Vuxenstorlek?

kopparberg

Trådstartare
Jag bestämde mig ju för att förhoppningsvis behålla min egna uppfödning, född i maj förra året.

För första gången på jag vet inte när känner jag mig lite avundsjuk på kompisar som redan innan fölet är fött kan säga om de tänker behålla eller inte! :( Jag är liksom 179cm lång, jag måste ju vänta och se om hästen behagar bli tillräckligt stor! :grin:

Nåväl, kan man få en liten hint om hur vuxenstorleken på en yngre unghäst blir? De flesta uppfödare jag pratat med säger att de inte "vågar" sia, det stämmer sällan ändå. Om inte fölungen är extremt stor eller extremt liten.

Någon som har någon "bondformel" på vuxenhöjd som kan stämma någorlunda? Nu har jag inte mätt min gosse sedan i maj, då var han 145cm, strax innan han fyllde 1 år. Han har växt på betet, det ser jag, men jag vet ju inte hur mycket! Han var bland de mindre i flocken i våras, nu ser de om man måttar med ögat lika stora ut allihopa, undantaget "jättefölet" som ju är störst.

Sv: Vuxenstorlek?

Min erfarenhet är att om de är ca 150 cm vid 12 månader har de blivit mellan 167-170 cm. Din är ju lite mindre, men det är svårt att sia om hur fort och länge de växer.

Den vanliga "formeln" är att de nått 90% av sin mankhöjd vid 12 mån ålder. Dvs i ditt fall: 145 / 0,90 = 161,1 cm. Det stämmer inte på alla.

Senast ändrad:

Jag är nog enig med de som säger att det är svårt att förutsäga...
Min "guldklimpen" (som du ju minns :)) var ganska liten som föl och det var inget som tydde på att han skulle bli mer än "normalstor" (som är ca 165 cm för mig) som vuxen. Men sen plötsligt drog han iväg och växte som ett ogräs och stannade på nånstans runt 175 cm... (hans mamma var tidig däremot, var 176 cm på treårspremieringen)
Jag har ju en avkomma efter honom här hemma, som var liten under hela uppväxten, sommaren som tvååring var hon väl nånstans mellan 150-155 cm, jag trodde inte att hon skulle passera 160. Och som vuxen är hon dryga 165 cm.

När de passerat 1½ år anses tattarmåttet kunna ge en liten fingervisning, men på dagens långbenta hästar ska man nog inte lita på det heller. Hade guldklimpen följt tattarmåttet så hade han blivit 187 cm, jag är ganska glad att han stannade en bit under det...

Instämmer också med de som säger att det är svårt att förutsäga. Vissa hästar växer senare än andra. En av mina uppfödningar var bara 142 som ettåring men är idag som fyraåring knappt 170.

jag har läst att de är ca 90% av fullvuxna höjden vid 18 månader och inte vid 12. Du borde ju nästan kunna räkna med att han växer åtminstone 15 cm till innan han är klar och så länge det inte är en väldigt nätt häst så borde du kunna ha honom. =)

precis.. Så mätt blir Conny 1,80.. om man ska gå efter ottilia så borde han bli ca 169-172,vilket är mer rimligt

På alla mina har 90% på sin ettårsdag stämt otroligt bra inte diffat mer än ett par cm på någon däremot tattarmåttet stämmer inte alls de har för långa ben för det skulle bli upp mot 2 m allihop enligt det en tom över ;)

Min var 145 cm på ett-års dagen,tre månader senare 147,tre månader senare 151,tre månader senare 155,tre månader senare (2 år) 158 fram 160 bak.

Mamman 162 pappan 165,tror han växer några cm till,men TROR inte han blir över 165 iallafall. Sen beror det ju på vad för slags kroppstyp dom är. Min blir ganska smäcker med långa ben,så jag kommer säker se stor ut på honom iallafall (173 cm är jag) men när jag red en grov häst med lite kortare ben på ridskolan som var strax över 160 bara såg jag nästan liten ut på honom... Så det är inte bara höjden man ska stirra sig blind på. :)

Ja 187cm hade varit väl stort! :D

Blir intressant att se hur stor "sonen" är efter betet i höst.

Hans mamma är ingen grov häst, däremot rätt långbent. Och tyvärr lite lågställd också! ;) Hon är 169cm hög.

Tror dock han blir grövre än sin mamma, han har fått rejält stora hovar och har nog hagens grövsta haser och knän. Och börjar bli bred mellan frambenen. Och för min del är ju det bra om han inte bli så hög, för jag tycker inte det ser ut som han blir "burkig" i allafall.

Nä enbart höjden går det ju inte att kolla på! Jag ser ju tex större ut på ett mycket nätt fullblod på 175cm än kompisens 150cm höga bruksnordis! Nordisen ser varken jag eller kompisen stor ut på (kompisen är över 180cm), men jag hoppas inte på att "sonen" blir som en bruksnordis i kroppen! ;)

rejäla hasar och knän är lovande! Har jag fått höra om min hela tiden.. "jädrar, kolla hasarna, den blir stor!" och nu är hon ca 165 som 2 åring. var 160 som 1,5 så jag räknar med att hon växer 1 dm till innan det är klart..

Men jag hänger inte med på hur mamman kan vara långbent och lågställd. (rätta mig om jag har fel men lågställd är väl när måttet manke - armbåge är längre än från marken -armbågen? dvs kortare ben än bål) Är hon lågställd så lär hon ju i alla fall ha en djup bål och med lite tur så ärver fölis en djup bål.. Har ridit på halvblod som varit 160 och de har ibland passat mig bättre än hästar på 170, inte för att de varit grova utan för att de har haft en djup bål så mina skänklar har inte hängt nere vid deras knän som de lätt gör på sportigare modeller.

Mamman har gott djup. När jag var ung så sa hästfolk som födde upp hästar "har gott djup", och det är samma som du beskriver, en häst som bär upp en lång ryttare.

Min första häst var 163cm hög. Och han såg inte ut som halvbloden på den tiden (han var född 1972), men han bar ändå upp min längd. Jag var i och för sig några cm kortare då, för jag växte 4cm efter jag sålt honom, men jag var ju modiga 175cm lång allafall.

Stuteriägaren där min åring står säger också att det i mitt fall är ett gott tecken att han inte har små hovar! :)
Personligen tycker jag hans mamma har väldigt små hovar för att vara nästan 170cm hög, så helt ok att han har större!

Hur stora är de i familjen?

Jag har upplevt att det varit väldigt olika hur de växer. Min 4-åring var stor som föl och växte snabbt som föl och lugnade sig sedan men växer kanske fortfarande..och jag hoppas hon har slutat.. 168 som 3-åring och har troligen passerat 170 sedan länge (vågar inte mäta). Mamma 169 och pappa 170 cm.

Min 2-åring har jag inte mätt alls tyvärr, men hon var en liten tunnis när hon föddes och jag har väl inte funderat på henne som att hon ska bli stor men hon växer och växer.. svårt att hålla hullet på henne men kasnke att det börjar rätta till sig. Mamma 163 och pappa 166, räknar med att denna kommer att passera 166 cm, hon ser verkligen inte färdig ut.

Det spelar ju stor roll vad som finns i stammen, även om det inte är hela sanningen.. Mitt sto på 169 har inte vidare stora hästar i stammen men verkar lämna stort själv(pappa 164, mamma 161 och morfar 166 cm).

vår dam där hemma var 145 cm hög som åring, och detta skulle då betyda att hon blev 161,5 cm... på 3 års var hon 165,5 cm hög(med skor)... och säkert högre nu som 5 åring...
Jag har hört att när de är 1 år har de uppnått mellan 85-90% av sin höjd. Samt att jag en gång hört att man skall lägga till 60 cm på födelsehöjden så får man deras "vuxen" höjd. Men hur mycket sanning det ligger i det vågar jag inte svara på.
Men sen finns det ju föl som föds små och blir större än störst och tvärt om...

Det där är ju så svårt. Jag har en arab som när hon var 2.5 år fortfarande liknade en förvuxen fölunge, både på bredden och höjden. Pytteliten och man kunde tro att hon aldrig skulle bli stor nog för mig att rida på (vilket jag oroade mig för länge). Sen växte hon på sig så hon var, inte stor men i alla fall större till hon var 4-5 år. Jag vågade inte ens sitta in henne förrän hon var runt 4 år. Idag är hon 5 och man börjar se var hon kan tänkas stanna.

Lovah har i generna att växa långsamt. Hennes mor var likadan. En kompis har en arabgrabb, första egenuppfödingen, som är runt 160 nu när han är 3 (om jag inte missminner mig). Hon kunde se redan när han var runt året att han kommer att bli stor. Det skiljer sig väldigt beroende på stam. Kolla om du har några långsamt-gener i din bebis stam så kan du ju åtminstone få en fingervisning där.

Min ovannämne var exakt 1 m fram och 1.03 bak när han föddes så han är ett exempel på att det inte funkar på alla.

På stoets sida har jag inte full koll i och med att hon är en Brandenburger, är inte så påläst där. Men uppfödaren där åringen står säger att hennes morfar är föga smickrande modell, alldeles för grov!
Men å andra sidan kan ju grovheten i det fallet bli en fördel om ungen inte blir så hög.

Cartier däremot har man ju mer koll på, och det negativa där är ju att han ligger under medel på storlek på avkommorna. Dock har jag sett både stora och små avkommor efter honom.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 415
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V