Skogstokig

Trådstartare
Jag har hört att om man ger hästen vitlök i fodret så hjälper det mot mygg och andra insekter. Är det nån som har provat det? Fungerar det? Ska man ge vanlig pressad vitlök eller går det lika bra med pulvret som man köper i djuraffärer? Jag hade tänkt prova i sommar men det kan ju vara bra att ha frågat nån i förväg så man vet om det är nån idé att testa det över huvud taget :)
tack på förhand :bump:
 
Sv: Vitlök

Man kan ge vitlök i form av flingor, 'färsk', pulver etc. Jag ger mina då jag tycker fästingar håller sig borta (dock ej insekter/mygg/knott) och mina hästar blir heller aldrig förkylda. Är lite delade meningar om hur hästens mage reagerar då det är rätt starkt med vitlök. Men ger man i normal/små mängder ska det inte skada vad jag hört/vet
 
Sv: Vitlök

Jag ger min islandshäst lite vitlök varje dag, och han är den enda häst som inte blivit förkyld och hostig i vårt stall, annars har stallets andra åtta hästar hostat och snorat till och från hela vintern.

Så lite nyttigt tror jag att det är.

Mvh Linda
 
Sv: Vitlök

Quinn skrev:
Läs lite längre ner på sidan i tråden "vitlök farligt för hästar"
Farligt på felsätt..
Man ska inte de vitlök till ston som har ett amande föl. För det har och kan hända att vitlöken ger en äkligt smak på mjölken, för mycket vitlök förstör de vitablodkropparna på hästen. Men det går lätt att återställa med nypon och nässler.
 
Tack för alla svar :)
Tja..då är jag ju inte mycket hjälpt av vitlök.. Det är först och främst myggen som våra hästar plågas av. vi har ju inga fästingar här uppe :) är det någon som har nåt tips på nåt bra myggmedel som inte bara funkar i 10 minuter och sen är verkningslöst? Jag har provat att blanda beckolja och matolja och spraya på hästarna, det fungerar jättebra men det blir så jäkla kladdigt så jag skulle gärna vilja ha nåt annat alternativ.. nån som har nåt? :)
 
Sv: Vitlök

Vitlök är LIVSFARLIGT att ge hästar som fodertillskot/mot fästingar. Min kompis häst fick precis som alla andra hästar stallet vitlökspulver i maten för att hålla fästingar och andra kryp borta men nu har det kommit upp en artikel på anslagstavlan i stallet där man klart och tydligt kan läsa att det är livsfarligt för hästar att äta ALL sorts lök! Nu kommer inte jag ihåg artikeln helt men överskriften var iaf att "vitlök - livsfarlig för hästar". (Detta var hämtat ur en "häst tidning") Så tja, de kanske inte är så bra med vitlök iaf.
 
Sv: Vitlök

Linda.B skrev:
Jag ger min islandshäst lite vitlök varje dag, och han är den enda häst som inte blivit förkyld och hostig i vårt stall, annars har stallets andra åtta hästar hostat och snorat till och från hela vintern.

Så lite nyttigt tror jag att det är.

Mvh Linda

Det finns inget som heter förkylning på hästar...snarare dålig stallmiljö/dammigt/mögligt foder...:angel:
 
Sv: Vitlök

rostad skrev:
Farligt på felsätt..
Man ska inte de vitlök till ston som har ett amande föl. För det har och kan hända att vitlöken ger en äkligt smak på mjölken, för mycket vitlök förstör de vitablodkropparna på hästen. Men det går lätt att återställa med nypon och nässler.


Var finns den undersökningen som visar att örter och nässlor återställer de vita blodkropparna någonstans? Hur kan du annars veta det?
Varför överhuvudtaget ge vitlök till hästen om du nu måste ge nässlor och örter som någon slags "motgift" för att vitlöken förstör blodkropparna? Nej ge hästarna hästmat i stället och ät upp vitlöken själv!
Behöver man fästingmedel är det bättre att använda de medel som är utprovade och registrerade för häst.
Allt som är bra för människan behöver nämligen inte alls vara bra för djuren.
Det finns många exempel på att det vi kan äta utan problem ger förgiftning på djur. T ex Hundar tål ej choklad, endast en liten mängd mörk choklad ger förgiftningssymptom, hundar tål ej heller lök. De får också blodkroppssönderfall och detta av en ganska liten mängd. (Att tänka på om man ger matrester med lök till hund) Katter tål ej Alvedon, de dör av en mkt liten mängd.
Om hästarna nu tål lite vitlök utan att få symptom på sjukdom liksom hundar tål lite choklad, varför chansa och ge dom det överhuvudtaget. Vi skulle väl inte få för oss att själva äta något giftigt t ex någon svampsort i minsta möjliga mängd som inte ger förgiftning bara för att vi fått för oss att det kanske är bra.
De förkylningsfria hästarna som äter vitlök som det står om i flera trådar skulle fömodlingan varit friska ändå på en bra balanserad foderstat utan smitta. Har själv haft förkylningsfria hästar i 25 år utan minsta lilla vitlök i fodret.
 
Sv: Vitlök

Hur jag kan veta detta. Jo du, min pålle blev riktigt J*vla sjuk för hm.. 3årsedan. han blev trött och ville inte äta eller dricka. Han måde inte bra. Så vi körde upp på djursjukhuset och tog blodprov. Då hade han förlite röda och vita blodkroppar. Så de sa åt oss att ge han nypon och nässlor.
Det med vitlöken gäller BARA i STOR mängd. Inte annars ju! Skrev ju FÖR MYCKET.
 
Sv: Vitlök

Hej!
Jag använder Prob insektsmedel, det tycker jag har funkat bäst på min häst iallafall!! :)
Det finns både som olja, schampo och insektsmedel.
Det lindrar även mot klåda och då min häst har eksem tycker jag att det verkar som ha kliat sig mindre när jag använt det!!
Kolla på deras hemsida: www.ekholmnordic.com
Mvh Karin
 
Sv: Vitlök

jag har slutat ge vitlök, finns ingen anledning. har hört att det ger sig på de röda blodkropparna och hästarna blir trötta och hängiga. Jag har slutat och upplever att jag fått mkt piggare och positivare hästar
 
Sv: Vitlök

_Smulan_ skrev:
Det finns inget som heter förkylning på hästar...snarare dålig stallmiljö/dammigt/mögligt foder...:angel:


Det finns visst nått som heter hästförkylning. Ex: A2- det är en konstanterad hästinfluensa! Då får hästar feber, hosta och dom blir snoriga.
 
Sv: Vitlök

Jag ger mina hästar torkade vitlöks"skivor" elelr vad man ska kalla det, komemr ej på namnet nu. ;) Det är suveränt! Men självklart funkar pulver lika bra, speciellt om man har lite kräsna hästar.. _smulan_ Aldrig hört talas om vanlig hästförkylning? Kanske itne är det allara vanligaste, men visst finns den där!!!
 
Sv: Vitlök

Att vitlök i stor mängd ger blodbrist är säkerställt däremot inte vilken lägre nivå som kan anses säker. Att nypon o nässlor skulle motverka detta finns INGET belägg för.
PL
 
Sv: Vitlök

_Smulan_ skrev:
Det finns inget som heter förkylning på hästar...snarare dålig stallmiljö/dammigt/mögligt foder...:angel:

???

Vad kallas det då när de blir snoriga hosta och får feber. Undrar vad pållen då har fått pencillin mot...
 
Sv: Vitlök

Troligen fick du rådet att ge nypon och nässlor för att det innehåller mycket järn som behövs för bildningen av de röda blodkropparna. Det känns dock ologiskt att först orsaka blodkroppssönderfall med vitlök och sedan tvinga i hästen nypon och nässlor för att stimulera nybildningen.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
657
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 160
Senast: Hazel
·
Övr. Hund Jag har testat ett torrfoder som faktiskt fungerar förvånansvärt bra till mina färskfoderätande hundar. Med "testat" så menar jag att...
Svar
18
· Visningar
1 555
Senast: Sofie.S
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 384

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp