Vuxenstorlek?

Sv: Vuxenstorlek?

Vet inte om det är en myt, men jag hörde av någon när jag var liten att skenbenet inte växer så mycket på längden (bara i tjocklek) och att man därför tidigt kunde se hur hög hästen skulle bli eftersom skenbenet är en viss procent av en vuxen hästs höjd. Vet som sagt inte om det stämmer. Skulle vara intressant om någon annan också har hört detta.

Att man kan se på skenbenet om det blir stort har jag också lärt mig av stuteriägaren. Inte med att mäta den och gångra något för att få någon höjd, men är det väldigt långa skenben = hästen blir hög.

Jag jämförde skenbenen på fölet och mamman och såg att fölet skulle bli något större. Har stämt bra för oss!

Sedan växer de ju olika snabbt, min förra var 1.61,5 på 3-års, 1.63 på kvalitets och 1.66 på 5-års och då var han i växt). Slutade på 1.67.

Då växte din sent! Fast det är väl å andra sidan inget negativt, värre med de som ränner iväg och växer massor och blir så där valpiga!

Det blir så spännande att mäta våran lilla pålle efter betet! Och se om det är han som vuxit och de andra som stannat av eller om alla vuxit mycket under betet! :)

Mitt sto på 163cm (med skor) fick -08 ett föl. Vid 11 månader var han ca 158cm, vid 18 månader ca 165 och sen såg jag honom på 3-års där han var 173cm. Nu som 4-åring är han 175+ och håller just nu på att växa. Ägaren vågar inte ens mäta honom... Pappan till den är 174cm.
Nu har vi en 2-åring efter samma sto som just nu vid 26 månader är ca 162cm... Spännande hur hög han kommer att bli.

Goggla på hur man tar "zigenar mått", brukar stämma ganska så bra :)
Inte på cm kanske men ger en hint iaf :idea:

Lägger till att hästen måste vara över året tror jag innan detta "funkar"

Senast ändrad:

Goggla på hur man tar "zigenar mått", brukar stämma ganska så bra :)
Inte på cm kanske men ger en hint iaf :idea:

Lägger till att hästen måste vara över året tror jag innan detta "funkar"
kallas också tattarmått och är redan nämnt i tråden
hästen bör vara över 18 månader för att det ska funka och är hästen av den numera så vanliga långbenta modellen så stämmer det inte...

Jag vet att det inte stämmer till 100% längre, men man brukar få en finger visning, ska den bli ca 165 cm eller 175 cm.
Men självklart får man ta hänsyn till hur hästen ser ut i modellen redan som unghäst.

Min minsta är 164 cm och min störrsta 170 + men det är den minsta som bär upp ryttare bäst då han är en "burk modell" och den störrsta en "sport modell" med massa långa ben ;)

Jag vet att det inte stämmer till 100% längre, men man brukar få en finger visning, ska den bli ca 165 cm eller 175 cm.
Men självklart får man ta hänsyn till hur hästen ser ut i modellen redan som unghäst.
Det är ju det man inte får, om hästen är av långbent modell.
Läs mitt och gylles resultat av tattarmått tidigare i tråden. Ingen av oss hade velat ha en häst som varit ens nära vad tattarmåttet visade...
(och våra hästar inte släkt med varandra)

Liknande trådar

Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 415
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V