Sv: Vitlökens effekt
Jag har läst en artikel om att lök och vitlök innehåller ett ämne (N-propyl disulfid) som är giftigt för hästar. I längden kan det ge hästen anemi (blodbrist). Det saknas studier som avgör gränsen för hur mycket, eller hur länge, man kan ge innan hästen blir förggiftad av låggradig anemi - precis som det saknas studier som bevisar vitlökens nytta! Det behövs mer forskning, innan man vet säkert hur bra eller dåligt det är tänker jag inte använda det.
Länk
Dessutom tror jag att det kan ställa till den fina bakteriebalansen i hästens mage - de är ju inte alls gjorda för samma sorts kost som vi!
Sedan det här med förebyggande effekt: En häst som får bra foder, gott om rörelsemöjlighet, frisk luft, väl avvägd träning / vila, god skötsel, hovvård, som avmaskas som den ska - den blir både glad och i gott fysiskt skick, och behöver inte en massa tillskott.
Jag har haft en lätt 3 dagars förkylning hos en häst de senaste tre åren, det kan jag leva med, hästen också. Hellre det än att riskera störd tarmflora och anemi iallafall... Vet flera vitlöksfodrade hästar som haft större besvär än så, även med flugor som det sägs skydda så bra emot...