Sv: Vitt

Här finns exempel på både ock d v s jag har hästar med mycket vitt som är snälla och hästar utan vitt som är snälla. Men jag har också hästar med mycket vitt som inte är det och hästar utan vitt som inte heller är snälla.
Med andra ord om man tittar på hästarna som finns här finns det inget alls som talar för att mycket vitt på en häst skulle påverka hur den är.
 
Sv: Vitt

Jag såg lite av en program på en svtkanal i veckan, om rävar som selekterades på snällhet. Från början var rävarna vilda och mörka, nu var de snälla och med vita tecken.

Przewalskis häst är vild och utan vita tecken.
 
Sv: Vitt

Ja och nej.

Alla mina hästar har varit utan tecken (ja, lite vitt, typ halvkota, på något ben, men inte mer än så), och jag skulle vilja säga att de väl alla varit snälla i grunden.

Däremot har de haft diverse "irriterande drag", en t.ex het som en spis att rida, en annan en riktig grinsill när hon inte fick som hon ville.
Valacken var nog mest ett klassikt fall av olyckligt missförstådd förstahäst, så hans små utfall lägger jag inte så stor vikt vid. :D
 
Sv: Vitt

Det där har jag också hört om, att ju tamare rävarna blev desto fler "tamdjursdrag" fick de såsom vita tecken, hängande öron osv.
 
Sv: Vitt

Det där har jag också hört om, att ju tamare rävarna blev desto fler "tamdjursdrag" fick de såsom vita tecken, hängande öron osv.
Delvis KL
Fast det har ju en väldigt naturligt förklaring i att dom ju just blir tama och vitt då inte blir lika förödande för säkerheten/synligheten som det är i det vilda. Dom blir varken sämre jägare eller mer synliga för andra rovdjur som tama vilket ju har väldig betydelse i det vilda.
 
Sv: Vitt

*KL*
Rent tekniskt så ja, hästar med vita tecken är "snällare" än dom utan.
Vita tecken är en domesticeringseffekt och syns på i princip alla djur som är domesticerade. Man kan i princip säga att när man medvetet avlar för att få mer lätthanterliga djur så uppkommer vita tecken i större utsträckning efter ett par generationer än hos dom vilda djuren man började avla på.

Andra domesticeringseffekter är tex ett mer "bäbisliknande" utseende i vuxen ålder, kortare ben och kortare nos.
 
Sv: Vitt

Så... om man vill ha en snäll och trygg häst, ska man titta mer på de med vita tecken? Låter som ett konstigt påstående, men kan det ligga nåt i det?

Om man tänker på russen så är det ju (som jag förstår det) inte önskvärt med tecken. Och dom är ju ganska "vilda", iaf på Gotland.
Fast... camarguehästar är alltid vita? (fast det läste jag i Min Häst :p beror på att bli mindre utsatta för insekter). Islandshästar har ju alla möjliga tecken. Zebror...
Vidhästar i USA är väl skäckar en del?
Fast det är klart, det är ju inte tecken i den bemärkelsen, utan mer mönster...

Nu har jag förvirrat mig själv... :crazy: (och kommit långt ifrån ursprungsfrågan också...)
 
Sv: Vitt

Dartmoores ska ju inte heller ha tecken, men tycker det ofta är väldigt snälla och sympatiska små ponnier.

Gäller det skimmlar också i ren allmänhet? Eller bara om de föddes med vita tecken?
Haft 2 skimmlar som båda är gudasnälla i all hantering, men båda även väldigt heta och mycket att rida (Precis som jag vill ha det! :love: ).
När jag tänker efter har jag aldrig haft något annat än väldigt snälla och lätthanterliga hästar oavsett vitt eller ej, den värsta var ett gammal fjordingsto som stod i stallet en period, men hon var mest bökig och envis, aldrig dum. :p

Men hästen utan ett enda vitt hårstrå var nog den snällaste av alla, fanns inget han tjurade över eller vägrade göra, och vem som helst kunde rida honom i alla lägen. :D
 
Sv: Vitt

*KL*
Rent tekniskt så ja, hästar med vita tecken är "snällare" än dom utan.
Vita tecken är en domesticeringseffekt och syns på i princip alla djur som är domesticerade. Man kan i princip säga att när man medvetet avlar för att få mer lätthanterliga djur så uppkommer vita tecken i större utsträckning efter ett par generationer än hos dom vilda djuren man började avla på.

Andra domesticeringseffekter är tex ett mer "bäbisliknande" utseende i vuxen ålder, kortare ben och kortare nos.

Men vad kommer först? Mig veterligt avlar man inte enbart på egenskapen tamhet, utan andra egenskaper även sådana som är utseenderelatera premierars. Är det det inte så att man både avlar på ovanliga färger/teckning, till skillnad från i naturen då de snarare gör djuren mer sårbara? Det blir egentligen inte mer vita tecken men djuren som bär dem överlever till skillnad från de vilda.

De vita tecknen är snarare en modenyck än att de har något med temperamentet att göra.
 
Senast ändrad:
Sv: Vitt

Det är ju rätt stor skillnad på dagens avelsarbete där man i grunden (förhoppningsvis) bara har i stort sett lätthanterliga individer och den första djuraveln då ett "lätthanterligt djur" var ett som gick att lära att varken försöka fly eller ha ihjäl en.
Och det är klart att man kan färgavla eller avla på andra egenskaper än just "tamhet" men med den typen av avel har man inte vilda djur till att börja med utan då använder man redan domesticerade djur.

Just domesticeringseffekter är jätteintressant och syns mer eller mindre på alla djur vi har bedrivit målinriktad avel på med syftet att få dom hanterbara. Sen har man i många fall avlat bort ett par av de egenskaperna genom målinriktad avel som gett mindre genetisk variation och därav ett visst utseende.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel I förmiddags 11.21 kom det en liten hingstunge till världen! Mycket pigg, fina tecken (bläs, vita strumpor) och korrekt i benen. 🥰 Lite...
Svar
3
· Visningar
696
Senast: Hippocampus
·
Hemmet Har köpt lägenhet där köket har kvart klinker på golvet, vita högblanka skåpluckor och svart bänkskiva. Köksmöbler till detta? Litet...
Svar
10
· Visningar
462
Senast: gullviva
·
Hästvård Märkt att min svartbruna häst får vita hår över hela kroppen plötsligt. Möjlig orsak vet någon? Född 2007.
Svar
6
· Visningar
639
Dressyr Jag har jobbat en del med färger och vet att just färgåtergivningen i digitala bilder är ett hel vetenskap i sig. På en dator beror det...
16 17 18
Svar
342
· Visningar
22 109
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp