Vuxen kattkompis till min vuxna hankatt?

I

Incontestable

Jag har en hankatt på ca 2 år som jag nu tänkte skaffa en kattkompis till.

Han hade en kattkompis som han växte upp tillsammans med.
Dock försvann hon ut och försvann :cry:
Han var ensam i ca 2 månader och jag skaffade sedan en liten kattunge, denna kattunge som jag har är tyvärr helt galen.
Hon river ner saker och leker så vilt med honom att han blir alldeles utmattad (Han ligger oftast och bara flämtar efter hennes lekar).
Och hon leker oavbrutet med honom och låter honom aldrig vara.
Han säger inte ifrån till henne heller.
Jag har aldrig varit med om maken till aktiv kattunge! :eek:
Jag har nu bestämt att hon ska få flytta hem till min kompis som ska ha henne som utekatt, jag tror att hon kommer må bättre som det.

Alltså funderar jag nu på att skaffa en ny kattkompis till min hankatt.
Dock vet jag inte om jag ska ha en ny kattunge eller om jag ska ta en äldre katt från ett katthem kanske?
Vad tycker ni?
Jag undrar om det brukar gå bra att sätta ihop två vuxna katter?
Är det någon som gjort det eller är det fel?

Vill att min misse ska må bra med någon, och jag vill ha en honkatt.
Vill inte att han ska vara ensam. :confused:

Sv: Vuxen kattkompis till min vuxna hankatt?

Misstrivs han med att vara själv?
Leta en vuxen katt med liknande personlighet, tror det är viktigast att hitta en som matchar.... är själv "på jakt" efter en kattkompis till min terrorist :)

Det kan nog ga bra att sätta ihop tva vuxna katter - jag skulle nog snarare göra sa, och da välja en vuxen katt som man redan visste hade lite lugnare temperament.

Var ena katt är en san omplacering - hon var för livlig och leksugen för de andra katterna hon bodde med förut, som hellre ville ta det lugnt pa soffan. Hos oss funkar det bra, för var första katt är lika pigg pa jakt- och brottningslekar som hon.

Försök hitta en vuxen katt som är van vid andra, som inte är för dominant eller tok-lek-glad, en som är öppen och mjuk i sitt sätt emot andra katter.

Jag jobbar på ett katthem och skulle tipsa dig om att vända dig till ett katthem för där får man se många olika personligheter. Vi har en donna som aldrig skulle gå att placera med andra katter, trots att hon är uppväxt med massa katter. Två andra vuxna tjejer släppte vi nyligen ihop som inte kände varandra, men båda var mjuka i sitt sätt, lite underlägsna när de blir rädda och väldigt odominanta. De fann varandra direkt! :love:
Vad jag försöker säga är att personalen på katthem brukar ha stor kunskap om katters olika personlighet och kan nog hjälpa dig hitta Rätt kattkompis till din katt.

Ett bra tips är att använda kompostgaller i början. Alltså introducera katterna på varsin sida om gallret, inreda ett rum till nya katten och stänga för med galler, så kan båda gå fram och hälsa om de vill, men vara ifred om de vill. Man kan köpa 4 såna där gröna kompostgaller på tex granngården tror jag, inte så dyrt alls.

Låter som att du fått ett härligt exemplar till kattunge :D
Hon kommer nog trivas bättre när hon får vara ute med, tänk bara på att hon är kastrerad och id-märkt innan hon flyttar/får gå ut.

Lycka till!

Ta gärna en skygg honkatt från ett katthem.
Jag hade två äldre katter på 13 år när jag började som jourhem och de skygga honkatterna som jag har varit jourhem till har aldrig mina katter haft problem med.
Mina skyggisar har varit lågrankade och det spelar ju också roll.

Tack allihopa för alla tips :)
Jag har nu bestämt mig för att ta en vuxen honkatt från något djurhem eller om någon har en passande katt för omplasering.

Är det någon här i dalarna som kanske vill ha min lilla misse? :grin:
Hon är mycket söt och snäll när hon väl är lugn.
Tror dock att hon blir lugnare om hon får vara ute.

Är det någon som vet några bra katt/djurhem?
Internetsidor?

/Lina

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
186
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 895
Senast: Badger
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
779
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 387
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar