Voltigegjord eller barbackagjord?

PonnyMajsan

Trådstartare
Hej min fjordings sadel passar inte. Den både trycker på hästen och glider onormalt mycket. Kan inte sitta upp då sadel glider ner och jag kan inte spänna gjorden mer. Hon är ju väldigt rund så när jag råkade hamna bakom sadeln igår så märkte jag att det var mycket skönare:D Men då jag rider in henne vill jag ha något "stöd" så jag kan ta tag i någonting om hon hoppar till eller så. Vad tycker ni är bäst rida med voltigegjord eller barbackagjord? Vad kan man köpa voltigegjord eller barbackagjord? Jättetacksam för svar!:)

Barbackagjord med stigbyglar ger väldigt mycket belastning på liten yta på hästens rygg, inget jag hade använt mig av.

Ett alternativ är att köpa en annan sadel som passar?

en tömkörnings gjord eller liknande som extra stöd när du rider barbacka är ju bra, men använd aldrig stigläder utan att de sitter fast i en sadelbom! det ger ett högt punkt tryck och är inte ens bra till att bara vila fötterna i.

en tid hos en sadelutprovare är nog också ngt du kan boka in, även om du inte har pengar för en ny sadel nu så är det bra att veta vad man ska leta efter och har du tur så kan de ta din gamla sadel i inbyte.

Barbackagjord med stigbyglar ger väldigt mycket belastning på liten yta på hästens rygg, inget jag hade använt mig av.

Ett alternativ är att köpa en annan sadel som passar?
Jo självklart ska vi köpa en annan sadel men eftersom hon är en tunna:D så blir det väldigt svårt att hitta en bra sadel så tänkte nu så länge. Tips på bra sadel till fjording?:) Hur mycket kostar en sadelinpassare?

Det kan vara svårt till breda hästar, min är det tyvärr också. Jag har inte provat ut sadel till fjording men kompisens gulingar har haft bland annat Morris and nolan, Santa Cruz och Olympic.

Jag betalade 100:- senast hos sadelutprovare, hon hade inget som passade utan kunde bara tipsa om vad jag kunde leta vidare på och skrev upp mig på sin "kunder hon håller utkik åt"-lista. Men fråga runt lite bland folk i närheten vem de anlitat och så. En del vill mest sälja sadlar, allmänt eller egna märken särskilt, medan andra är genuint intresserade av att sälja sadlar som verkligen passar. Så kolla runt lite är mitt tips =)

En halsring, halsdelen på en martingarl, stigläder runt halsen... Det skulle väl jag rekommendera utöver passande sadel :) Tycker det andra tar alldelles för mycket plats och är i vägen, och du får bra balans utan alldelles för mkt stöd - samtidigt som en halsring är ett extra handtag :)

Min kompis har en alldeles fantastiskt skön gammal hubertussadel på sin tjockaste fjording. Sina mer slimmade har hon thorowgood på

Jag tycker inte heller att du ska ha en gjord för du hamnar så långt bak då att du inte kan inverka korrekt. Antingen köper du dig en bra bomlössadel med en riktigt bra pad eller så sätter du ett stigläder runt halsen på henne och har det extra stödet i det. Annars finns både barbackagjordar och voltigegjordar att köpa i varenda hästaffär. Har de inte hemma så bör de kunna ta hem.

Lycka till med inridningen :)

Hej min fjordings sadel passar inte. Den både trycker på hästen och glider onormalt mycket. Kan inte sitta upp då sadel glider ner och jag kan inte spänna gjorden mer. Hon är ju väldigt rund så när jag råkade hamna bakom sadeln igår så märkte jag att det var mycket skönare:D Men då jag rider in henne vill jag ha något "stöd" så jag kan ta tag i någonting om hon hoppar till eller så. Vad tycker ni är bäst rida med voltigegjord eller barbackagjord? Vad kan man köpa voltigegjord eller barbackagjord? Jättetacksam för svar!:)
Sy en egen barbackapad annars! Sök här på buke och titta igenom tråden. Jag sydde två stycken och de är helt underbara. Inte svårt alls!!

En barbackagjord på en vojlock gör att man sitter väldigt stabilt tycker jag. Och inte behöver man hamna så långt bak heller. Men som sagts ovan, använd inte stigläder.

Sy en egen barbackapad annars! Sök här på buke och titta igenom tråden. Jag sydde två stycken och de är helt underbara. Inte svårt alls!!
Är inte så händig med symaskinen men jag kan testa om det är enkelt. Har du kanske någon bilder på din pad?

Personligen tycker jag båda är lika dåliga.
Första anledningen är att ryttaren placeras fel och man hamnar i obalans, andra anledningen är att barbackagjord kan göra mer skada än nytta (man får aldrig lägga tyngd i den!), den är osäker och det är lätt att man fastnar i den. Tänker tex att det är lätt hänt att fastna i en stigbygel eller att kläderna fastnar i gjorden i händelse att man åker av..

Jag hade hellre kört säkerhetsrem dvs stigläder runt halsen eller köpt en barbackasadel att ha tills vidare.

Min tränare sa till mig nåt klokt som jag faktiskt håller med om: Ska man väl rida barbacka, ha så lite saker som möjligt för det är så mycket lättare att fastna i det iom att du har lättare att åka av än i en sadel.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 413
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp... 2 3
Svar
52
· Visningar
12 508
Senast: liiinnea
·
L
Hoppning Hej! Jag är en 14-årig tjej som har ridit nästan hela livet och haft egna ponnyer och tävlat upp till LB. Nu har jag två c-ponnyer, en...
Svar
4
· Visningar
1 382
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Alternativ till försäkring