Vrickning - hur läker den bäst?

josefinefreed

Trådstartare
Skapade en tråd ang. min hästs troliga vrickning förut. Och nu har jag rådgjort med många olika människor varav två veterinärer, och alla tror på teorin vrickning.

Hästen är inte halt och visar heller inte någon typ av rörelsestörning. Men hon är varm i benet och kotleden till och från. Det går över när vi promenerat en sväng.

Min fundering nu är hur vi bäst påskyndar läkningen nu inför vet.besöket om 3veckor. Jag har köpt back on track-paddar som jag tänkt använda då jag bara hört otroligt positiva saker om dom.

Min häst går ute dygnet runt just nu. Så min fråga är, hur ska jag göra med allt? Vad är bäst för blodcirkulationen?

1. Hon får gå inne på nätterna och stå med BoT

2. Hon får fortsätta gå ute dygnet runt och ha BoT på nätterna ute

3. Hon får fortsätta gå ute dygnet runt och ha BoT några timmar under dagen då hon rör sig som mest samt vid promenader (har läst att BoT är bra i samband med rörelse)

(Vet att man ska vänja in försiktigt)

Vad säger ni? :)

MVH Jossan

Sv: Vrickning - hur läker den bäst?

Helt beroende på vilken led som vrickningen uppkommit i och om bara leden är inblandad eller även kringliggande ligament. Rent allmänt brukar strikt boxvila vara det första veterinär expertis ordinerar vid konstaterad vrickning.

Tack för svar men min fråga var vilket av de tre alternativen som var bäst för blodcirkulationen och hur mycket BoT gör för läkandet. :)

Det var väl inte din fråga? :confused:

du har ju listat 3 olika scenarion där hästen går ute i samtliga alternativ, bara i varierad grad från full dag till dygnet runt.

coari har ju svarat dig att ingen av de alternativen oavsett BoT är tillrådiga vid en vrickning.

Jo det var min fråga.

Min häst går ute dygnet runt just nu. Så min fråga är, hur ska jag göra med allt? Vad är bäst för blodcirkulationen?

Jag ville veta vilket av dessa 3 alternativ som var bäst för blodcirkulationen och hur mycket BoT jag skulle kunna använda för att hjälpa läkningen.

Men om detta gör det enklare att svara på frågan så omformulerar jag:

För en frisk häst, vad är bäst för blodcirkulationen och hur kan jag, i förebyggande syfte använda BoT på bästa sätt, utav dessa 3 alternativ? :) Vad är mest effektivt?

Nej, din fråga var hur du ska göra med att hästen går ute dygnet runt och har en vrickning. sen skriver du tre olika alternativ, som alla, parat med BoT innebär att hästen fortsätter gå ute.

Har hästen vrickat sig är den inte frisk utan har en skada som behöver läkas ut.

att då ha hästen ute i hage hela dygnet eller halva dygnet, läker ingen sån skada, oavsett BoT eller ej.

en luxation brukar ordineras av vet att lindas stadigt med ordentliga stallbandage, och hålla hästen i stillhet.

Ställer du frågan om BoT och förebyggande rent allmänt, varför har då tråden att göra med att hästen vrickat sig? det blir ju helt fel om det inte är det du vill ha med i sammanhanget liksom, förstår inte hur det skulle kunna tolkas annorlunda.

Min fundering nu är hur vi bäst påskyndar läkningen nu inför vet.besöket om 3veckor. Jag har köpt back on track-paddar som jag tänkt använda då jag bara hört otroligt positiva saker om dom.

detta var din grundfråga!

Senast ändrad:

Ja men precis.

Det var därför jag omformulerade frågan, låtsas som att det är en frisk häst och svara utifrån det. För nu är det så att hon kommer att gå utomhus antingen heldag eller dygnet runt, och promeneras för hand. Jag har gjort detta beslut i samband med två större veterinärklinker.

Och nu undrar jag vad som är effektivast av mina 3 alternativ. Men eftersom jag inte får några svar på det så frågar jag om frågan i allmänhet, om vad som är effektivast. Det lär inte bli mindre effektivt för att hästen är varm i sitt ben.

Har veterinärer alltså gjort en bedömning av vad skadan består av, utan att ha sett eller undersökt hästen? Varför ska du till veterinär om tre veckor?

du gör precis som du vill.

BoT är förebyggande i första hand, har hästen en skada så läks den inte ut av sig själv av enbart BoT. Först måste skadan diagnosticeras för rätt behandling. Är det en senskada eller annan akut skada på ngt annat ligament eller en blödning, ska skadan kylas, inte värmas och BoT förvärrar då skadan. Men visst, vill du chansa så gör det, jag tycker bara det blir väldigt konstigt att nämna en skada som inte är diagnosticerad, och sen fråga om lämplig behandling här på bukefalos samt förkunna att BoT samt hagvistelse minst halva dygnet är kriterierna som gäller.

Nej men jag har ringt och rådfrågat och förklarat hela långa situationen från dag till dag. Och de tyckte att min teori verkade rimlig, men att det självklart kan vara annat eftersom dom inte sett hästen. De sa att jag fick avgöra själv vad jag ville göra.

Den ene rådde mig till skritt 1 vecka, känna efter om jag vill åka till klinik då. Den andre sa att jag kunde låta henne vila 3 veckor och sen börja skritta 2-3 veckor alt. åka in till kliniken efter dedär 3 veckorna ifall jag fortf. ville kolla så att allt stod rätt till även om värmen etc. försvinner.

Jag ringde då till vet. 1 och frågade vad hon tyckte om vad vet. 2 sa, och hon tyckte det lät helt OK och att det var upp till mig. Så jag bokade in en tid om 3 veckor för att kolla om hon har någon reaktion vid böjprov eller om det är något annat, eller om hon helt enkelt är frisk tack vare vilan då.

Jag är ganska säker på att det är en vrickning/stukning, men helt säker kan man ju självklart aldrig vara. Men allt tyder på det.

Tack för svaret. Det första här som givit mig något. :)

Korven: När det är senskda eller ngt annat ligament som du sa, brukar det inte vara svullet då? Eller måste det inte vara så?

Mackan heter jag : )

senskador kan vara luriga, jag tycker inte det låter som det är det, borde vara svullnad. men ingen vet ju, om du säger att det är värme tillräckligt för att vara ngt och inte inbillning, så är det ju ngn skada av ngt slag på benets mjukdelar eller ligament du misstänker, och att då per telefon få rådet att det är nog en vrickning osv, det kan ju bara du bedöma om du låter dig nöjas med och få råd utifrån detta. Jag är förvånad att veterinären tycker hästen ska gå ute halva dygnet eller dygnet runt som vanligt med BoT i läkande syfte utan att veta vad det är. Kyla eller värma en skada är ju jättekänsligt huruvida respektive metod ska åberopas, beroende på vilken skada.

Jag skulle hellre, om jag valde att inte kolla hästen omedelbart, låta bli att joxa med diverse värmande/kylande om jag bestämde att hästen ska gå ute som vanligt, än att riskera att värma om det ska kylas eller tvärtom. Men som sagt: det kan ju lika gärna vara en bagatell och ingenting, ingen kan ju avgöra det utom du eller en vet som tittar på det konkret, inte via telefon. Det är ju tydligt det du skriver - de lämnar avgörandet upp till dig!

Har de verkligen rekommenderat BoT rakt av utan att veta skadans natur?

Senast ändrad:

Om din häst har en skada som inte främjas av rörelse eller ökad cirkulation i det akuta skedet så gör du knasigt vilket alternativ du än väljer. Mest cirkulation får du med BoT samt mycket rörelse. Sedan om det är skadligt eller nyttigt i just den skada din häst ådragit sig går ju inte att bedöma. Vore det min häst skulle jag ha den på box i alla fall på nätterna, men jag skulle inte behandla ett ben med BoT utan att veta varför jag ska använda det. En akut senskada mår exempelvis bättre av att kylas i det akuta stadiet för att dämpa inflammationen.

Hahahaha oj, ursäkta. Jag vet inte varför jag förknippade dig med nicknamet Korven..

Det är inte veterinärerna som rekomenderat mig BoT, utan det har jag kommit på själv. De sa bara vila/skritt innan klinikbesöket.

Kan dra en längre historia kort: Det började med en avsliten sko (dock på v.bak), som vi tolkar att hon levt rövare i hagen vilket inte är olikt henne. Dagen efter kom hovis och skulle sko henne på alla fyra. Hon visade då reaktion vid islaget när han slog på höger bak.

Hon var varm i benet 2dgr. Efter det var hon kalasfin i alla benen i 4 dgr, och den dagen provade vi knacka på hoven som hovis gjort då hon reagerade - ingen reaktion alls. Skrittade henne 3dgr, sen körde vi som vanligt 3dgr. Dumt, det har jag lärt mig nu i efterhand. Trodde inte en vrickning var nånting allvarligt, men nu vet jag det efter att ha tagit reda på lite fakta.

I söndags var hon varm i benet igen. Troligen för att jag ridit i snön som tar extra på hästen, och att jag gått för fort fram efter den lilla troliga vrickningen.

Då tog jag ut henne på en joggingtur ändå för att verkligen känna efter, och ev. provocera lite för att få fram något. Och mycket riktigt, när jag provocerade höger bak så hon fick ta i lite extra fick jag motstånd av henne. Och när jag pressat henne lite igenom en skänkelvikning och en sluta så blev hon kackig i bakbenet, så jag hoppade av och ledde henne hem. Och därefter har jag ringt tränare, ET och våran massör. Dagen efter ringde jag två kliniker som sagt, och allihopa trodde på min teori.

Nu har hon varit lite varm i kotleden/benet, men det går över vid promenader. (Jag har inte kollat värme i kotleden förrän idag, även där en tabbe av mig)

Okej, så kort blev den inte. :D

Som Lickety och jag själv försöker säga - BoT utan att veta vad det är, är förkastligt.

Liten passus: fråga aldrig en veterinär om råd och ta svaret men sen lägg till ytterligare behandling på eget bevåg, som just nu ang. BoT! Det är det bästa råd och det tydligaste råd jag kan ge dig. Det förändrar ju lägesbilden veterinären försökt råda dig runt totalt!

Hoppas det inte är ngt allvarligt. Var försiktig nu och fundera ärligt på hur du ska hantera det, ang utevistelse osv, är hon inte halt och INTE springer det allra minsta, så kanske. Finns det minsta tveksamhet så NEJ. Och framför allt: kyl eller värm aldrig en skada du inte vet vad den är, framför allt inte värm......

Jo det var min fråga.

Jag ville veta vilket av dessa 3 alternativ som var bäst för blodcirkulationen och hur mycket BoT jag skulle kunna använda för att hjälpa läkningen.

Men om detta gör det enklare att svara på frågan så omformulerar jag:

För en frisk häst, vad är bäst för blodcirkulationen och hur kan jag, i förebyggande syfte använda BoT på bästa sätt, utav dessa 3 alternativ? :)

Gud så dum jag känner mig,, läste bara rubriken Vrickning - hur läker den bäst? och svarade på denna fråga.

När det gäller blodcirkulationen så är naturligtvis så mkt rörelse som möjligt det bästa, gärna oxå på ett hårt knögligt underlag som ger lätta blödningar i sulan för det främjar till ytterligare ökad blodcirkulation.

All typ av lindning hämmar blodgenomströmningen och Bot som du nämner ökar inte ngn cirlkulation utan avger bara ökad värme som i sin tur secundärt leder till ökad cirkulation så vida Bot inte felaktigt anläggs så att stasning uppstår för då stryper man cirkulationen men har i alla fall ökat värmen.

Vad är igentligen din huvudfråga??

Halvt kl.

Vid en senskada, går värmen över då? Om dom har värme vid senskador, men det har dom väl
? Det har gått 5 dgr nu och värmen försvann som sist på 2 dgr. Alla benen är lika fina.

:)

Dom behöver inte ens vara halta vid lindrig senskada, ännu mindre varma men de kan var lite ömma om man känner över senan. Svullnader vid sena går ner ganska fort, men läkningen tar tid.

Är du orolig att hon inte är ok fortfarande?

Det kan vara så mycket, från helt ofarligt till mkt allvarligt, det är omöjligt att veta. Ska du inte åka in och kolla eller har du gjort det redan?

Okejokej. Tack för svar. :) Dom behöver alltså inte vara ömma heller? För att det ska vara en senskada. Och blir det alltid en svullnad vid senskada? Som då går ner. För min har inte varit ett dugg svullen över huvudtaget.

Hon reagerade när hovis knacka på hoven. Hon var varm 2dgr, skrittades, reds igång för fort, blev varm dagen efter jag ansträngt henne, fortsatte vara varm en dag till och nu har benen som sagt varit fina i ett antal dgr.

Orolig och orolig.. njae min magkänsla är väldigt lugn och har en bra känsla i mig. Men vi ska som sagt tidigare in till klinik iallafall, har en bokad tid om 2v. :)

Har du lyft benet och palperat igenom senorna ordentligt, för att kolla efter ömhet? (de ömmar sällan med benet nedställt om det bara är en liten skada, dock blir det skillnad med benet upplyft).

tilläggas ska väl, att jag tror inte du har en senskada.Men jag vet inte, det kan ju ingen veta. Klokt att du bokat klinik tid, du kan ju alltid avboka om hästen verkar fräsh från och med nu utan konstigheter, men annars skulle jag kolla den,om din magkänsla säger att du borde det.

Liknande trådar

Anläggning Fått ett dilemma som jag inte räknat med. Ponnyn skulle gått ute dygnet runt från och med idag men ägarna till ponnyn hon går med vill...
2
Svar
24
· Visningar
2 581
Senast: Nota
·
Foder & Strö Hästen jag haft nu i 2 år har varit lös i magen enda sedan jag skaffade honom, mycket bättre på sommaren då han äter gräs och är ute...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 743
Senast: mollyphlox
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 498
Senast: ameo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 396
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka