Vitlök till föl

Sv: Vitlök till föl

Switch är giftigt. Jag skulle aldrig använda det, då det enligt mig kan innebära risk första tiden efter att man lagt på det. Hästarna kliar ofta varandra och jag vill inte att mina föl /eller de äldre.... får i sig det genom munnen... För mig är Switchet mer No-no än vad vitlöken är, även omdet fungerar bra vad jag har hört...
Switch (Parmetrin) är mycket väl undersökt för att vara ett bekämpningsmedel. Skälet till det är att även vi människor ofta använder Parmetrin och andra Pyretriner på oss själva och vår omgivning. Exempelvis medel mot huvudlöss som innehåller Parmetrin.

Bland annat gruppen med det hopplösa namnet "Nordiska Expertgruppen för kriteriedokument om kemiska hälsorisker (NEG)" har skrivit en ganska omfattande sammanställning av forskningsresultat (http://gupea.ub.gu.se/dspace/bitstream/2077/4031/1/ah1982_22.pdf). Den finns säkert nyare sammanställningar men jag har inte sett någon lika omfattande.

Läser man deras resultat inser man att det antagligen är mindre faror med att dricka Parmetrin än att ha det på huden.

Min personliga slutsats är att Parmetrin är giftigt för insekter och i vissa situationer kan ge biverkningar på djur och människor. Jag ger inte mina hästar aktiva substanser utan orsak. I valet mellan risken att hästarna ska få Ehrlichia och att ge Switch så är min bedömning att jag väljer att ge Switch. Däremot ser jag inga tydliga vinster med att ge vitlök.

*KL

Mitt minne kan vara helt ute och cykla, och eftersom jag flyttat sen jag läste om hästens utfodring minns jag inte var papprena finns heller... Men någon kanske kan dementera om jag har fel i alla fall? För jag vill minnas att den stora faran med vitlök var att det på bara några veckor hade drastiskt minskat antalet vita blodkroppar. Eller är det mitt minne som spelar mig ett spratt?

Visst kan man. Men inte heller Switch är ofarligt eftersom det är kemikalier.

Switch är giftigt. Jag skulle aldrig använda det, då det enligt mig kan innebära risk första tiden efter att man lagt på det. Hästarna kliar ofta varandra och jag vill inte att mina föl /eller de äldre.... får i sig det genom munnen... För mig är Switchet mer No-no än vad vitlöken är, även omdet fungerar bra vad jag har hört...

Min personliga slutsats är att Parmetrin är giftigt för insekter och i vissa situationer kan ge biverkningar på djur och människor. Jag ger inte mina hästar aktiva substanser utan orsak. I valet mellan risken att hästarna ska få Ehrlichia och att ge Switch så är min bedömning att jag väljer att ge Switch. Däremot ser jag inga tydliga vinster med att ge vitlök.

Eftersom båda preparaten är testade på djur och vitlöken är det preparatet som forskarna STARKT AVRÅDER att använda så förstår jag inte envisheten hos den enskilde hästägaren att överhuvudtaget utsätta sin häst för den risken...

Sunt bondförnuft och fodra med ögat.

Vitlök i stora mängder kan vara farligt, men ingen matar väl kilovis med vitlök? Har aldrig hört om nån häst som insjuknat p.g.a vitlök?

Sunt bondförnuft och fodra med ögat.

Vitlök i stora mängder kan vara farligt, men ingen matar väl kilovis med vitlök? Har aldrig hört om nån häst som insjuknat p.g.a vitlök?

Nja, de studier som finns är ganska höga doser vitlök under ganska kort tid. Där har man bland annat påvisat anemier eftersom de röda blodkropparna skadas. Sedan finns de effekter som vitlöken har på hästens bakterieflora i tarmen. Däremot vet jag inte om det finns motsvarande studier med "normala" doser under lång tid. Kanske några som frivilligt ställer upp med sina hästar som försöksdjur?

*Knapplån*

Den vitlöksstudie som man brukar hänvisa till är McPhearsons studie från 2005.
Studien syftade till att ta reda på om hästar kan förmås att frivilligt äta en skadlig mängd vitlök. Svaret var ja. Det som konstaterats är alltså att hästen inte har ett inbyggt försvar mot att äta en skadlig mängd vitlök. Hästen kan inte avgöra vad den "behöver" få i sig.
Studien har inte försökt fastställa vid vilken mängd som skadliga symptom uppvisas.

Så nej, det finns förmodligen inte så många hästägare som utfodrar sina hästar med den mängd vitlök som studien nämner. Men eftersom man inte fastställde om en mindre, "normal" dagsdos av vitlök är skadlig eller ej kanske man bör avstå tills dess att den studien har gjorts? (Nu är jag inte helt uppdaterad, den studien kanske är gjord sen sist jag kollande.)

Det finns exempel på hästar som dött p.g.a. överkonsumtion av vitlök. Men det rör sig om extremfall, till exempel då hästar gått i hagar med ett kraftigt bestånd av lökväxter och där all annan vegetation med fodervärde betats ned.

Det finns exempel på hästar som dött p.g.a. överkonsumtion av vitlök. Men det rör sig om extremfall, till exempel då hästar gått i hagar med ett kraftigt bestånd av lökväxter och där all annan vegetation med fodervärde betats ned.

Ja men det kan jag förstå. Hästar tuggar ju i sig vad som helst. Sand tex. Hur många har inte kolat vippen av sandkolik? Så att drastiskt säga att vitlök är farligt, baserat på detta, är lite väl magstarkt.

Allt foder (utom vattenlösliga då.. :) ) blir väl ohälsosamt och farligt i obegränsade mängder.

Som jag sagt tidigare så använd sund bondförnuft.

Man blir ju asknas av "ge inte dittan och ge inte dattan" "jag vet en häst som dött"

Allt är ju farligt, typ.

Jag är kluven, jag ger dem vitlök tills den tar slut sen får det nog vara. Vår hund fick erlichias här i sommar och Min ponny som alltid ätit vitlök hade inte en enda fästing i sommar... Men han fick ju ingen vitlök under sommaren så jag är inte vitlöken skyldig till detta heller...

Jag ger ett shettisföl en nypa vitlök var dag men har nu slutat med det för han verkar då vara en stark och frisk häst. Men min b-ponny får äta en knappt halv matsked per dag tills den tar slut.

Jag tycker att man först och främst skall ta reda på med hjälp av veterinärutredning VARFÖR hästarna hostar!

Stallmiljön är ju oftast den största bidragande faktorn att man får hosthästar. Allergier av olika slag etc etc.

Tror att veterinärena på Bollerups Hästklinik har gjort något försök förra året på hosthästar som medicinerades med någonting som jag just nu inte kommer ihåg namnet på. Resultatet var positivt iaf. Kontakta dom om ni är intresserade.

Jag skulle fö aldrig själv medicinera med vitlök när man vet att det kan vara skadligt! Även om dosen på försökshästarna var mkt större än vad gemene man ger/dag så undrar jag varför man vill chansa på att fodra sin häst sjuk?

Jag vet inte hur mkt mina hästar tål/dag, alla hästar har förmodligen olika toleransnivåer precis som vi människor.

Jag tål inte själv vitlök i allt för stora mängder då pajar magen...

Vi kollade med 4 olika vet. hon va "inlaggd" på sjukan 1 vecka mm pga av hostan men ingen kunde fatta varför hon hostade å blev dålig. Så dom skickade hem oss å hon va lika dålig då. sen fick hon vitlök bara fr jag ville prova. å vipps så blev hon bättre. Stallet e där inga fel på för allt sånnt kollade vi upp för å vara säkra på att de ej va mögel eller för dålig luft mm där inne. Så jag kommer fortsätta ge henne lite granna i mellan åt och dom andra därimot bebbe får inget nu för jag ej tycker han behöver de.

Så att drastiskt säga att vitlök är farligt, baserat på detta, är lite väl magstarkt.

Det är ingen (i de studier som jag tagit del av) som påstått att en liten mängd vitlök ÄR farligt.

De slutsatser man har dragit är att vitlök i stora mängder är farligt, att hästar frivilligt äter en farligt stor dos och att det behövs mer forskning för att ta reda på OM en liten mängd är farlig eller ej.

Tror den springande punkten med vitlöken är att man vet att stora mängder är farligt. Men sedan har ingen lagt ner något arbete på att ta reda på om och vid vilken mängd vitlök kan anses vara ofarligt. Så därför finns ingen som kan säga något om vitlök och häst och av den anledningen avråder man helt från att använda det.

KL
Det finns belägg för att vitlök kan lindra ”hästastma” . Om man är beredd att ta risken för biverkningar ser jag inget fel i att man ger vitlök till sin lungsjuka häst. Så resonerar man ju när man ger ett läkemedel – kalkylerar nytta mot risk.

Att ge vitlök till en frisk häst ser jag ingen anledning till och att ge till ett föl verkar väldigt skakigt. Fölet har ju ett behov av att tillverka massor av nya röda blodkroppar i sin tillväxt. Jag skulle inte våga riskera att ge något som kan skada blodkropparna hos en växande individ.
HH

Kan du visa på de forskningsresultaten som visar att vitlök är positivt på hästens immunförsvar eller som du skrev på hosthästar? Jag är själv mkt tveksam till att det finns bevisat att det är positivt. Skulle själv aldrig chansa och väga upp mot de negativa konsekvenserna som det kan ha mot sönderfallet av de röda blodkropparna, de är trots allt de som syresätter blodet vid prestation och gör att hästen syresätter sig vid arbete och höga prestationer....Kan inte se fördelar med att använda vitlök jämfört med veterinärmedicinsk beprövad vetenskap! Astma el COPD el i svenskt vardagligt tal kvickdrag eller dammkänslighet etc är ju faktiskt oftast en påverkan på lungans alveoler och i värsta fall en förtjockning av vävnaden i lungan med alveoler som har brustit,liknande kol på människa, tror inte att vitlök hjälper på så långt gångna problem....

Senast ändrad:

Det finns belägg för att vitlök kan lindra ”hästastma” . Om man är beredd att ta risken för biverkningar ser jag inget fel i att man ger vitlök till sin lungsjuka häst. Så resonerar man ju när man ger ett läkemedel – kalkylerar nytta mot risk.

Om sjukdomen är så långt gången och man har provat allt veterinärmedicinskt och det enda utväg man har är att använda vitlök, då skulle även jag göra det, eller ta bort min häst pga luftvägslidandet.

Liknande trådar

Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
407
Senast: screen
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
738
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix