Vrickning - hur läker den bäst?

Sv: Vrickning - hur läker den bäst?

Om värmen minskar efter promenad låter "vrickning" inte troligt. Låt en veterinär undersöka så får du en diagnos. Vrickning och ledinflammation är ju fö samma sak.

Fast en "icke vrickad" ledinflammation visar sällan varken värme eller svullnad.

Läste igenom tråden och fattar det som att din häst har gjort nåt med sin kota/hov när han drog av skon, han är lite öm och varm men inte halt.
Det är upp till dig om du vill utreda eller "gå på känsla", men tar du en sån häst till klinik gör dom troligtvis böjprov, släcker leder och skickar hem dig med butta. Det kanske är värt att låta hästen slippa böjas igenom och få vila/läka ut hemma utan ytterligare stress på lederna. Eller så behövs det kollas upp...

Du skulle till klinik om två veckor? Bra.
Rörelse och värme är det bästa du kan ge för läkning, om skadan tillåter! Vänj in vid b&t några timmar på dan första veckan, sen andra veckan om det verkar ok så ha dom på natten då hästen står still. Jag hade bara skrittat dessa veckorna på lagom fast underlag, ej snö ;)

Det är upp till dig om du vill utreda eller "gå på känsla", men tar du en sån häst till klinik gör dom troligtvis böjprov, släcker leder och skickar hem dig med butta. Det kanske är värt att låta hästen slippa böjas igenom och få vila/läka ut hemma utan ytterligare stress på lederna.

Rörelse och värme är det bästa du kan ge för läkning, om skadan tillåter!

Det dom troligtvis gör på klinik är ta reda på vad för skada hästen har!
Om det bara är "böja, släcka leder samt butta" skulle vilken jeppe som helst kunna vara veterinär - men tänk, lite mer kunskap än så krävs.

Man kan INTE säga att rörelse och värme är det bästa för läkningen av en skada över internet när man inte vet vilken slags skada det gäller. Det är två veterinärer som svarat i tråden, kanske dags att ta till sig av råden?

Om värmen minskar efter promenad låter "vrickning" inte troligt. Låt en veterinär undersöka så får du en diagnos. Vrickning och ledinflammation är ju fö samma sak.

Att värme avtar vid rörelse är allmänt känt eftersom rörelse ökar cirkulationen, vid vila avtar cirkulationen vilket leder till ökad värme i det lokala traumat. En klassisk vrickning leder alltid till att hältan ökar ju mera aktivitet den vrickade leden utsätts för. En vrickning behöver nödvändigtvis inte alltid vara involverad i själva leden utan kan även enbart vara involverad i ledens infästtningar,ligament och stödjeapperatur.

Jag håller helt med dig när du rekomenderar att en veterinär bör undersöka och ställa en diagnos.

Ett av de fem grundtecknen på inflammation (som du säkert känner till) är just ökad värme och beror just på en lokalt ökad genomblödning i det drabbade området. Den motioneras inte bort.

Halvt kl

Tack för alla svar! Ska fortf. in till kliniken, fräsch eller ej. Vill veta säkert, så jag inte sätter igång och upptäcker att hon visst reagerar vid ansträngning etc. ändå. :)

Ester: Eftersom du säger att det inte alls pekar på vrickning, har du någon idé om vad det skulle kunna vara då? :)

Vet ju att vet. på kliniken kommer ge mig svar på mina frågor, men jag tycker om att forska lite själv och höra mig för innan. Så man har ett hum..

"Utanpå"-skada. Slag i samband med det där räjset. Liten tagg. Nåt sånt. Men visst, det är ju inte fel att göra en hältundersökning, utan att se hästen kan jag ju inte säkert veta om den är halt!

Jaha. Men du det lät jäkligt bra! Hoppas det kan vara så enkelt. Isf kanske det är ännu större chans att hon visar rent på böjprov. :laugh: Jippi! Men det kan väl lika gärna vara något värre. Time will tell. :)

Ett av de fem grundtecknen på inflammation (som du säkert känner till) är just ökad värme och beror just på en lokalt ökad genomblödning i det drabbade området. Den motioneras inte bort.

All typ av trauma leder väl till en ökad cirkullation och genomblödning med secundär ökad värme i det lokala området. Att en ren ledinflamation där endast själva inneslutande leden är involverad skulle leda till mer än nämdbar påvisad ökad värme anser jag som ytterst ovanligt så vida nu inte själva ledkapseln är involverad med även en bakteriell inflamation.

Du quotar mitt inlägg men undviker att svara så själva grundpåståendet som mitt svar avsåg påvisa skillnaden i.

Vrickning och ledinflammation är ju fö samma sak.

Jag vill inte tjafsa vidare i denna diskution och ser det som bidragande till ytterligare ökad kunskap i ämnet eftersom det t.o.m. finns 2 veterinär expertis som förmedlar kunskap i ämnet.

Som någon skrev: Time will tell.

Håller med du i detta fall, om jag fattar vad du menar korrekt, en vrickning kan leda till en ledinflammation men det är inte samma sak. En ledinflammation kan ju finnas utan en vrickning, och en vrickning ger inte alltid en ledinflammation. Fast i normalfallet av vrickningar hänger de ju ihop :)

Senast ändrad:

Jag må ha blivit dum, men jag fattar inte vad du skriver. Sekundär stavas med k på svenska.

En vrickning är för mig en sträckning av ledkapsel, ligament eller ledband. En vrickning är ett trauma och är en av de vanligaste orsakerna till en ledinflammation. En vrickning av ligament ger ofta en ökad instabilitet i leden med inflammation till följd. En ledinflammation kan naturligtvis uppstå av andra anledningar; överansträngning, hematogen spridning av ett infektiöst agens, utvecklingsrubbningar, frakturer, perforation med infektion osv, så i den bemärkelsen är de inte att sätta likhetstecken mellan.

En vrickning som ger ökad värme som försvinner när leden/ledkapseln/ligamenten ansträngs låter mkt osannolikt. Det brukar snarare vara så att inflammationen förvärras och att värmen tilltar eller att hästen uppvisarr hälta om det skadade området belastas. En vrickad led vilas i form, den blir inte bättre för att cirkulationen ökar i det akuta skedet.

Att värme avtar vid rörelse är allmänt känt eftersom rörelse ökar cirkulationen, vid vila avtar cirkulationen vilket leder till ökad värme i det lokala traumat. En klassisk vrickning leder alltid till att hältan ökar ju mera aktivitet den vrickade leden utsätts för. En vrickning behöver nödvändigtvis inte alltid vara involverad i själva leden utan kan även enbart vara involverad i ledens infästtningar,ligament och stödjeapperatur.

Jag håller helt med dig när du rekomenderar att en veterinär bör undersöka och ställa en diagnos.

Jaja, om jag läser hela det här så ser jag ju att det är precis det du säger. Utom att värmen avtar runt en inflammation vid rörelse. Jag är för sur för att be om ursäkt, men .. hm. Jaja, sorry då! :D

Jag är för sur för att be om ursäkt, men .. hm. Jaja, sorry då! :D

Jag har just flyttat dig från min ignore list (stavas det så på svenska) till min kompislista. :love:

En kopp kaffe brukar pigga upp, många av mina (envisa kvinnliga) kunder brukar aldrig be om ursäkt men däremot bjuda på en kopp kaffe.. Det är kvinnors sätt att be om ursäkt utan att med ord säga att dom ber om ursäkt..

Kvinnor har ofta ett eget språk som för oss män är helt oförsåligt men jag tränar på att lära mig. :p

Hm.. Innebär det att jag, tack vare mitt lilla sorry, är manhaftig...!? Nej vet du vad!!! ;)

Kaffet står alltid på här, det är bara att titta in..

Det dom troligtvis gör på klinik är ta reda på vad för skada hästen har!
Om det bara är "böja, släcka leder samt butta" skulle vilken jeppe som helst kunna vara veterinär - men tänk, lite mer kunskap än så krävs.

Man kan INTE säga att rörelse och värme är det bästa för läkningen av en skada över internet när man inte vet vilken slags skada det gäller. Det är två veterinärer som svarat i tråden, kanske dags att ta till sig av råden?

Det var precis det jag sa, antingen är det en lätt vrickning som kommer läka bäst utan att stressa leden med böjprov. Eller så behövs det faktiskt kollas upp. Det första man gör på klinik är ju faktiskt böjprov och släcka leder på en sånhär skada, hittar man inte går man vidare med röntgen och mer.

Jag tyckte tråden var intressant så det är klart jag har tagit den till mig då. Och står fortfarande fast vid att rörelse och värme är det som är det bästa vid läkning om skadan tillåter. Detta om man ser det på cellnivå och hur cellerna ska få näring och värme för att kunna läka bättre. Rörelse behöver inte vara motion, det kan likagärna vara vibrationer. Men självklart finns det skador som inte tillåter detta och det är dom som behöver kollas upp. :)

Liknande trådar

Anläggning Fått ett dilemma som jag inte räknat med. Ponnyn skulle gått ute dygnet runt från och med idag men ägarna till ponnyn hon går med vill...
2
Svar
24
· Visningar
2 581
Senast: Nota
·
Foder & Strö Hästen jag haft nu i 2 år har varit lös i magen enda sedan jag skaffade honom, mycket bättre på sommaren då han äter gräs och är ute...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 743
Senast: mollyphlox
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 498
Senast: ameo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 396
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka