Vuxenpussel

honung

Trådstartare
Jag behöver sätt att hantera min rastlöshet som ofta är sprungen ur ångest och jag vill tvinga mig själv att fokusera på färre saker samtidigt istället för att multitaska sju olika saker samtidigt. Jag fick idén pussel var en god idé, då kan jag lägga pussel samtidigt som jag pratar i telefonen eller tittar på något på skärmen eller lyssnar på något. Jag tecknar en hel del men vill göra nåt annat.

Så, jag har köpt mig några pussel. Oj. De jag köpt var visst på 1000 bitar och det inser jag är en hel del bitar och jag inser även att man behöver ha viss systematik i detta. Hur gör man som 'nybörjare'?

Jag har börjat sortera fram alla som har en platt sida, dvs kantbitarna. Jag har en tavla som jag tänker lägga pusslet ovanpå (då kan jag stoppa undan pusslet istället för att ockupera ett bord för det hela och det blir också mobilt i lägenheten), och sorterar just nu bitar i i ena kartongdelen och resten i en påse.
Jag har ingen som helst avsikt att spara det lagda pusslet, det är bara pusslandet jag är ute efter.

Men jag behöver strategitips. Sorterar man upp bitarna i färger eller former, hur gör man bäst? Alla tips är välkomna!
 
Smart att kunna lägga undan emellan. Jag gillar inte för svåra pussel eftersom de då tar för mycket koncentration, det förtar lite av poängen som lagom distraktion. Svårigheten kan ligga en del i motivet (många lika bitar) och inte bara antalet bitar; jag lägger just nu ett med 500 bitar som är ganska enkelt då motivet har stor variation.

Jag brukar också börja med kantbitar, och fortsätter sen med de tydligare delarna av motivet så jag tar de enfärgade ytorna sist. Utöver det är jag ganska ostrukturerad... jag försöker i början lägga kanterna lite längre ut än de ska vara för att få plats att lägga bitar ungefärligt rätt tills de hittat sin exakta plats.
 
Pussel är perfekt meditation! Jag lyssnade på radio och la ett 4000-bitars pussel en sommar när jag var helt under isen pga extrem jobbstress under hela våren. Det tog en bit in på hösten men då mådde jag bättre igen. :)

just det fallet sorterade jag ut och började lägga en massa blå bitar himmel, annars brukar jag nöja mig med sortering efter bitar som har samma form.

Eller ibland letar jag upp bitar med motiv som uppenbart hör ihop, tex på det pusslet som var Babels torn så var det en mängd fönsterbitar som jag letade upp när jag ville börja på den delen. Men det brukar jag inte göra från början.

Ett tusenbitarspussel hade jag nog valt att lägga rätt av, alltså bara lagt rambitarna och sedan resten uppradade så man ser varje bit och kan jämföra.
 
Och skulle du köra fast så kan du nyttja det hemliga tricket: Pusselkatten!

5813C4CC-C8BD-4A06-BD4D-E1FFA53BA7C1.jpeg
 
Har man ett bakbord i köket som inte används är de perfekta att ha pussel på. Då är det bara att skjuta in det när man vill ha det ur vägen.

Strategimässigt brukar jag börja med kanten. Därefter börja med tydligast möjliga del av motivet. Sorterar aldrig mer än just den del jag för tillfället håller på med. Eventuella stora enfärgade ytor sist. Nu blev jag sugen på att lägga pussel! :love:
 
Börjar med kanterna, sen sorterar jag ut tydliga delar ur motivet. Jag lägger gärna Disney pussel, så då sorterar jag ofta ut karaktärerna man kan se på bilden innan jag går vidare, eller andra tydliga delar. En stor gul sol till exempel plockar jag ur och bygger innan jag sorterar ut träd och buskar.
 
Tack för alla svar!

Jamen då var jag inte helt fel ute! Men sorterar ni upp delarna i färdiga högar liksom, gråa kantstenar här och himmelsblå i en egna högar? Det är en hel del plock innan man kommer igång?
Det här är mina första två projekt, inser att jag kanske inte har valt så lätta motiv...
20191220_154832.jpg


Och ja, det är lite själaro att grotta in sig i pussel märker jag redan! Men det är tidskrävande. När jag tecknar eller skriver har jag en tendens att aldrig bli nöjd, jag blir liksom aldrig klar och det i sig är lite frustrerande, med pussel är det ju en helt annan sak.
 
Har en bekant som pusslar mycket som fick en pusselmatta när hon fyllde år.
Då rullar en bara ihop pusslet så att det tar liten plats när en inte jobbar med det! :)
Pusselmatta? Hmm, det måste jag kolla upp! Använder nu en stor canvastavla och stoppar in den under en säng när jag inte pusslar, men jag har en sån där nyfiken pusselkatt också och suck, ibland lägger hon sig på mitt pussel som jag knappt påbörjat....en matta lät ju smart, men hmmm. hur funkar det - kan man verkligen rulla ihop pusslet utan att det böjs?
 
Tack för alla svar!

Jamen då var jag inte helt fel ute! Men sorterar ni upp delarna i färdiga högar liksom, gråa kantstenar här och himmelsblå i en egna högar? Det är en hel del plock innan man kommer igång?
Det här är mina första två projekt, inser att jag kanske inte har valt så lätta motiv...
Visa bifogad fil 42125

Och ja, det är lite själaro att grotta in sig i pussel märker jag redan! Men det är tidskrävande. När jag tecknar eller skriver har jag en tendens att aldrig bli nöjd, jag blir liksom aldrig klar och det i sig är lite frustrerande, med pussel är det ju en helt annan sak.

Wow vilka snygga! Jag skulle inte palla lägga något som var ett fult motiv, men dessa gillar jag. Ser precis lagom joxiga ut. Jag har ett stort med motiv av Brueghel (Lekande barn), det var superkul med små partier med olika barn och deras leksaker lite här och där. Och ändå några större med mer jämn färg.
 
Tack för alla svar!

Jamen då var jag inte helt fel ute! Men sorterar ni upp delarna i färdiga högar liksom, gråa kantstenar här och himmelsblå i en egna högar? Det är en hel del plock innan man kommer igång?
Det här är mina första två projekt, inser att jag kanske inte har valt så lätta motiv...
Visa bifogad fil 42125

Och ja, det är lite själaro att grotta in sig i pussel märker jag redan! Men det är tidskrävande. När jag tecknar eller skriver har jag en tendens att aldrig bli nöjd, jag blir liksom aldrig klar och det i sig är lite frustrerande, med pussel är det ju en helt annan sak.
Jag skulle aldrig orka börja om jag var tvungen att sortera allt på en gång, det är tillräckligt jobbigt bara att behöva vända alla bitar med framsidan uppåt. :D Fina motiv förresten!
 
Pusselmatta? Hmm, det måste jag kolla upp! Använder nu en stor canvastavla och stoppar in den under en säng när jag inte pusslar, men jag har en sån där nyfiken pusselkatt också och suck, ibland lägger hon sig på mitt pussel som jag knappt påbörjat....en matta lät ju smart, men hmmm. hur funkar det - kan man verkligen rulla ihop pusslet utan att det böjs?

Jag har två pussel mattor och det funkar alldeles utmärkt att rulla upp dem på sin papprulle och lägga undan. Har till och med flyttat med ett pussel så.
 
Åh, nu hittade jag ett fint pussel med Forum Romanum! Dock på 5000 bitar, får mäta om jag har något bord där det får plats. Eller skaffa såna där mattor. Men pusselkatten säger att det var alldeles för länge sedan det pusslades här, och även om jag inte har lika stort behov av nedvarvning nu så är det en riktigt mysig vintersyssla.

Det senaste jag pusslade ihop var en jordglob, inte så många bitar men tillräckligt knepigt för att det skulle ta ett tag att mecka ihop det. Pusselkatten var inte så nöjd med formen på det dock. :D
 
Tack för alla svar!

Jamen då var jag inte helt fel ute! Men sorterar ni upp delarna i färdiga högar liksom, gråa kantstenar här och himmelsblå i en egna högar? Det är en hel del plock innan man kommer igång?
Det här är mina första två projekt, inser att jag kanske inte har valt så lätta motiv...
Visa bifogad fil 42125

Och ja, det är lite själaro att grotta in sig i pussel märker jag redan! Men det är tidskrävande. När jag tecknar eller skriver har jag en tendens att aldrig bli nöjd, jag blir liksom aldrig klar och det i sig är lite frustrerande, med pussel är det ju en helt annan sak.
För att ta den vänstra som exempel (bra startpussel skulle jag säga, relativt enkelt motiv), där hade jag troligen sorterat ut marken i förgrunden först, bara letat såna bitar tills det känns som att jag hittat dom flesta (man missar alltid några, de dyker upp tillslut 😅) och jag skulle förmodligen plocka ut solbitarna när jag ändå höll på. Sen hade det nog blivit himlen efter det. :)
 
Jag brukar använda ett par relativt stora skärbrädor i plast, plus diverse brickor att sortera upp bitarna på. Hur sorteringen görs beror på motivet, men oftast efter färg, tex blå, grön, gul, etc. Själva pusslet har jag på en stor bit kartong, så jag kan flytta undan det. Har också en pusselmatta, men gillar den inte alls. Jag tycker det blir för mjukt att lägga på.
 
Jag brukar använda ett par relativt stora skärbrädor i plast, plus diverse brickor att sortera upp bitarna på. Hur sorteringen görs beror på motivet, men oftast efter färg, tex blå, grön, gul, etc. Själva pusslet har jag på en stor bit kartong, så jag kan flytta undan det. Har också en pusselmatta, men gillar den inte alls. Jag tycker det blir för mjukt att lägga på.
Jamen det var ju en smart idé, att lägga färgdelar på skärbrädor eller liknande! Bra tips, det ska jag nog anamma! Känner att jag vill ha överblick på delarna så inte allt ligger i en random röra.
 
Måste bara nämna detta. Om jag lägger pussel så är det ett Jan van Haasteren pussel :love::love: Det är fantastiska motiv som är roliga och så fulla av detaljer. Det är sällan man hamnar på någon helfärgad bit utan någon detalj på det :D Och det känns som att man hittar en ny grej för varje gång man lägger det. Lätt och ändå komplicerat på så vis att man får leta och fundera på var bitarna ska ligga. Finns i olika storlekar.
 
Måste bara nämna detta. Om jag lägger pussel så är det ett Jan van Haasteren pussel :love::love: Det är fantastiska motiv som är roliga och så fulla av detaljer. Det är sällan man hamnar på någon helfärgad bit utan någon detalj på det :D Och det känns som att man hittar en ny grej för varje gång man lägger det. Lätt och ändå komplicerat på så vis att man får leta och fundera på var bitarna ska ligga. Finns i olika storlekar.
Oj, googlade och nej det där går inte för min del, med sånt motiv får jag hjärnstress bara av att titta på motiven - too much för mig! 🤯
 
Jag lägger pussel på datorn. Har svårt att bara titta på film t.ex. och lägger ofta pussel på föreläsningar samtidigt som jag för anteckningar. Min hjärna behöver micropauser och då är det perfekt.
I början gjorde jag alltid ramen först, men nu har jag mer och mer gått över till att göra ett motiv i bilden och bygga uppåt eller neråt.
Jag sorterar i första hand färgkodat, det som uppenbart går ihop sätter jag ihop. Men det är nog mer en sorteringslek för mig än att lägga pussel.
Hyfsat ljus och att titta på bilden underlättar tycker jag.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 208
Senast: Mineur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 254
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 379
Senast: Görel
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 379
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp