Vitvaror (från ikea?)

Alla mina vitvaror förutom kylfrysen är ifrån Ikea. Det enda jag inte riktigt är nöjd med är fläkten som är ganska högljudd, hade valt en annan ifall jag gjort om. Men diskmaskin, ugn, micronoch häll funkar utmärkt :) ugnen har alldeles för många funktioner för att jag ska ha lärt mig den ännu dock, haha.

Jag har också för mig att säljarna på Ikea nämnde att det är Whirlpool-maskiner som Ikea sätter sitt namn på.

Vi har häll, ugn, fläkt diskmaskin och micro från Ikea. Inte vi som har valt utan de fanns i lägenheten vi köpte. De har fungerat utan problem hittills. Diskbänk och blandare däremot (också Ikea) är värdelösa.
Håller med, köpt INTE diskbänk eller blandare från IKEA, de är hemska! Ingen seriös rörmokare monterar in dem ens under pistolhot, lägg några kronor extra på en blandare från FM Mattsson och en annan diskbänk. Min blev galet repig jättesnabbt och blandaren jag köpte blev jag tvungen att reklamera och lämna tillbaks (IKEA kompenserade med att betala kostnaden för rörmokaren för det extra bytet).

Vitvarorna har jag dock lite bättre erfarenhet av. Jag bor i ett BoKlok-hus och där är samtliga vitvaror från IKEA, nu är de visserligen bara 2,5 år gamla än så länge. Jag har induktionshäll, varmluftsugn, fläkt, kyl/frys samt tvättmaskin från IKEA, har i tidigare lägenhet även haft micro. Köksfläkten var trasig (väsnades) när jag flyttade in, men jag behövde bara felanmäla till IKEA så kom en reparatör ut och fixade den gratis. Däremot så hade IKEA slutat sälja kolfiltren till fläkten redan innan vår förening var inflyttningsklar, en stor nackdel. Vi har fått göra ett storköp av filter till bostadsrättsföreningen för att få ner priset till drygt 200 kr/st, och det sitter två i fläkten. Sedan har plastlisterna som sitter på glashyllorna i kylskåpet gått sönder flera stycken. Har inte orkat kolla upp vad de kostar som reservdelar ännu, men det är via Whirlpool man beställer sånt. I övrigt har allt funkat helt utan problem.

Det finns ingen lagstadgad garanti. Garanti är alltid frivilligt ifrån säljaren. Reklamationsrätt i 3 år har man däremot enligt konsumenköplagen.
Jag är helt med på det (jurist med inriktning på avtalsrätt) men garanti för gemene man handlar om fel i varan och faller under reklamationsrätten. Sedan att företagen gärna låtsas som att den inte finns är en helt annan femma. På samma sätt behövs aldrig kvitto för att reklamera en produkt oavsett vad företaget påstår.

Jag tror inte att det är speciellt sopiga grejer som säljs på IKEA, dock behöver det inte vara billigare än att köpa hos den mer lokala elhandlaren.
När vi bytte vitvaror blev jag nästan lite chockad vilka priser jag kunde få här i stan. Hade moppsat upp mig rejält innan min förfrågningssväng och skrivit ut en inköpslista från trettio för att ha som utgångsläge för prutningen. Jag behövde inte ens argumentera innan jag fick ett bättre pris än näthandlarna. Med utkörning OCH installation och bortforsling av de gamla vitvarorna. Så prova vilket pris du kan få hos elhandeln.

Jag är helt med på det (jurist med inriktning på avtalsrätt) men garanti för gemene man handlar om fel i varan och faller under reklamationsrätten. Sedan att företagen gärna låtsas som att den inte finns är en helt annan femma. På samma sätt behövs aldrig kvitto för att reklamera en produkt oavsett vad företaget påstår.

Njae. Jag tycker snarare att det då är dags för gemene man att lära sig skillnaden på reklamationsrätt och och garanti istället för att avtalsjuristerna anpassar sig till deras felaktiga språkbruk ;)

Om varan efter 2½ år går sönder så är det ju en ganska väsentlig skillnad i dina chanser att få varan utbytt/reparerad/ersatt i pengar om du har 3 års garanti eller bara reklamationsrätten där du själv ska bevisa att felet var ursprungligt.

Kolla med elgiganten,där kan du få ett bra pris om du köper mycket, dessutom är de väldigt bra att ha med och göra om det skulle bli fel, erfarenheten gäller Karlstad och tror du har närmast dit.

Mina föräldrar har ugn, micro och häll från ikea. Hällen och micron funkar bra, men ugnen bakar ojämnt. Jag skulle nog lägga några kronor extra på en bra ugn. Blandare från ikea har jag också hört lite sämre historier kring, skulle satsa några extra kronor där också eftersom blandaren används så mycket.

Jag använder varmluftsfunktionen mycket, då är det väl nästan omöjligt att få ett ojämnt resultat?
Ser viss skillnad även på gratänger och sånt när jag inte har kört med varmluft, och då är nuvarande ugnen av ett annat etablerat märke som jag inte kommer ihåg för tillfället.

Om det blir ugn från ikea så tror jag att den här kan vara bra. Det heter HYLLAD.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30245195/

(De har ju ett familyerbjudande fram till mitten av december, med ugn och häll till (vad jag upplevde som) ett förmånligt paketpris.)

Blandare och diskbänk har jag hört att man ska akta sig för.
Sedan är jag nog lite lika din sambo, jag använder gärna andra vitvaror än de allra vanligaste ( f.n. Smeg, Miele, Samsung)

Blandare och diskbänk har jag hört att man ska akta sig för.
Sedan är jag nog lite lika din sambo, jag använder gärna andra vitvaror än de allra vanligaste ( f.n. Smeg, Miele, Samsung)
Min diskmaskin är den enda vitvara i köket som inte är IKEA. Den är en lite dyrare variant (6000 kr på erbjudande från en lokal "grossist") och av märket Smeg. Vilken tror ni gick sönder först? ;) Såklart diskmaskinen, när den var 2 år och 2 månader gammal. Garantin var på 2 år och jag har ännu inte fått fakturan på reparationen, men prisuppgiften var på ca 4000 kr...

Jag har diskbänk ock köksblandare från IKEA, har inget ont att säga om dem än, tror de suttit i snart fem år nu. Även handfatsblandaren i badrummet är från IKEA, funkar bra den med.

Jag gillar inte vår ugn från ikea, den värmer ojämnt och varmluften fördelas sämre än i två andra varmluftsugnar jag haft. Diskmaskinen är också från ikea, den är högljudd, torkar dåligt och svår att få plats med mycket disk i. Frysen samlar mycket is. Kylen fungerar bra. Spisfläkten låter mycket och plastdetaljer går lätt sönder. Induktionshällen är ok. Jag hade rakt över valt andra märken vid nybygge/renovering.

Angående den negativa inställningen till blandare från IKEA så tror jag att det kommer från rörmockarleden. Till en vanlig hederlig FM Mattsson eller Mora så finns det reservdelar till precis varenda liten del, vilket det inte gör på IKEAS, vilket innebär att den måste bytas ut vid eventuella uppkomna fel. OBS detta är vad jag tror mig ha hört!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 561
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka