Vovven har rännskita!

C

ChesterTheJester

Finns det något universalknep för att bota en lös mage? Var ute två gånger i natt och tidigt i morse med voffsan, som satt och krystade långa stunder, men det kom mest vätska och diarré. Hon var lite lös igår också (bajsade inne när hon blev lämnad ensam en stund) men då kom det i alla fall ut nåt! :smirk:

Har inte gett henne någon mat idag, (bara lite riven morot men det åt hon inte) men har lagt en kaninmage på tining, har hört att det ska vara bra mot dålig kista... :d

Vet inte vad det beror på att hon är så lös i magen...? :confused:

Sv: Vovven har rännskita!

Det var bara några veckor sedan en av våra hade det o den andra hade det i somras o hon kräktes med. Veterinären sa i båda fallen att hunden ska sättas på fasta. Man ska även vara försiktig med vattnet endast ngn dl åt gången. Det gav med sej i båda fallen. Oftast är det ngt de har ätit.

Det kan vara krä- och diarresjukan som är i farten. Den brukar komma höst och vår.

Låt hunden gå på ris och torsk diet ett par dagar, så blir det nog bättre. Se till att den även dricker vatten, det går fort för en hund att bli uttorkad.

Börja med att ge många små portioner överkokt ris i någon dag. Sedan försiktigt blanda ner lite kokt torsk eller kyckling. SMÅ portioner ofta. När avföringen åter är fast och normal så blandar du ner fodret försiktigt :)

Vätskeersättning: (För hund som fastar)
1 liter vatten
15 ml druvsockerpulver (= 1 msk)
4 ml bordssalt (1 tsk = 5 ml)

ps. Alla ni med dåliga hundar, vad äter de för mat? .ds

Tack för tipsen! Hon verkar bättre nu, har inte gjort "number two" sedan i morse. Fick en kaninmage i eftermiddags och en kycklingvinge några timmar senare, och hittills verkar allt lugnt. Jag misstänker dessvärre att diarrén kommer utav att hon ätit just ris. Jag fick tipset att koka en gröt på avorioris, boveteflingor och hirs. Det ska ju vara så bra, säger de... *hm* Nu har hon fått det i två dagar och sedan dess har hon varit lös i magen och inte kunnat hålla sig inne. Så jag slopar gröten och provar igen om ett tag, bara för att kunna utesluta att det var den som gjorde henne dålig.

Min hund äter rå mat - kött, grönsaker och frukt. Hittills har det inte varit några problem med det, förutom att hon kräktes en gång för ett par dagar sen, då kom det upp lite morot och lite benbitar. Men det var verkligen minimalt, så jag tar det med ro. Men det är jättebra att kunna kasta åt henne ett köttigt ben när man ska åka hemifrån en stund, då har hon att göra i ett par timmar och glömmer nog bort att hon är ensam.

hih vet att jag är sent ute... satt o lästa gamla trådar och måste ju bara dela med mig av mitt knep emot dålig mage...
Jag är emot fasta på magsjuka hundar, detta pga att jag vet vilka följder fasta kan ge om det rör sig om en tarminflammation, typ ertrit.
Ris och torsk visst, men det ska vara grötris, inte vanligt ris. Överkokt grötris i dubbel mängs vatten, och man kan gott blanda i kokt kyckling eller köttfärs i det oxå. Men våra mirakelknep jag använt i åratal på mina hundar vid magsjuka är ju busenkelt, dvs keso och a-fil. En stor hund kan äta en hel liten burk keso tre gånger om dagen under en dag så brukan rännskitan vara försvunnen efter det, Gärna med en slurk A-fil till för att ge en skyddande hinna till eventuellt irriterade tarmkanaler.

Enligt vad jag hört av veterinärer nu senaste tiden skall man inte fasta dom om dom inte själva avstår från mat. Och detta skall dom inte göra mer än högst 36 timmar, efter det skall man muta i dom nått riktigt gott...

Nån med andra rön så pip till!!!

Liknande trådar

Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
2
Svar
29
· Visningar
2 721
Senast: Tualma
·
Hundhälsa Unghunden här har kräkts ett antal gånger under förmiddagen - först kom ju hela frukosten upp i ett par omgångar, men sedan 12-tiden...
2
Svar
37
· Visningar
3 983
Senast: Tonto
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 906
Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
38 624

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka