vitt längst upp på hoven?

_jeanette

Trådstartare
kommit vitt på ena hoven, längst upp, känns lite mjukt men det går inte att ta bort. vad kan det vara? kan det ha att göra med gräs bete nu?

Sv: vitt längst upp på hoven?

hoven blir så då det har regnat eller blivit blöt...:D

Hoven är uppbygd av samma ämne som våra naglar och hår, därför ändras hårdheten i hoven efter hur fuktigt det är där den går, alltså det blir mjukt och ljusare om hästen går i fuktigt gräs, helt naturligt och det försvinner när det torkat upp.

jaså är det så enkelt? pust =) jag är en sån där "höns mamma" hihi...

Ja jag är likadan ;) var livrädd första gången jag såg det på min häst innan jag förstod att han endast fick det då det hade regnat eller varit blött i marken :D

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
763
Senast: Ajda
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 407
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 891
Hästhantering Jag lånar en lite yngre häst ibland. Hästen går på lösdrift, blir väldigt otålig då man tar in för att borsta etc trots hötuss. Snurrar...
Svar
10
· Visningar
981
Senast: BoYo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka