Vrickat bak-kota

lizzie

Trådstartare
Var på klinik i går och vet. konstaterade att min pålla var bra i frambenen efter "hagincidenten" i början av maj, men nu var hon halt på hö bakben. Hon har alltså även vrickat hö bakkota, tydligen så har det inte synts tidigare pga av att hon även hade ont i frambenen...

Pållan står nu i sjukhagen med ett stort bandage på hö bakben, från kotan upp till hasen. Detta bandage ska hon ha kvar till återbesöket den 12/7, likaså ska hon även stå i sjukhage under denna period.

Vet. sa inget om prognos, men muttrade om "idiot till stallägare" osv.... "Blir ett dyrt utsläpp"... Det är ju inte direkt stallägaren som betalar veterinärräkningen så att säga... :mad:

Är det någon mer som varit med om en kraftigt vrickning på ett bakben där kotan varit inblandad? Hur lång tid tog det för det hela att läka ut?

Lizzie som för tillfället är trött på halta hästar... :crazy:

Min vet konstaterade vrickning på höger bakkota efter att jag och min häst blivit jagade av en hund i höstas :mad:. Vi var då mer i dikena än på vägen... :crazy:

Min häst var svullen, men inte så himla mycket, samt varm. Syntes ingen direkt hälta, men jag märkte att han vilade mkt på benet. Vid böjprov var han tregradigt halt.
Behandlades med antiinflammatoriskt, förmodligen för att förhindra att det skulle leda till kotledsinflammation, och stod därefter på box och sjukhage i ett antal veckor. Jag kommer tyvärr inte ihåg precis hur länge, men jag började sätta igång honom försiktigt igen efter 8 veckor.

Han reds mycket försiktigt hela vintern (beroende på underlag och väder) och sattes igång ordentligt först i februari.
Kotan har inte besvärat honom mer alls och han är nu fullt igång :).

Tack för ditt svar! Min pålla fick inget antiinflammatoriskt och vet. funderade ett tag på om han skulle spruta henne. Dock blev det ett stort bandage istället, antagligen för att stabilisera kotan och så ska hon stå i sjukhage i 3,5 veckor. Bara att hoppas att det räcker med detta och att det inte blir kotledsinflammation av det hela.

Pållan var konvalecent hela förra hösten pga hovleds- och kotledsinflammation i ett framben. Var precis i gångsatt i början av maj när min stallägare släppte lös henne i en hage som är 400 m lång runt ett gärde och hagen är i princip ett enda långt dike. Pållan hade sprungit som en galning. Ändå hade jag påtalat för stallägaren att hon var under igångsättning efter skada och skulle ta det lugnt :mad:

/Lizzie

Liknande trådar

Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 719
Senast: prallan
·
Hästvård Min lilla tjej som alltid varit "frisk" har all världens trubbel med sin kropp :( Känner på mig att det här kommer bli långt. För just...
Svar
18
· Visningar
3 450
Senast: Nethril
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 998
Hästvård Jag tror jag blir galen :crazy: Har sedan i slutet av november sakta men säkert ridit igång min pålla efter förra årets omgångar med...
Svar
1
· Visningar
762
Senast: SkAhAhÄsT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka