VoH till valp, Ca/P-kvoten

Glimfeather

Trådstartare
Ni som är foderkunniga. Vad anser ni om att ge Vom og hundemat till valpar?

Det rekommenderas väl att inte ge en högra Ca/P-kvot än 1-1,2? VoH har en kvot på 2. Har varit i kontakt med M. Sallander, och hon säger att man absolut inte ska gå över 1,2. När jag frågar VoH själva får jag svaret:

"I och med att dessa halter är de naturliga i ben, och det ni jämför med är tillsatt i torrfoder, går det inte att riktigt att jämföra. I och med att det är malet färskt ben i vårt foder tar hundens kropp endast upp det den behöver. Benet måste ju smältas och brytas ner medans tillsatt benmjöl/kalk redan är "smält". Det är som att jämföra bra mat med kosttillskott. Svårt att överdosera bra mat..."

Har frågat efter deras källor på det, men inte fått svar än.

Vad ska man tro på egentligen? Vet att det finns i alla fall någon här som ger VoH till sina valpar.

Sv: VoH till valp, Ca/P-kvoten

Jag ger 50% VoH valpfoder och 50% Tello junior till min valp. Färskfodret fick han redan hos uppfödaren därför fortsatte jag med det. Än så länge mår han bra, är fin i hull och växer bra osv. men om den "felaktiga" kvoten kommer att orsaka problem i framtiden vet jag ju inte än.

Är inte spec. kunnig på foder utan litar på min uppfödare och känslan av att det färskfodret är mer "naturligt". Gott är det iaf tycker min valp :laugh:

Båda mina har fått VoH från det dom kom hem som valpar och fortfarande (1,5 år respektive 8 månader).

Visserligen blandar jag med Bravo, men det är mest den ena som får av det (lättare lägga på sig) och jag har än så länge inte haft några problem med VoH maten:)

Överskott av benmjöl kan inte regleras av en valp. En vuxen hund kan lättare bajsa ut överskottet, men inte hur mycket som helst. Om den vuxna hundens avföring blir vit när den torkat får den för mycket kalcium.

En artikel om valpfoder (14 sidor) skriven av Mary Straus som står bakom sidan DogAware.com Hon har barfat sina egna hundar sedan 1998, skrivit artiklar i bl a Dog World magazine under 2010. Hon ger råd och publicerar nya rön på sidan dogaware.com Mycket intressant hemsida om utfodring och hälsa.

Under rubriken Rewiew:Three basic rules lite längre ned står om benmjöl.
Först och främst ska man veta att benmjölet är garanterat fritt från bly och andra tungmetaller. Hon skriver att NRC 2006 rek 0.8 -1,7 % kalcium för små raser och 0,8 - 1,2 % kalcium till storvuxna raser. (över 25 kg som vuxna) baserat på ett foder som innehåller 400 kcal per 100 gram.

http://dogaware.com/articles/wdjhomemade3.html#puppies

Dr Fox (veterinär, professor, biokemist mm) har också skrivit om bly och tungmetaller i benmjöl. Från ett svar på en fråga:
"As I point out in a review at my website, some sources of calcium, like bone meal and oyster shell, can be high in toxic chemicals such as fluoride and lead. These are best avoided."

http://drfoxvet.com/info/QandA/post/2011/9/6/Ive-been-making-your-dog-food.aspx

Jag har bra erfarenheter av VoH Valp. Vet en Landseer som växt upp på detta från 4 veckor till nu 1,5 år. Den har utvecklats väldigt fint. (Den enda hund jag känner till som levt hela sitt liv på VoH.)

Kvoten kan ligga på allt emellan 1:1 (lika delar kalcium och fosfor) eller upp till 2:1 (dubbelt med kalcium mot fosfor).
Själv brukar jag lägga mig på 1,5-1,6 till valpar (ev lite mer under tandömsning).

Man har inte gjort några seriösa tester på hur mycket kalcium valpen verkligen kan göra sig av med vid högre doser.
Valpens kalciumbehov är ju så mycket högre än den vuxna hundens. Den ska ju både växa till vuxen höjd, byta alla tänder och gå in i hormonella faser inom 1 år.
Så att man inte ser lika mycket kalcium i avföring från valpar som hos vuxna som får samma mängd/kg kroppsvikt säger ingenting. Anledningen till att det inte finns lika mycket överskott i valpens avföring är antagligen att den behöver den högre mängden.

Ben/benmjöl är ganska svårt att överdosera. Lika så ren kalciumkarbonat. Valpar blir garanterat hårda i magen av mycket ben/kalk i naturlig form. Min äter en hel del revben, så visst ser jag att överskott kommer ut med avföringen. (Samma har jag sett hos alla mina valpar, unghundar och vuxna.) Avföringen blir ljus och hård på så väl valp som vuxen.

Men man ska vara försiktig med produkter (foder och tillskott) som innehåller mjölksyrad kalk och di- eller trikalciumfosfat. Detta ska bara ges under begränsade perioder då behovet av ett snabbt upptag är stort.

En hund som inte har anlag för skelettsjukdomar som t ex osteochondros (den vanligaste) utvecklar det inte, men man kan aldrig vara 100 % säker på att anlaget inte ärvts även om man inte sett det i valpens linjer. Ett foder med säkra nivåer av kalcium/fosfor och i övrigt anpassat för valpar är en hjälp mot skelettsjukdomar men ingen garanti.

Färskfoder har inte exakta nivåer av kalcium/fosfor. Benmjöl varierar i kalciumhalt beroende på åldern på djuret. Äldre djur har har högre procent kalcium än yngre djur.

Jag skulle inte välja VoH till en valp av storvuxen ras (över 25 kg som vuxen) med tanke på de höga kalciumnivåerna (2 % kalcium enl vad som skrivs i tråden) Möjligen som komplement till ett bra anpassat valpfoder, men inte som helfoder.

"Från Regionsjukhuset Strömsholm

”Osteochondros – ett vanligt ledproblem hos växande hundar
Lennart Sjöström, med. chefveterinär, Diplomate European College of Veterinary Surgeons
Osteochondros och andra tillväxtrubbningar förekommer ofta hos växande hundar av medelstora och större raser”

”Utfodringen har betydelse för uppkomsten av OCD / FCP och andra tillväxtrubbningar. Hos en individ / ras som saknar genetiska anlag för att utveckla OCD kan man inte framkalla sjukdomen genom felaktig utfodring. Men om hunden har anlagen kan skadorna utlösas och förvärras genom en felaktig utfodring. Framför allt är det överutfodring med kalk och energi, huvudsakligen kolhydrater och fett, som kan bidra till uppkomsten av OCD. Överutfodring med protein ger inte OCD. Generellt rekommenderas att man under tillväxten använder ett tillväxtfoder avsett för storvuxna hundraser. Dessa foder innehåller en balanserad mängd kalk och andra mineraler samt en begränsad mängd energi. Det är klokt att välja ett foder från en välrenommerad tillverkare så att man kan lita på att sammansättningen är den rätta. Inga tillskott eller andra foder ska ges vid sidan om, då förstör man näringsbalansen i fodret.”

http://www.regiondjursjukhuset.se/listfiler/koppladefiler/OCD.pdf

” Especially in the case of Ca excess, the Great Dane puppies developed clinical signs of skeletal disturbances,”

http://jn.nutrition.org/content/134/8/2151S.full

”Redan på 1970-talet (ÅkeHedhammar, doktorsavhandling från Cornell university, USA) kom man i studier på växande Grand Danois fram till att det var skadligt för skelettet med stora mängder kalcium, innan trodde man att man bara kunde vräka på. Skillnad då hunden är vuxen, då kan den skita ut överskottet. Näringsnormerna ändrades, och man anser sedan dess att vid vid ca 1,8-2% kalcium (ts-halt) eller högre så skadar detta skelettet kraftigt”.

http://www.sallanderconsulting.com/empty_72.html

"mellan 3 och 8 månaders ålder (Kasström, 1975). Identifierade riskfaktorer för osteochondros är ålder, kön, ras, hög kroppsvikt, och ett högt kalciumintag (Slater et al., 1991 & 1992).
HOD karakteriseras av förhöjt bendeposition och benresorption. De individer som drabbas växer snabbt, drabbas ofta i 3-6 månadersåldern, och riskfaktorer är överutfodring av energi och kalcium.”

http://ex-epsilon.slu.se:8080/archi...Exjobb_Johanna_Eliasson_2007_med_framsida.pdf

En hund som inte har anlag för skelettsjukdomar som t ex osteochondros (den vanligaste) utvecklar det inte, men man kan aldrig vara 100 % säker på att anlaget inte ärvts även om man inte sett det i valpens linjer. Ett foder med säkra nivåer av kalcium/fosfor och i övrigt anpassat för valpar är en hjälp mot skelettsjukdomar men ingen garanti.

Färskfoder har inte exakta nivåer av kalcium/fosfor. Benmjöl varierar i kalciumhalt beroende på åldern på djuret. Äldre djur har har högre procent kalcium än yngre djur.

Jag skulle inte välja VoH till en valp av storvuxen ras (över 25 kg som vuxen) med tanke på de höga kalciumnivåerna (2 % kalcium enl vad som skrivs i tråden) Möjligen som komplement till ett bra anpassat valpfoder, men inte som helfoder.

"Från Regionsjukhuset Strömsholm

”Osteochondros – ett vanligt ledproblem hos växande hundar
Lennart Sjöström, med. chefveterinär, Diplomate European College of Veterinary Surgeons
Osteochondros och andra tillväxtrubbningar förekommer ofta hos växande hundar av medelstora och större raser”

”Utfodringen har betydelse för uppkomsten av OCD / FCP och andra tillväxtrubbningar. Hos en individ / ras som saknar genetiska anlag för att utveckla OCD kan man inte framkalla sjukdomen genom felaktig utfodring. Men om hunden har anlagen kan skadorna utlösas och förvärras genom en felaktig utfodring. Framför allt är det överutfodring med kalk och energi, huvudsakligen kolhydrater och fett, som kan bidra till uppkomsten av OCD. Överutfodring med protein ger inte OCD. Generellt rekommenderas att man under tillväxten använder ett tillväxtfoder avsett för storvuxna hundraser. Dessa foder innehåller en balanserad mängd kalk och andra mineraler samt en begränsad mängd energi. Det är klokt att välja ett foder från en välrenommerad tillverkare så att man kan lita på att sammansättningen är den rätta. Inga tillskott eller andra foder ska ges vid sidan om, då förstör man näringsbalansen i fodret.”

http://www.regiondjursjukhuset.se/listfiler/koppladefiler/OCD.pdf

” Especially in the case of Ca excess, the Great Dane puppies developed clinical signs of skeletal disturbances,”

http://jn.nutrition.org/content/134/8/2151S.full

”Redan på 1970-talet (ÅkeHedhammar, doktorsavhandling från Cornell university, USA) kom man i studier på växande Grand Danois fram till att det var skadligt för skelettet med stora mängder kalcium, innan trodde man att man bara kunde vräka på. Skillnad då hunden är vuxen, då kan den skita ut överskottet. Näringsnormerna ändrades, och man anser sedan dess att vid vid ca 1,8-2% kalcium (ts-halt) eller högre så skadar detta skelettet kraftigt”.

http://www.sallanderconsulting.com/empty_72.html

"mellan 3 och 8 månaders ålder (Kasström, 1975). Identifierade riskfaktorer för osteochondros är ålder, kön, ras, hög kroppsvikt, och ett högt kalciumintag (Slater et al., 1991 & 1992).
HOD karakteriseras av förhöjt bendeposition och benresorption. De individer som drabbas växer snabbt, drabbas ofta i 3-6 månadersåldern, och riskfaktorer är överutfodring av energi och kalcium.”

http://ex-epsilon.slu.se:8080/archi...Exjobb_Johanna_Eliasson_2007_med_framsida.pdf

Läste lite slarvigt. Det var kvoten kalcium/fosfor som var 2 och inte halten av kalcium. Det är ännu värre för då vet man inte kalciumhalten. Den kan vara ännu högre. Kvoten 2 är verkligen inte bra.

Den finns att ladda ner längst ner på VoHs hemsida. Ladda ner broschyr står det ...

Den finns att ladda ner längst ner på VoHs hemsida. Ladda ner broschyr står det ...

Hittade broschyren. VoH valpfoder innehåller 1 % kalcium och 0,5 % fosfor räknat på hela fodret inkl vatten. Omräknat till ts blir det 2,9 % kalcium och omräknat till torrfodersubstans 2,2 % kalcium. Fosfor är hälften av kalcium, dvs kvoten 2:1

Jag har räknat så här:

Lägg ihop alla råvaror utom vatten:aska (alla mineraler)+protein + fett=34,9 %
En del av detta är kalcium alltså 1/34,9 = 0,028 avrundas till 2,9 % i ts form. På torrfoder basis blir det 1/44,9 = 0, 022 alltså 2,2 % kalcium.

Inget foder jag skulle våga ge en valp av storvuxen ras.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Finns det någon foderkunnig här? Sitter och kollar foder till min valp som kommer i veckan. Jag gillar egentligen att ge rå mat...
Svar
6
· Visningar
1 428
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 220
Senast: isafore
·
Hundhälsa Hej! Nu kommer ju min valp hem om ca 2 v. Den är uppfödd på ett bra torrfoder men jag vill helst ge färskfoder, och då vom og hundemat...
Svar
4
· Visningar
1 636
Hundhälsa Hej, jag har en fråga till alla som ger vom og hundemat till sina hundar. Jag har en 4 månader gammal vit herdehund som jag har tänkt ge...
Svar
5
· Visningar
1 760

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka