W-sadel från Mexico? (snabba svar önskvärt)

Yrja

Trådstartare
Okänd ålder, okänd tillverkare (änsålänge).

Är jag dum som testar denna?
Säljaren påstår att det är en kvalitetsadel som är gjord att användas. Hon vet ej hur gammal den är eller vad för märke det är. Hon poängterar dock tydligt att det inte är ngn billighetssadel eller skräpsadel.

Den säljs till ett ganska lågt pris, vilket ger mig anledning att fundera.

Hur är det med mexicanska sadlar? Är det generellt dåliga sadlar/billiga sadlar/bra sadlar?? Vad ska jag tänka på? Om jag hittar ett märke - vilka märken ska jag akta mig för? Är det ok att köpa en mexicansk sadel utan att hitta märke på den?

Ska testa denna på min häst inom några dagar och bestämmer mig på plats så jag vill veta innan vad jag ska vara aktsam på. :)

Sv: W-sadel från Mexico? (snabba svar önskvärt)

Skulle du köpa en bil om säljaren endast talade om att det var en kvalitetsbil men han visste inte vad det var för märke???

Var den handgjord så, tja kanske. :D Jag jämför sällan bilar med sadlar dock.

Jag vet inte om alla handgjorda sadlar märks i andra länder. Ingen aning. Det är därför jag frågar. När det gäller bilar brukar man i regel kunna hitta en tillverkare enligt min erfarenhet - ffa om de ser ut att vara av god kvalitet. ;) Jag kräver inte heller märke på ev. träns jag köper, eller andra saker. Det är olika på olika saker, varför jag också FRÅGAR i detta fall där jag personligen har för lite kunskap och erfarenhet för att helt veta på egen hand.

Tack dock för ditt svar. :bow:

Jag skulle vara mycket tveksam till köp, jag upplever att dom mexikanska sadlarna är av sämre kvalité, lädret är tunt och blir snabbt sladdrigt, viker sig och dylikt. själva arbetet på sadeln brukar också vara sämre.

Om du är okunnig på detta område råder jag dig till att ta med dig någon kunnig, eller så vänder du dig till en kunnig försäljare av sadlar.

Om du inte har någon som är riktigt duktig på westernsadlar som kan hjälpa dig att kolla den så är mitt absoluta råd att inte köpa den.

Bommarna kan vara hur dåliga som helst i dessa mexikanska sadlar, och kan mer eller mindre förstöra din häst (och då blir det ju inte så billigt längre). Underarbetet kan bestå av klammer à la häftpistol...
Gjordarna kan vara så dålig infästa att du riskerar att sadeln helt enkelt lossnar. Och hur bra är det när man är ute på en galopprunda?....

Många tror också att det mest är lädret som är dåligt och tänker att det inte spelar så stor roll, jag kan ju använda den i några år i alla fall. Så enkelt är det tyvärr inte. De här sadlarna kan göra stor skada, på både hästen och dig själv.

Om du söker här på Buke så tror jag att du hittar trådar med bilder på dessa sadlar samt även bilder där de har plockat isär sadeln för att se hur det ser ut inuti. Ingen vacker syn precis....

Leta efter en sadel där säljaren åtminstonde kan berätta vilket märke det är...:smirk:

har du ingen bild på sadeln?

"handgjord kvalitetssadel utan märke" brukar ofta vara en biiilliiig typ börjessadel som legat i ett förråd ett antal år.
är den handgjord brukar de flesta skriva sitt namn/märke om det är av någorlunda kvalite.
"större" märken märker sina sadlar lite varstans.. för att man inte ska undgå att det är en XXX sadel.

är det en sån där mexikansk modell med väldigt brett horn (typ en decimeter) där bommen liksom inte är helt täckt av läder? eller är det mer som en 'vanlig' westernsadel?

Svarar alla i samma inlägg. :)

Hon är säger att hon har ganska mkt erfarenhet av w-sadlar och säger att det känns på sadeln att den är av god kvalitet - enl henne. Hon har själv använt den väldigt mycket. Jag tror ju inte att hon skulle lura mig medvetet men hon kan ju ha fel och dessutom själv ha blivit lurad innan. Sen KAN man ju aldrig veta heller. ;) Det jag främst bryr mig om är BOMMENS kvalité. Nu är denna använd mycket så om bommen skulle vara av dålig kvalite - bör den vara skev då?

Jag kommer att ha så kunnigt folk jag kan med mig, men det kanske finns ÄNNU mer kunnigt folk här som gärna vill vara vänliga och ge mig lite mer att ha i åtanke. :bow: Tillägger att sadeln inte kommer att användas jättemycket vad vi har tänkt, men för mig är bommens kvalite minst lika viktig ändå.

w-sadel.jpg

Många tror också att det mest är lädret som är dåligt och tänker att det inte spelar så stor roll, jag kan ju använda den i några år i alla fall. Så enkelt är det tyvärr inte. De här sadlarna kan göra stor skada, på både hästen och dig själv.

Jag är MYCKET medveten om att lädret är det sista att bry sig om när det handlar om sadlar. Jag har en hel del erfarenhet av dåliga sadlar utanför westernvärlden, och i den. Därför rider jag idag helt utan sadel, alltid. Vi har en utprovad sadel som är köpt av sadelmakare, men den använde vi inte länge förrän vi kände att den inte passade längre. Kan räcka med att stoppa om den och det ska vi göra, men jag undviker sadlar i största möjliga mån.

Jag är ganska övertygad om att vi skulle upptäcka om sadeln inte kändes bra för hästen. Vi jobbar mycket med däremot vill man ju inte köpa en sadel som är dålig ändå. För man vill ju inte sen sälja den vidare till ngn som är mindre uppmärksam.

Verkar inge bra alltså. Usch va trist. Jag som trodde att jag kanske kunde sluta leta nu. :(

På vilket sätt? :(

Dessa såldes för 1000 kr på Börjes för några år sedan, kallar inte detta för kvalitetssadel.

Är skräp rakt i genom, bom, läder, infästning till stigläder, sömnadsarbetet, osv.

Tyvärr men denna människa försöker grund lura dig.
För att få en hygglig sadel måste du upp i alla fall runt 7 000kr.

Leta vidare

Så det är alltså inte ens värt att ta hem och titta på den? :(

Liknande trådar

A
Western Funderar lite på att ev byta ut min dressyrsadel mot en westernsadel. Rider inte western men tror att den skulle funka bättre för mitt...
Svar
12
· Visningar
1 914
Senast: Onnie
·
A
Western He he kunde inte låta bli; älskar ju fördomar:D För en riktig W-ryttare gäller följande: Skrittar på lång tygel och anser att...
8 9 10
Svar
193
· Visningar
20 517
Senast: Tibra
·
M
  • Låst
Hoppning Har testat och provat, bytat och köpt sadlar. Men vilken sadel jag än har så passar den antingen inte mig eller hästen. Har hittat en...
Svar
2
· Visningar
797
Senast: LenaH
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 891

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat