Wad går körtäwling ut på?

TantEster

Trådstartare
Det hopar sig en massa frågor om körning i skallen på mig... Jag är helt ny inom körningen men tycker werkligen att det är kul och will lära mig mer. Jag förstår inte riktigt wad körningen går ut på, om man så säger... I dressyr bedöms rörelserna och ryttarens inwerkan osw, i hoppning är det felfritt och fart som gäller - men hur är det inom körsporten?

Jag har förstått att man i körning täwlar i maraton, bestående aw en precisionsdel, en dressyrdel och en terrängdel?? Ibland finns det täwlingar med en eller twå delar, men de är inte "riktiga" täwlingar?

I dressyren ska man köra ett program, hästen ska gå i en form jämförbar med ridhästens och kusken ska wara propert klädd? Eller? Ska man ha groom? Kan man köra i wilken typ aw wagn som helst - rockard, gigg, maratonwagn? Skiljer krawen på wagn i de olika klasserna? Typ att nybörjare får kuska runt i rockard (med rätt bredd) men att man i de swårare klasserna måste ha gigg eller så?

I precisionskörningen kör man på en typ ridbana. Banan består aw konor och bommar, det gäller att köra mellan dessa enligt banskissen på så kortast tid som möjligt. Får det se ut hur fan som helst då? Som på en omhoppning i de lägre klasserna för ponny? Eller ska hästen gå i dressyrform, sätts det poäng på hur kusken för sig? De där kapplöpningarna med fyrspann som man ser på större ridsporttwlingar, i Globen mm, där riktigt duktiga kuskar slirar fram i full rulle i manegen - är det precision? Eller show? Hästarna ser ju helt skärrade ut och ibland ser de ut att wara på wäg åt olika håll - ska det wara så? :o Formen kan wäl knappast bedömas om det är fullt ös medwetlös som gäller? Är det bara på tid?
Typ aw wagn?

Terräng sen då... Wet jag inget om alls. Man kör genom watten och genom uppsatta fållor ungefär. Som fälttäwlan men utan själwa hoppen, kanske? Är det wattenhinder mm äwen i lätt klass? Eller är det mer konor på ett stort fält? Här är det på tid, förstår jag, hur ska hästen gå? Framåt ... :cool:
Kan man köra rockard äwen i terrängen i lättare klasser?

Sen undrar jag öwer klasserna - jag kör liten shettis och skulle tycka att det war kul att prowa att täwla. Kommer jag då att täwla mot typ 8-åringar och deras ponnier? Eller är det indelat i junior-senior eller så?

Jag kommer nog på fler frågor snart... Tacksam om någon will reda ut begreppen! Tränade lite hemma med shettisen idag och nu har han själw (jag är helt oskyldig) dragit slutsatsen att om det finns konor uppsatta gäller det att pinna på och wända twärt... Ska jag uppmuntra detta eller? Hade min stora ponke gjort så på en hoppbana hade jag satt mig ner och markarbetat för att få honom lugnare istället! Ska wäl förswara lille shettis med att han lyssnar på minsta lilla tömtag/pisklut - han är inte olydig, bara enormt framåt. Och han som köptes som "lite slö men trewlig barnponny". Tjena dotran, du får se dig om efter en ny ponny - den här är mammas! :angel:

En sak till: om jag ändå måste skaffa ny wagn och är intresserad aw att fortsätta - är det rockard eller kanske maratonwagn som gäller då? Eller nåt annat? :)

(och för alla er som undrar - enkel-w knappen har tywärr dött pga kaffeöwerswämning på tangentbordet. Det gäller äwen [eks]...)

Sv: Wad går körtäwling ut på?

Oj oj ja du det var ingen liten fråga du ställde, vi kan ju ta frågan "vad är meningen med livet?"
svar: att köra häst

hahaha ja ursäkta min dåliga humor men för att vara lite seriös så är det faktiskt en jätte stor fråga, jag vet att Nora har gjort en hemsida där hon besvarar just den frågan men hittar inte hennes sida så jag hoppas hon kommer in och länkar till den. Men jag tänkte faktiskt försöka ge dig ett svar.

Vi kan börja med att säga att din syn på körningen är ganska så sned.

Man tävlar inte i maraton utan man tävlar i körning. Det du ser på tv är igentligen inte körning utan mer en uppvisnings klass som man gjort till en tävling. Anledningen till att det ser ut som att hästarna ska springa åt olika håll är att de kör fyrspann de har 4 hästar att håla reda på inte alltid så lätt. Och oftast så har man kombinerat de båda momenten terräng och precision.

Så nu har vi kommit så långt att man tävlar i Körning. Körningen består av 3 olika grenar för att tävlingen skall räknas som fullständig måste alla 3 köras inom samma tävling (som i fältävlan). Grenarna hade du rätt på det är Dressyr, precisionskörningen och terräng (terräng hette tidigare maraton, men då man kortat ner antalet och även längden på sträckorna har man bestämt sig för att bytta namn)

Dressyr, funkar exakt som en vanlig riddressyr (ja förutom att du har en vagn och sitter bakom hästen). Straffen som du samlar på dig i dressyren förs över till tottalen.

Precision, skulle man kunna döpa om till konkörning då det bättre beskriver dess innehåll. Man har ett antal portar som består av konor med en boll som ligger ovan på. Antalet portar är olika för olika klasser, just nu kommer jag inte ihåg hur många det är i lätt klass, men gissar på att det är ca 15-17. Man ska ta sig runt banan utan att ha rivit ner någon boll och inom maxtiden, då går man vidare till omkörning. Reglerna för precision är väldigt lika hopp reglerna. Vagnstypen är fin vagn, samma vagn som i dressyren, men det är inte förens i elit medelsvår som man behöver ha fin vagn så innan des går alla vagnar som uppfyller kraven i TR bra. För varje boll som du välter får du 5 straff med dig till totalen

Terrängen, är väldig lik terrängen i fälttävlan. Den består av olika sträckor på sträckorna ska du klara de olika tempona, dvs du har en max och en mini tid och du ska komma in i mellan dom för att vara straff fri. På E sträckan (om det är flera sträckor är E den sista) så finns hindrerna. Hindrerna är precis som i fältävland fasta, det gäller att ta sig i bokstavsordning från A till D igenom hindret på kortast möjliga tid, för varje sekund som du är inne i hindret får du 0,2 straff. Hur det är med vattenhinder vet jag inte, men jag tror inte att du tvingas gå i vatten förens i medelsvår klass, däremot kan du säkert vinna många sekunder på att gå igenom vattnet i lägre klasser, i allfall om det är en bra banbyggare. Det går att köra med rockad men det är inte så fördelaktigt. Hindrerna kan bara belägna på olika ställen, jag har kört hinder som har varit rena natur hinder och så har jag oxså kört helt konstgjorda (vilket är vanligast).

Ja sen i slutet så läggs ju alla de straffen som du har fått ihop och den med minst klass vinner tottalen, man kan ju oxså vinna ett av delmomenten

Det finns en ungdomsklass 8-14 en junior klass 15-20 och en senior 20-XXXX. Nu är jag inte 100 på ålders indelningarna men det är ungefär så. Men oftast så slås alla klasser ihop och under själva körningen så märks de inte av så mycket utan det är ibland på prisutdelningarna som man skiljer dem åt.
Sen har vi ju de olika svårighetsgraderna. Det systemet är nytt för i år så jag har inte 100% koll på det men de klasser som finns är iallfall lätt B, lätt A, nationell lätt, nationell medelsvår och elit medelsvår (och så klart svår men det känns lite ÖK) De står i ordning så den första är lättast osv.

Jag skulle inte uppmuntra det beteendet, speciellt inte eftersom att både du och hästen är extremt mycket nybörjare :)

Efter som att du har shettis så finns det inte mycket mer att välja på än rockad, så länge du inte skaffar en till och börjar köra par förstås :P

Oj oj oj ja nu snurrar det i min skalle oxså men hoppas att du har fått svar på de flesta frågor annars så får du fråga igen.

(ett litet tips, kopiera ett v som du kan kopiera in. hahaha kom på att snabb komandot för klistra in är ctrl+v xDxD så det blir kanske inte så bra iallfall)

Nä, control-w funkar inte heller... I klistra in har jag ett x... det ser dummare ut med eks än w! :p

Tack för ditt swar!! Jag hade hoppats på att shettisponken skulle få beröm, men det känns lite fel att älga fram i 190 knyck så jag är inte helt förwånad... :o

Kan man inte köra med maratonwagn och en shettis? Tycker att jag sett bilder på detta? Och om ja - får man köra med den i dressyr och precision också?

Är första omgången i precision bara "felfritt" och inom maxtiden - alltså ganska lugn körning där? Och sedan är det omkörningen som är med gasen i botten?

I terrängen - om hindren står på del E - wad gör man då på de andra delarna? :angel:

Tack igen!!

Nja jag tvekar ju inte på att en shettis kan dra en lättare maratonvagn MEN det blir väldigt tungt för den att gå i dressyr form med den och minst lika tungt om inte tyngre att asa runt den i ett maratonhinder, då krävs det en väldigt vältränad shettis. Men ja som jag skrev får du ha maratonvagn/rockard i alla delgrenar upp till nationell medelsvår :)

hehe jo din shettis skulle nog kunna få beröm om det hade varit någon annan som svarat, jag är lite mer sån att det jag inte klagar på är bra.

nja precisionen går till så. Det är ju nästan exakt likdant som hoppningen, förutom att man ska i mellan och inte över. Men det viktigaste i precisionen är att man har en jämn och stadig takt med framotbjudning, för då går det oftast rakast, visst i de lätta klasserna kan du vingla lite i portarna och även köra lite snet igenom dom, men i de högre så måste det nästan vara spikrakt igenom för att inte välta ner bollen.

Nu ska jag vara lite petig med dig, ja hindrerna står på E sträckan, på de andra Sträckorna så håller man tempot i den gångarten som det är på sträckan

A-sträckan. Trav oftast lite högre tempo
D-sträckan. Skrit, många som har problem med den faktiskt
E-sträckan. Valfrit tempo fram till 500 m före mål, därefter ändast trav. Oftast lite lägre tempo och ca ett hinder per km.

Som du ser så saknas det ju B och C sträcka, dessa fans tidigare och inebar lite olika saker, dock togs de bort före min tid så att säga så jag har inte koll på hur det var på dem.

Har inte läst igenom allt nu pga den sena timmen men på norashast.se kan du läsa om körtävlingar, med reservation för nya ändringar i TR.

Är det inte 3 straff för varje boll nu?

Jag var funktionär på en slalomcup och där var det 3 i straff, men sen var det ju ingen ordnetlig tävling utan bara konkörning.

Jo tre straff per boll ska det vara.

Vilken tur att jag har lite koll, i alla fall! :cool: *klappar sig själv på axeln*

Dressyr, precisionskörningen och terräng (terräng hette tidigare maraton, men då man kortat ner antalet och även längden på sträckorna har man bestämt sig för att bytta namn)

När byttes Maraton mot Terräng?
Jag skrev en propp för inte så lite sen och jag blev inte rättad.

Nyfiken fråga bara...

Jag har hört ett par stycken som kallar det för terräng istället för maraton men så länge det står maraton i TR så tycker jag inte att det har bytt namn. Ska det ändras så måste man ju börja att ändra i TR.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
323
Senast: Cactus
·
Körning Är just nu uppe och dansar bland de rosa molnen och känner mig helt överlycklig! Fick för några dagar sedan frågan om jag ville få en...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Pinkilly
·
Körning Jag har i flera omgångar varit sugen på att skaffa mig en körhäst men jag är väldigt osäker på vad jag söker. Jag har kört en del...
Svar
5
· Visningar
1 626
Senast: Jate Volim
·
Körning Körning är, precis som jag misstänkte, liwsfarligt... :eek: Iallafall om man försöker sig på att köra min lille shettis. Jag har...
8 9 10
Svar
180
· Visningar
15 043
Senast: murran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar