Förutom tidigare aspekt med enklare rengöring så tycker jag inte om de vassa och hårda kanterna på badkar och har alltid sett dem som en skaderisk ( överben) Jag föredrar därför baljor.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men ingen vettig människa väntar ju tills vattnet är slut. Skurar och byter vatten gör man ju oavsett kärl varje dag och inte heller behöver det gå åt mer vatten bara för att kärlet är större. Man anpassar ju vattenmängden.
Jag har blå plast"byttor".
Före detta tunnor för syra, väl rengjorda (uppenbarligen) och avsågade till hälften. Rymmer ca 100 liter, tål hur mycket stryk som helst.
Skälet är egentligen att jag haft stor tillgång till sådana tunnor kostnadsfritt - har 15-talet nere i paddocken också som jag kan ha att rida serpentiner runt eller ha som hinderstöd och liknande användningsområden.
Min pappa var, innan han gick i pension, ansvarig för byte av syrabadet och hade därmed koll på tunnorna. Vem som helst som ville ha, fick ta. Det blev alltid gott om tunnor åt mig också.
Den där blå plasten är oerhört härdig, tål sparkar, bett, tramp. Även när det är kallt håller plasten.
Annars har jag problemet att vissa hästar använder vattenkar som fotbad och de där ordentliga murar-trågen spricker av sådan hantering och särskilt på vintern.
Badkar har jag också några, men de blir ju skadade i emaljen när hästarna är lite hårdhänta under den skodda perioden, så de är ju också sämre.
Om någon av plastbyttorna går sönder är det väldigt enkelt för mig att be pappa att såga av ytterligare någon av alla tunnorna därhemma.
Förutom tidigare aspekt med enklare rengöring så tycker jag inte om de vassa och hårda kanterna på badkar och har alltid sett dem som en skaderisk ( överben) Jag föredrar därför baljor.
När jag ska tömma det så måste jag antingen välta det eller dra ur proppen. Är det välta modellen så är det stort och tungt att välta, och ena kanten blir skräpig. När jag sen spolar ur det måste jag välta en gång till.
Är det dra ur proppen modellen så samlas det skräp i hålet som jag måste plocka bort. Det är dessutom onödigt stor yta att skura. Egentligen är väl denna modell inte döden, men jag har stått uppstallad där folk har haft badkar. Många är dåliga på att skura, och sen fyller dom dom typ fulla. När är jag sen ska skura nästa dag blir det så stort projekt när det är flera stycken.
Jämfört med en plastbalja som jag kan välta med ena handen, vrida baljan runt mig när jag skurar, skölja ur enkelt och sen fylla.
Nackdelen jag ser som störst med plastbaljor är just att de är av plast. Kombinationen värme och vatten ihop med plast tror jag helt enkelt inte är så hälsosam.
Jag håller med. Har en häst som testar det mesta och även om badkaret är har inbyggda kanter så känns skaderisken större om han slänger i ett ben i badkaret än i en balja/tunna i plast. Det värsta som händer när han ska trampa i plastbaljorna är att de kan gå sönder, men hellre de än hästen.Förutom tidigare aspekt med enklare rengöring så tycker jag inte om de vassa och hårda kanterna på badkar och har alltid sett dem som en skaderisk ( överben) Jag föredrar därför baljor.
Varför tycker du att baljor är lättare att diska ur?
Vad jag tänkte på är att det helt enkelt går åt mer vatten när jag diskar ut badkaret. Jag upplever att vattnet snabbt blir smutsigt sommartid. Döda insekter, alger och en häst som gärna doppar hö och gräs i vattnet gör att jag känner att det oftast behöver bytas ut dagligen. Jag har även en häst som gärna vill bada i badkaret så till den hagen undviker jag badkar av den anledningen. Till de hagar jag kan dra vattenslang är detta med badkar inget problem förstås.
Men de somrar jag haft badkar i hagarna som ligger en bit bort blir det slitigt och tungt att välta och skura, samt köra många tunga vattendunkar i skottkärran för att fylla badkaren. Till de svarta baljorna känns det som att jag använder mindre vatten och de är betydligt lättare att välta och skura ur. Så jag skulle säga att mitt val av svarta plastbaljor beror mest på att jag idag har en lite trasig och smärtpåverkad kropp, jag väljer det minst tunga alternativet pga det. Som ung och frisk hade jag enbart badkar i hagarna.
Jag har hittat en vit plastbalja som jag har i en hage, som hästarna föredrar framför de svarta. Men tyvärr verkar det vara svårt att finna vita plastbaljor, jag har letat men inte lyckats finna fler.