Färger påverkar hur man mår.
Jag känner mig stressad i hem med väggar i väldigt starka färger. Det värsta exemplet var en lägenhet där varje rum var målat i varsin mörka och starka färg. Blodrött, grönt, knallblått, svart och mörkgult. Det var hemskt! Lägenheten fick en helt annan atmosfär efter ommålning i dusare färger.
Jag har BTW vita tapeter med svag struktur och lyster i (inte kritvita mer mot ljus ljus beige) pga att jag ville ha ett ljust hem och för att jag inte kunde se rummen innan tapetsering. Blev så svårt att välja tapeter så jag valde vitt tillsvidare.
Jag har kombinerat det med stora tunga antika bord i ek, mönstrade hellånga gardiner i tungt tyg i gyllene beige ton som i mönstret tar upp den nude färgade soffan, köksbänk i mörkgrå sten, sänggavel i art deco mönstrad möbeltyg i guld/beige, kristallkronor, tavlor i svart vitt med naturmotiv av personlig betydelse (några har jag fotat själv), många böcker, ljus och varm parkett etc. Det gör huset varmt och hemtrevligt trots de vita väggarna. Jag är inte riktigt klar med inredningen men jag trivs jättebra som det är nu också.
Alla som kommer hit säger samma sak, att de känner ett stort lugn och värme här, som en inre frid.