Vuxen omplacering

Wysiwyg

Trådstartare
Vad behöver man ha koll på för att inte bli lurad när man ska köpa en vuxen renrasig omplacering? Registrerad i sverak, stamtavla, vaccination, försäkring och "kollad" för rasens kända sjukdomar är det jag har koll på. Något annat jag ska fråga efter eller se upp med?

Hur fungerar det med ägarbyte? I sverak och i id-register? Ska man be om kvitto eller har sverak köpekontrakt man bör använda?

Jag ringde till Nikitas uppfödare för att kolla att allt var korrekt och det var samma katt och frågade om orsaken till omplacering. Telefonnummer hittade jag på hens hemsida. Sedan skickade jag själv in ändring av ägare till Sverak och SKK register. Var med på vetbesiktning (inte äldre än 7 dar innan köp) där vet även scannade att det var samma chip som det stod i passet. Vill man vara riktigt noga kan man kolla upp i register själv att det är samma chipnummer. Vi använde ett standardkontrakt men SVERAK har säkert ett speciellt kattkontrakt man kan ladda ner.

Sedan skrev vi att om det av någon anledning inte gick att ha kvar katten så skulle jag inom en månad (eller om det var tre veckor) kunna lämna tillbaka henne. Alltså för något allvarligt, inte att hon hade ner blomkrukor eller lekte med pingpongbollar i badkaret klockan halv fyra på morgonen (vilket hon fö inte gjorde). Var mycket noga med att registrera ägarändring hos försäkringsbolaget så det inte blir något glapp.

Ytterst få katter som sålts till sällskap är testade för rasbundna sjukdomar, det är i princip bara avelskatter och förre detta sådana som är det. Så du vet.
Att kontakta uppfödaren är ingen dum idé om du får tag på denne.
Är det en uppfödare du köper av, ska det i alla fall inom Sverak, alltid finnas en veterinärbesiktning som inte är äldre än 7 dagar samt att deras överlåtelseavtal ska användas.
Hur andra förbund fungerar är jag inte insatt i.

I just mitt fall var Nikita fd avelskatt så hon var kollad för alla eventuella genetiska sjukdomar. Jag köpte henne av personen som köpt henne av uppfödaren och i båda fallen fick jag vettiga förklaringar. Av uppfödaren var det att hon fått sina tre kullar och sedan blev aggressiv mot de andra katterna, särskilt sin mormor som var alfan och uppfödaren kunde inte ha kvar henne som kastrat. Av dåvarande ägaren att hon inte gillade barn.

@Wysiwyg om det blir köp, bilder! :up:

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
415
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 882
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund I mina hundinförskaffartankar (chihuahua nr två) har jag allt mer börjat överväga en unghund eller vuxen omplacering snarare än en valp...
Svar
18
· Visningar
1 542
Senast: Acto
·
Övr. Katt Sambon och jag har börjat titta lite på att skaffa en sibirisk katt, då vi båda är allergiska och då jag egentligen inte är någon stor...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
16 848
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30