Sv: Vitlök

oavsett ens egna isolerade erfarenheter, där jag heller aldrig förvisso hört om ngn som påverkats, så smäller det ju ännu högre om resultat på nationell nivå kan redovisas. Jag är mkt benägen att säga att inte ett enda fall påvisats, utan detta är forskning som skett med extrema doser och intensiva doser långvarigt, med resultat beskrivna. precis som tomat exemplet på människor som sagt.

allt ska upp shcåsas så mkt ibland att jag ibland tycker forskningen blir missvisande för vanliga lekmän, som läser allt rakt av och bokstavligt. forsknings resultaten blir missvisande på det sätt de redovisas.

delvis kl då detta är riktat till flera
Jag har mycket svårt att förstå detta förakt för forskningen som har smugit sig in i flera trådar här den senaste tiden. Menar du verkligen på fullt allvar att de hästar som du har råkat höra talas om som har ätit vitlök och klarat sig ger en bättre bild av situationen än de forskningresultat som finns? Ursäkta men jag blir mörkrädd av ett sådant resonemang. Dessutom så undrar jag var du har fått detta med att det bara har forskats på extrema doser från? Bara för att man kanske inte har undersökt minsta möjliga säkra dos så behöver inte det betyda att man bara har studerat jättestora doser.

När det gäller att vanliga lekmän misstolkar forskningsresultat så förstår jag inte heller vad du menar med det. Ge gärna ett exempel på hur forskningresultat redovisas på ett olämpligt sätt.

Hur menar du att detta ska gå att diskutera om man bara ska hålla sig till vad man tycker och tror om olika frågor. Jag kan berätta att jag har gett vitlök till mina hästar i ett par år utan att de dog av det. Sedan kan ngn annan berätta att hon och grannen har gett så och så mkt i ännu fler år utan problem medan en tredje har gett det till en häst som blev jättesjuk efter fyra veckor. Vad säger det dig som hästägare egentligen?

Forskningsstudier är ju utförda på speciella sätt av forskare som är väl insatta i ämnet och de blir dessutom granskade innan de publiceras.

Men naturligtvis betyder inte det ngt utan "bukefolket" vet bäst. Eller vad menar du egentligen?

Jag tycker att diskussionerna eller snarare pajkastningen i vissa trådar den senaste tiden verkligen visar hur värdefulla sådana debatter är. De tycks bara gå ut på att övertyga de andra om vem som vet bäst.

Senast ändrad:

Finns det något svenskt bevisat fall av fördelar med att ge hästar vitlök?

Helt klockren :bow:

Det där tycker jag är den springande punkten. Det finns INGEN nytta med vitlök som är dokumenterad. Och det finns INGEN nytta med vitlök som inte kan ersättas med något annat, som inte ger risk för anemi.

delvis kl då detta är riktat till flera
Jag har mycket svårt att förstå detta förakt för forskningen som har smugit sig in i flera trådar här den senaste tiden. Menar du verkligen på fullt allvar att de hästar som du har råkat höra talas om som har ätit vitlök och klarat sig ger en bättre bild av situationen än de forskningresultat som finns? Ursäkta men jag blir mörkrädd av ett sådant resonemang. Dessutom så undrar jag var du har fått detta med att det bara har forskats på extrema doser från? Bara för att man kanske inte har undersökt minsta möjliga säkra dos så behöver inte det betyda att man bara har studerat jättestora doser.

När det gäller att vanliga lekmän misstolkar forskningsresultat så förstår jag inte heller vad du menar med det. Ge gärna ett exempel på hur forskningresultat redovisas på ett olämpligt sätt.

Hur menar du att detta ska gå att diskutera om man bara ska hålla sig till vad man tycker och tror om olika frågor. Jag kan berätta att jag har gett vitlök till mina hästar i ett par år utan att de dog av det. Sedan kan ngn annan berätta att hon och grannen har gett så och så mkt i ännu fler år utan problem medan en tredje har gett det till en häst som blev jättesjuk efter fyra veckor. Vad säger det dig som hästägare egentligen?

Forskningsstudier är ju utförda på speciella sätt av forskare som är väl insatta i ämnet och de blir dessutom granskade innan de publiceras.

Men naturligtvis betyder inte det ngt utan "bukefolket" vet bäst. Eller vad menar du egentligen?

Jag tycker att diskussionerna eller snarare pajkastningen i vissa trådar den senaste tiden verkligen visar hur värdefulla sådana debatter är. De tycks bara gå ut på att övertyga de andra om vem som vet bäst.

citerar dig och passar på att samtidigt svara Sar:

Jag har aldrig använt mig av vitlök, vare sig när det var på populär listan eller när det senare förkastades. Jag ser inte anledningen.

däremot har jag visat på att forskning inte alltid delger hela bilden, och att folk som faller för marknadstrender utan att ifrågasätta dessa, ofta är samma personer som sen faller för forsknings trenderna när trenden svänger.

Forest Autumn: du är verkligen på hugget.
läs in lite mindre i det som skrivs så slipper du bli upprörd. Jag har redan svarat på vad jag anser blir missvisande när forsknings resultat redovisas i tidskrifter osv, för sällan innehåller resultatet HELA redovisningen, som tex. att det forskats på mkt höga doser. Och det är faktum i detta fallet - ang. vitlök. så innan du spyr galla över mig och mina antaganden så bör du nog läsa med ett par extra glasögon innan du skriver ngt som du tror att jag skriver - vilket inte skett.

Senast ändrad:

Forest Autumn: du är verkligen på hugget.
läs in lite mindre i det som skrivs så slipper du bli upprörd. Jag har redan svarat på vad jag anser blir missvisande när forsknings resultat redovisas i tidskrifter osv, för sällan innehåller resultatet HELA redovisningen, som tex. att det forskats på mkt höga doser. Och det är faktum i detta fallet - ang. vitlök. så innan du spyr galla över mig och mina antaganden så bör du nog läsa med ett par extra glasögon innan du skriver ngt som du tror att jag skriver - vilket inte skett.

Klart att jag är på hugget blir irriterad ibland.
Men OK jag håller med dig det var säkert fel att ösa allt över dig så jag ber om ursäkt för det.

Det var ett tag sedan jag läste hela tråden så jag har nog missat diskussionen om tidskrifterna. Det är klart att de inte visar hela resultaten. Och i så fall är det lätt att det blir fel. Men det betyder ju inte att det är fel att anse att forskningresultaten och forskningen är viktiga. Jag kan ha missuppfatta dig. Om jag hittar ngt intressant i en tidning brukar jag leta upp forskningsrapporten och läsa den just för att verkligen förstå vad det handlar om (om det är ett ämne där jag klarar av att göra det).

Ja du misstolkade mig nog dessvärre och om jag skrev slarvigt för att illustrera min poäng så får jag ta på mig den biten.
Forskning är oerhört viktig. Men för att den ska betyda ngt behöver man förstå hela bilden och inte snappa enskilda bitar - då blir det lätt överdrivet åt andra hållet för att inte tala om missvisande, utan befog.

:bow:

Senast ändrad:

*kl*

Om jag minns jag rätt handlade den studie jag läst om, om ett experiment där man gav frystorkad vitlök i mängden 0,2 gr per kilo kroppsvikt. D.v.s. 100 gr för 500 kg häst.

I den mängden vet man att det är farligt och missgynnande för hästen.

Jag har ingen aning om vad ett decilitermått skulle kunna väga, de jag sett som gett vitlök har legat på ca 0,5 dl av vitlökspulver. Är det dessutom en ponny det handlar om tror jag att man tar en stor risk.

Angående forskning så är det ju liksom det enda man har att gå på där det finns någon sorts bevisbarhet (istället för min mormors systers mans barnbarn har alltid gett...os.v.). Sedan får man ju vara beredd att ändra sig om det forskas fram något som ger ett annat resultat.

Innan jag ser forskning som bevisar nyttigheten av vitlök för hästen så avhåller jag mig från att ge vitlök till hästen. Tyvärr innehåller ju mitt favoritfoder Hestekraft vitlök också men i år behöver jag inget kraftfoder.

Jag har också förstått det som att man har studerat ganska låga doser och funnit att de inte är lämpliga att ge till hästar. Och jag håller med dig om att det då säkert kan bli en del till en mindre häst. En del av helheten i detta är ju att det som kan rekommenderas som en säker dos till en stor häst i en forskningsstudie sedan kan uppfattas som en allmän rekommenderad dos till hästar av den som ska göra ett recept till en foderblandning eller ett vitlökstillskott. Vad jag minns så stod det bara hästar och ponnyer på det jag gav tex. Om den som har skrivit doseringen inte har satt sig in i hur den är beräknad från början så kan det bli tokigt.

Det finns en hel del gamla trådar om detta för den som vill leta.

Det var efter det att jag läste det som jag slutade att ge det till mina hästar.

Senast ändrad:

Återigen, vad gör vitlök i hästfoder? Varför inte fodra med princesstårta, det är säkert heller inte farligt i små mängder.

Precis så :bow:

kl
Många vet att sockerbitar inte är bra för tänderna, men så fort något inte syns direkt är det inget farligt?

Nej, sålänge tänderna är fullständigt felfria så. Om jag inte missuppfattat så kan det bli stora problem om det så är minsta skråma. Men ja, ogenomtänkt exempel.

kl Vitlök är i alla fall inget hästarna fodras med här, finns ingen tillräckligt bra anledning med tanke på vad som kan ske därefter.

Nja, inte riktigt så heller.

Men vi människor har ju en enzym i saliven, som ska neutralisera syror. Vi är dessutom INTE gjorda för att småäta hela tiden. Vi har ett högre pH i munnen än hästar. När vi äter så sänks pH (mer av vissa saker) och enzymet börjar jobba. X tid efter måltid har enzymet jobbat klart och pH är neutraliserat igen. Äter vi hela tiden är pH fel hela tiden. Socker är en av de saker som startar syraangrepp. Förenklat.

Hästar har betydligt lägre pH i sin munhåla och saknar helt enzymet. De är också designade för just småätning 'hela tiden'. Så socker är ingen fara så, då effekten som sker hos människor uteblir och således risken för tänderna.

MEN, om hästen har en tandskada av annan orsak och det där samlats bakterier. Så vissa bakterier tycker socker är mums. Tror det är det du menar =) Det är dock inte för 'minsta lilla skråma', men just om man har något annat problem med tänderna där det finns bakterier, då är socker inte bra.

Men det är inget man normalt behöver bekymra sig om. Hästen får via gräs och hö/hösilage bara i sig mycket större mängder socker. T ex så ett grovfoder (hö/hösilage) med LÅG sockerhalt har max 10% socker. Det innebär 100 gram socker/kg TS, eller 84 gram socker/kg hö. 10 kg hö = 840 gram socker, dvs 0,84 kg socker alltså. Vad är det i ett bitsockerpaket, 500 gram? Som jämförelse. Och det var då ett hö med LÅGT sockerinnehåll.

Sen, det är ju ingen nackdel alls ge något annat, men om man nu gillar att ge sockerbitar och har en frisk, normal häst som tycker om socker, så kan man utan fara ge den 10 sockerbitar/dag om man vill utan att behöva oroa sig för hål i tänderna.

Och sockerbitsjämförelsen är inte så dålig i tråden - för hästar äter inte raffinerat socker naturligt. Dvs raffinerat socker/sockerbitar, prinsesstårta eller vitlök - inget av dem är en naturlig del av kosten för en häst =)

Hästar saknar helt enzymet.

MEN, om hästen har en tandskada av annan orsak och det där samlats bakterier. Så vissa bakterier tycker socker är mums. Tror det är det du menar =) Det är dock inte för 'minsta lilla skråma', men just om man har något annat problem med tänderna där det finns bakterier, då är socker inte bra.

Och sockerbitsjämförelsen är inte så dålig i tråden - för hästar äter inte raffinerat socker naturligt. Dvs raffinerat socker/sockerbitar, prinsesstårta eller vitlök - inget av dem är en naturlig del av kosten för en häst =)

Det visste jag inte. :)

Ja, det var antagligen något sådant jag läste en gång.

Så bra, tack för all infon, detta ska läggas på minnet. :p

Inte jag heller, förrän fbl fick tandfraktur, och det i samband med det upptäcktes han hade lindrig karies på två andra tänder. Fick en jättenyttig 'lektion av tandexperten. Hade heller inte den blekaste aning om det där med pH och enzym och grejer hos häst (människa kunde jag däremot)

Numera vet man ju att vitlök inte är så bra för hästar som man trodde tidigare, men vilken mängd måste man upp i för att det ska bli skadligt???

Fresh garlic 1/2 a day feeding more than 2 weeks will make the blood plasma thiner.

After visit dentist T.L. a recommendation was too look the horse in the mouth and check up 2 object. The circulation in the tooth goms and most importen (whitch you i sweden call "karries") No fresh horse will ever showe point from "karries" if its healthy and givs right roughage.

A horse whith "karries" is a horse whith a long time progressive clinical (pathological) picture.

Garlic might bild up immune defence on human being, but
no self-respecting givs fresh garlic to the horse.

Snälla, återgå till svenska, jag bryter för fan ihop av skratt snart.. :rofl: Det var en sak med felstavningarna på svenska, men det här blir bara för mycket..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 320
Senast: bizzy
·
Hundhälsa För ca en vecka sedan fick jag hem en chihuahua korsningsvalp, Pyret,hon är 11v gammal. När jag hämtade hem henne fick jag med ett sk...
Svar
14
· Visningar
2 298
Senast: arabia
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 658
Senast: Fille
·
S
Träning Jag har ganska nyligt (ca 3 veckor sedan) fått hem två nya hästar. Ett 20 årigt sto med ett hingstföl på 2 månader. (Gajja och Camaro)...
Svar
3
· Visningar
1 050
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix