Vuxen hund som ogillar valp...

Ravishing

Trådstartare
Har ni några historier att dela med er av gällande tik som inte tyckt om den valp som kommit in i hushållet? Ge mig lite hopp!

Sv: Vuxen hund som ogillar valp...

Min då 1 åriga tik va skitsur och försökte banka på valpen i drygt 2 veckor - sedan blev dom bästa vänner:) Dom är idag 1,5 och 2,5 år.
Dock hade jag gjort lite annorlunda och passat lite bättre om jag vetat att osäkerhet mot främmande hundar skulle komma pga detta. Tiken gjorde alltså aldrig några skador, men skrämdes och tryckte ner ordentligt och vrålade i örat på valpkraken.

Jodå, våran gamla cockertik, 13 år, tyckte det var jättejobbigt når det plötsligt dök upp en hyperaktiv WWS-valp i huset. Det tyckte i och för sig våran gamla springer hane också, men han var betydligt tolerantare . Tiken har aldrig gillat jobbiga valpar, men är annars helt oaggressiv mot andra hundar, hon bara går undan.

Man får faktiskt ha lite förståelse för att det inte är så kul för en gammal hund, när en fjollig valp hoppar och klänger och hänger i öronen på en hela tiden, det var faktiskt mer synd om den gamla hunden än valpen. Jag hanterade det genom att ge tiken en möjlighet att dra sig undan till ett eget rum, där valpen inte kunde följa efter, och genom att hålla valpen i koppel medan de åt, så gamlingarna fick ha sin mat i fred.

Bortsett från måltider och rastningspromenader tillbringade tiken de närmaste två veckorna i sovrummet, medan vi andra var i köket. Hon snäste dessutom av valpen rätt eftertryckligt ett par gånger, dock utan att skada den. Och inte har jag kunnat se att det har gjort den rädd för andra hundar, jag tror det är ett fullkomligt normalt och sunt beteende av en äldre tik, och bara nyttigt för valpen att lära sig lite hyfs.

Idag är valpen 18 månader, och fullständigt grundtrygg, hon kommer överens med alla hundar, inklusive den gamla tiken. De är numera bästa kompisar, och unghunden lockar henne t.o,m till lekruscher utomhus, som hon egentligen borde vara för gammal för.

Så fatta mod - det går över!

Tvätta valpen så den luktar lika de andra hundarna :)
Min tik var väldigt aggressiv på vår valp och vi fick hålla isär dem. En natt kräktes valpen i sin bädd och sov i det, vi fick bada och schamponera, när den torkat så accepterade tiken valpen direkt. Sen låg hon med den på magen och jollade :D

Tvätta valpen så den luktar lika de andra hundarna :)
Min tik var väldigt aggressiv på vår valp och vi fick hålla isär dem. En natt kräktes valpen i sin bädd och sov i det, vi fick bada och schamponera, när den torkat så accepterade tiken valpen direkt. Sen låg hon med den på magen och jollade :D

+1 på denna. Brukar hjälpa att bada i samma schampoo som den/de äldre hundarna har. Så valpen luktar "hemma"..:)

Mvh Domino_s

Jag hämtade min rottisvalp i måndags.
Ingen överraskning att vår bouvier på 2 år inte önskar något med valpen att göra.
Första träffen, drog han åt sig kroppen o jag trodde att han skulle krypa ur skinnet.
Han ger sig inte på henne,
men vill inte ha något att göra med henne.
Närmare än en meter sen säger han stopp.
Men igår började han försiktigt vilja leka ute.
Så klart på hans villkor.
Så blev hon för närgången,
var det stopp.
Men jag är som sagt inte förvånad,
var beredd på detta.
Han har varit ensamhund i 8 v.
Nu vet jag inte hur din äldre hund betér sig,
men jag vet att hos oss kommer det snart att lossna o de blir som ler o långhalm.
Hoppas att det löser sig snart även för er

Okej tack för alla svar! Tvätta valpis ska göras...

Alltså hon gör utfall mot henne... Riktigt otäcka sådana. Igår fick jag mig ett litet bett i armen när jag kom emellan. Suck.

Det är heller inte så att valpen är närgången, utan tiken morrar åt valpen på 3 m håll.

Senast ändrad:

Om vi talar om Flinga, det är inte så att hon är så pass smärtpåverkad av artrosen att hon försöker att freda sig? Det vore ju förfärligt om det vore så, men det kanske kan vara värt att tänka på? Hur har hon varit mot valpar tidigare?

Flinga är i himlen :(... Det är mammas 1,5-åriga Flat som är sur.

Flinga är i himlen :(... Det är mammas 1,5-åriga Flat som är sur.

Kom på en sak till. Det kan inte vara löp på gång, mammas tik var som ett hormonmonster före och under löp för att sen bli supergosis efter. Men hon hade extremt kort stubin före och under, särskilt för andra tikar och valpar..
Till och med kompisen (hund) fick sej ett bett då och då.. Tiken är nu kastrerad..;)

En tanke bara..:)

Mvh Domino_s

Tack för input! Hon löpte första gången här för typ 1-2 mån sen... Så det ska inte vara löp. Kanske nåt annat vajsing med hormonerna.

Philosophia: det kunde ju inte du veta... Hon somnade i tisdags :(... Ja det är fruktansvärt men hon hade sååå ont :(.

Tack för input! Hon löpte första gången här för typ 1-2 mån sen... Så det ska inte vara löp. Kanske nåt annat vajsing med hormonerna.

Philosophia: det kunde ju inte du veta... Hon somnade i tisdags :(... Ja det är fruktansvärt men hon hade sååå ont :(.

Skendräktig?
Min kan bli grinig då..
Bor flatten också med er?

Jag tänker att tiken är ganska ung och helt enkelt inte vet hur hon ska hantera valpen. Är valpen intensiv?

Min tik kunde inte ens bo hemma den första veckan för hon var så sur. Det blev ett par incidenter med blodvite men inget allvarligt och inget oförtjänt. Jag lämnade dem aldrig ensamma tillsammans men det fungerade bra när jag var hemma och så. Mot slutet så tyckte hon faktiskt ganska bra om honom.

Valpen är absolut inte på, räcker att hon tittar på flatten så morrar hon argt. Funderade på skendräktighet, hon har lite tuttar, men inget annat i beteendet Visar på det.

Att hon inte vet hur hon ska hantera henne kan vara ert alternativ... Vet Dock inte hur jag ska hantera det riktigt hur jag ska hantera det heller... Min tanke nu är att hoppas att det går över med tiden, typ.

Lite hopp:

Min och exets första hund, komondortik f 1993, var alltid skitsur när det kom nya hundar. Det löste sig alltid. Vår andra hund var en borzoivalp, tror hon var född 1996. Komondoren hatade henne i början och man skulle definitivt inte kunnat lämna dem ensamma. Vi satte upp galler så att de kunde se varandra och såg till att spendera tid med båda. De blev jättekompisar.

Många år senare dog min dåvarande cockertik mycket hastigt. Hennes bästa kompis var en borzoitik (en annan än den första) som blev väldigt stressad när ny cocker flyttade in. Den gamla cockern (som tyvärr dog ung) var en född ledare och borzoien (något yngre) hade aldrig behövt fundera över hur man skulle bemöta främmande hundar. Hon hade alltid gjort som cockern (och hon följde alltid mig). Jag gjorde klart att vi inte accepterade några utfall. Men naturligtvis kunde man inte vara på sin vakt hela tiden, så vi körde åter med galler. Borzoien lärde sig efter ett tag att acceptera nykomlingen. Hon kom att gilla de två nya cockrar som kom med rätt kort avstånd jättemycket. De har aldrig bråkat som vuxna. Aldrig!

Således: bara positiva erfarenheter, men det krävdes en del jobb och framför allt tålamod. Tror det är bra med galler, så att den vuxna hunden vänjer sig vid närvaron av den äckliga valpen men att det finns ett skydd för den sistnämnda.

Tack för svaret! Lite hopp har du gett mig, hur lång tid har det tagit för den vuxna att acceptera valpen i de olika fallen?

Jag antar att ni talar om för tiken att det hon håller på med är helt oacceptabelt. Så länge valpen inte klänger på henne så ska hon inte tjafsa.

Mitt uppfattning är att sånt brukar gå över. Tänk på att låta den äldre hunden få lika mycket uppmärksamhet som den är van vid, blir lätt att det bara gullas med valpen.
Vi har också valp hemma nu. Gammeltiken som uppfostrat mängder med valpar är inte alls intresserad och har redan dängt henne en gång, den andra tiken som älskar alla hundar och mer än gärna leker med valpar är skadad och går med gipsat ben så hon fräser så fort valpen går i närheten. Hanhunden fattar ingenting och undviker valpen helt. Så vi har tre äldre hundar och ingen vill veta av den nya terroristen. Men jag är övertygad om att det släpper.
Vi "låter" de äldre hundarna freda sig mot valpen men de får inte resursvakta saker/bäddar de inte använder och självklart inte vara elaka men valpen kan gott lära sig att alla hundar har en personlig sfär och att man frågar innan man sätter sig i örat på någon.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 210
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 478
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 083
Senast: Maniac123
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
863
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka