var stoet du betäckte och hur stor uppskattar du unghästen att bli som vuxen?
Man känner igen en del drag i uppsynen som hans avkommor verkar ha gemensamt.
Hur är temperamentet på mor och unge?
Mvh Eva

Hon är 155 nu (5 nu men jag träffade henne senast som 4åring) Mamman var 145.
Mamman var en ängel bortsett från mot andra hästar då hon var en :devil:. "Lillan" är också helt underbar i tempramentet hon är däremot inte en sån bitch mot andra hästar som hennes mamma var. Mamman har även lämnat ett ponnysto (e okänd) som dock har mer temprament. :smirk:

gud vad pinsamt hon är fyra nu jag träffade henne senast som treåring :o fölet på bilden är hennes halvsysters fölets pappa är en connemara (carnaby patrick hooligan) stavning :angel:

De avkommer efter honom som jag har träffat har inte varit speciellt trevlig men jag har inte träffat så många...

Jag har själv inte sett Warsteiner :cry:
men sett en hel del avkommer.
En del är faktiskt låsta i bogen och det sägs att han oxå är det.. :(
Ang om ridbarheten så är vissa av dom lätta att rida in men skulle det gå åt andra hållet så är dom väldigt svåra att rida på men övrigt snälla att hantera

Det låter som om Amiral och Warsteiner ger ungefär samma typ av individer avseende ridbarhet och hantering. Antingen lätta hela vägen eller om det går fel - enorma bekymmer. Jag får nog en klon av mitt sto vänlig, trevlig, känslig och med hög ridbarhet men ack så skarp i vissa lägen.

Jag har en dam f-99 e Warsteiner. Snygg och högrest, snäll att hantera, otroligt tillgiven. Hon är dock skarp och kräver en del vid ridning, har man bara fått med henne på sin sida är hon fantastisk att sitta på, otroligt steg, spänst och vakenhet som gör att matte kan fånle och dansa fram en hel dag efter ridpass. Kapacitet så det räcker och blir över, i alla fall till mig som ryttare. Har faktiskt en ständig köpare i en av de bättre dressyrryttarna i sverige på henne, dvs. om jag inte hinner förstöra henne alltför mycket :angel: .

Hon har en hel del i huvudet varför hon gärna laddar på när det är lite mer alt. nya saker som händer. Vissa dagar är vi alltså mer i luften än på marken. Detta är något som kommit med muskler, hon var otroligt lätt att rida in och det var istället så att man fick bromsa sig för att inte gå för fort fram.

Så sammanfattningsvis gissar jag på att man kan säga att hon (precis som ditt sto) är vänlig, trevlig, känslig och med hög ridbarhet men ack så skarp i vissa lägen :smirk: .

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 291
Senast: ginnies
·
Avel Hej, Jag har ett sto som efter en olycka ev kommer betäckas. Eftersom det inte var planerat iår behöver jag gärna lite tips och...
Svar
7
· Visningar
2 182
Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 643
Senast: Jealle
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 315

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka