gyllebo

Trådstartare
Ger ni vitlök till eksemhästarna? Frågade vetrinären igår han sa det ända som hjälper hästen är att använda täcke, möjligen skulle vitlöken hålla insekterna på avstånd. Om ni ger vitlök vilken sort,hur mycket,hur ger ni det,när börjar man ge och det viktigaste någon som har egen erfarenhet om det hjälper eller ej.

Sv: VitlÖk

Ger inte vitlök öht eftersom hästar inte är gjorda för att äta lök.Dessutom kan dom få blodbrist=anemi.

Hoppsan såg att denna låg på islandsforumet..
Har ett vbl med exem.

Nej men de får blodbrist om man ger hästarna extrema mängder vitlök. Kommer inte ihåg hur många hekto de gav hästen de forskade på, men det var mycket iaf!

Nåja.
Jag ger Lúkas vitlöksolja, ½ dl/dag. Han är frisk som en nötkärna och i sommras klarade han sig faktiskt utan täcke mer än halva sommaren. Probolja, vitlöksolja och helosan :) (tummen upp!)

tror inte att vitlök hjälper.
har slutat ge det och hans eksem är mycket bättre, men det har nog inte med vitlöken att göra utan att jag lär mig sköta honom bättre år från år.

Ger ingen vitlök, tycker inte att det hjälper. Det jag funnit hjälper min häst är: täcke, installning nattetid, insektsrepellerande medel, att hålla hästen ren samt att smörja in i man, svansrot och ev. andra delar av hästen som uppvisar eksem.

Provade för många år sen att ge min dåvarande häst som hade eksem vitlök men det hjälpte inte ett dugg. Han kliade sig varken mer eller mindre så jag slutade med det.

Samtidigt har det inte forskats i någon lägre dos..Man vet alltså inte vid vilken dos som lägst hästen får problem.

Jag gav min hosthäst vitlök mot andningsvägarna, hjälpte föga och som ovanstående skrev vet man inte i vilka små mängder hästen börjar uppvisa anemi. Och inte höll det insekterna eller fästingarna borta heller. Det är nog mest till för att vi ska slänga ut pengar på det.

Alltså rätta mig om jag har fel men alltså man ger juh vitlök till eksemhästar för att dom ska svettas ut det därav lukta illa för insekterna. Detta gjorde även jag när jag hade exemhäst för många år sedan men då kom min väns mamma på att man kan juh lika gärna göra egen vitlöksspray så hon tog en vanlig sprayflaska som hon fyllde med matolja sedan hedde hon i lite vitlök och något mer som folk sa skulle vara bra sedan sprayade vi detta på hästarna och vad jag kommer ihåg så fungerar detta minst lika bra om inte bättre. som ett riktigt illaluktande myggmedel som inte är skadlik för naturen.

För några månader sedan skulel man blivit närmast halshuggen om man nämnde ngt med att ge vitlök till hästar, det blev så stort rabalder om att det var giftigt.
Jag anser att allt är giftigt i för stora doser.
Nja, känner väl folk som utfodrat med vitlök när det gällde hästar med luftvägsproblem samt hästar utan eksem på sommrarna, men det är för små mängder vitlök att tala om för att det ska ge ngn avskräckande effekt på insekter skulle jag tro.

*delvis knapplån*

Vitlök är ju farligt för människor också i för stora mängder.

Jag har ingen aning, men det måste vara extremt stora mängder vitlök då antar jag. Tror att allt är farligt i för stora mängder, ett tag var det ju livsfarligt att dricka coca cola och äta chips, pga cancerrisken. Men sen när det kom fram att det var extremt stora mängder det gällde, så var det inte så farligt längre.. ;)

Hästar, och hundar också för den delen, är inte gjorda för att äta vitlök eller nån lök överhuvudtaget. För hundar är det livsfarligt att äta i små mängder.

Sorry, lite OT :)

Ger ej vitlök längre (Har ej eksemhäst heller) men under en vinter gav jag torkade vitlöksflingor, en nypa/dag och min häst var den enda av stallets alla hästar som inte host/snora - Om det berodde på vitlöken eller ej vet jag inte! Efter det man läst om vitlök har jag valt att skippa den. //Linda

Vi (mamma och jag) har slutat ge hästarna vitlök efter att vi fått veta att det inte är bra för dem.

Liknande trådar

Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
464
Senast: Sel
·
  • Artikel Artikel
Dagbok "Klart hon ska ha något gott..." - och ändå är det JAG som uppfödare, som lärt mig via kurser, samt under alla år med katter som har...
Svar
2
· Visningar
513
Senast: IngelaH
·
Katthälsa Min snart 12-åriga siames fick sin första Solensiaspruta igår, för att han ogärna hoppar upp i säng, soffa och på stolar. Han har inte...
Svar
3
· Visningar
523
Senast: sthu
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
731
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur