Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag köpte en thermobar ISO, främst till vintern men använde den i somras också och det var helt underbart. Den är i ljusgrå plast så all smuts syns direkt och isoleringen gör att den klarar flera dygn utan att det börjar växa alger. Jag har haft både kar och svart balja och tyckte att algerna börjar växa redan första dagen. Med Thermobaren är det alltid fräscht med vattenbyte varannan dag.Fördelar? Nackdelar?
Tänk bort vattenvolymen, vattnet byts och baljan/karet skuras såklart varje dag oavsett.
Tack för era åsikter
Jag lutar åt badkar och som jag skrev, självklart byts vattnet och baljan/karet diskas varje dag oavsett. Det är just det att alla skit syns och att vattnet inte värms lika fort ihop med det faktum att hästar generellt föredrar ljusare kärl och därmed dricker bättre ur ljusare kärl som jag vill åt. Man behöver ju inte fylla hela karet utan det går utmärkt att fylla bara något mer än vad som beräknas gå åt under en dag.
Plastbalja, helst i annan färg än svart. Upplever att vattnet blir varmare fortare med svart balja. Skulle typ ta livet av mig om jag var tvungen att skura badkar varje dag!
Säger som @Egonson_ . Precis samma erf och åsikt fast formulerar det såhär :
Vill skura och byta vattnet oftare än ett stort badkar dricks ur och IOM oftare städning är svart balja lättare att diska ur samt man kasserar inte lika mycket vatten . Har 2 stora hästar i samma hage / haft ensam häst i hage många år och svarta Baljan funkar helt klart bäst/är smidigare .
Hästarna föredrar helt klart att dricka ur vitt badkar. Jag själv föredrar de svarta baljorna för att de är lättare att diska ur. Har vita badkar i hagarna som går att dra vattenslang till. En del sommarhagar ligger långt bort och dit har jag övergått till svarta baljor.
När jag ska tömma det så måste jag antingen välta det eller dra ur proppen. Är det välta modellen så är det stort och tungt att välta, och ena kanten blir skräpig. När jag sen spolar ur det måste jag välta en gång till.Varför? Det är ju inte jobbigare att skura badkar än balja?