Vitlök till föl

M

marie ireholt

När kan man börja ge vitlök till fölen? Hur får jag in bilder på forumet?

Sv: Vitlök till föl

1. varför vill du ge vitlök?

2. kolla i forumet "datorer".

:)

Oavsett mängd – VITLÖK skall inte ges till HUND, HÄST eller KATT

Citat ur tidningen Blå Stjärnan 2/2008, under vinjetten Fråga Liza, veterinär (Liza Friberg).

”En varning till de djurägare som försöker att förhindra fästingangrepp på sina husdjur (gäller hund katt och häst) med vitlök. Vitlök kan ge upphov till lökförgiftning med nedbrytning av röda blodkroppar som följd.”.

--------------------------------------

VARFÖR ÄR LÖK/VITLÖK FARLIGT FÖR VÅRA HÄSTAR
• Lök och vitlök innehåller ett näringssalt, thiousulfat, som hästarna inte kan bryta ned.

• Hästarna får förändringar i de röda blodkropparna, de spricker och hästen kan drabbas av blodbrist och låga blodvärden.

• Syreupptagning i blodet påverkas negativt genom att hemoglobin (vars viktigaste uppgift är att transportera syre och koldioxid) omvandlas till metahemoglobin, det här sker fort redan efter några minuter från lök intaget.

• Döda blodkroppar transporters till njurarna vilket kan innebära att hästen drabbas av njursvikt.

• Mjälten påverkas negativt.

Källa. Tidningen Hästen nr 2 2006 och Svenska Hästars Värn.

Läs hela artikeln:
http://www.alltomhastar.se/article.asp?article_id=400&infogrp_id=38

--------------------------------------

I en studie som är gjord på hästar i Sverige berättar Agronomie doktor Anna Jansson, SLU, Uppsala att man har noterat att hästar som har ätit vitlök är överrepresenterade när det gäller kolik.

På frågan om det är ”livsfarligt” med vitlök till hästar svarar
Anna att vitlök är klart olämpligt för hästar.

Resultatet i studien är inte vetenskapligt bevisat utan man pratar om en
tendens, man hade för få hästar i gruppen för att kunna säkerhets ställa
resultatet.

http://www.alltomhastar.se/article.asp?article_id=405&infogrp_id=38

fats anemi uppstår först vid abnorma mängder vitlök, uppåt 20 g frystorkad vitlök per 100 kg häst och dag..

låg dos vitlök var dag varannan vecka påverkar inte hästen märkbart om den inte har något problem med blodevärdena från början..

Det är ju inte det som SLU har gått ut med iaf. Finns inget naturligt med att fodra en häst med vitlök...
Allt som är bra för människor är inte synonymt med att det är bra för djur.
Rekommendationen är att avstå helt från vitlök.

Finns ingen anledning att ge vitlök till häst, allt som är bra för människan är inte bra för häst. Finns bättre sätt om man vill förgifta sina djur:grin:

Finns ingen anledning att ge vitlök till häst, allt som är bra för människan är inte bra för häst. Finns bättre sätt om man vill förgifta sina djur:grin:

Vitlök har då fungerat utmärkt på min häst... Hennes kroniska hosta blir bättre när hon äter vitlökspulver då och då, nån tesked här o nån tesked där. Dessutom får hon 10 fästingar per sommar när hon käkar det och man kan ju säga att det märks skillnad när hon inte äter det...

Sen att det inte är bra, och alla studier som har gjorts, har gjorts med mycket större doser...Man ska inte överdosera varken vitlök, eller kraftfoder.

Dock håller jag med om att föl inte ska ha det, jag har blivit försiktigare sen alla dessa rapporter kom ut, och mina hästar under 3 år får det inte. Men, var o en gör ju som de vill.

Om du nu har konstaterat att vitlök inte har varit farligt på dina hästar så är jag nyfiken på varför du inte vill ge det till hästar under 3 år? (Inte kritik, bara en fråga!) Menar du att det är ofarligt eller inte? Varför?

Var och en får ta ansvar för sin häst eller hästar. Men jag måste bara få ställa frågan, de hästar som är i vilt tillstånd, tror ni att dom äter vitlök?

Måste bara tipsa om en grej när det gäller häst med hosta, ge den Horselyx Respiratory. Används som en slicksten, och innehåller flertalet grejer som är bra för luftvägarna.

Vitlök har då fungerat utmärkt på min häst... Hennes kroniska hosta blir bättre när hon äter vitlökspulver då och då, nån tesked här o nån tesked där. Dessutom får hon 10 fästingar per sommar när hon käkar det och man kan ju säga att det märks skillnad när hon inte äter det...

Sen att det inte är bra, och alla studier som har gjorts, har gjorts med mycket större doser...Man ska inte överdosera varken vitlök, eller kraftfoder.

Dock håller jag med om att föl inte ska ha det, jag har blivit försiktigare sen alla dessa rapporter kom ut, och mina hästar under 3 år får det inte. Men, var o en gör ju som de vill.

jag håller med dej. min häst jag haft i över 8 år har haft sån extrem hosta att hon knappt kunde andas ett tag å varken vi elle vet viste vad vi skulle göra. så jag provade att ge henne vitlök eftersom hon fått de hela tiden utan just den vintern hon blev dålig. ca 1 vecka efter att hon fick de första gången så var hostan nästan helt väck å hon har inte hostat en enda gång sedan dess å de e 2 år sedan nu. Nu får hon vitlök varannan dag i väldigt liten dos och det får alla mina andra hästar också. även min 6 månaders fölis. men han får mindre än rekomenderad dos.

alla har så olika åsikter om vitlök så jag håller mej till min. vi har haft vitlök i alla år å aldrighaft en sjuk häst förrens vi slutade så de e vitlök som gäller för mej men i rimliga mängder.

Ang Horselyx Respiratory så funkade ej de eller sån "host pellets" man kan köpa på olika ställen. provade nog 4-5 olika grejor. å de enda som behövdes var litevitlök..

Jag tycker att man först och främst skall ta reda på med hjälp av veterinärutredning VARFÖR hästarna hostar!

Stallmiljön är ju oftast den största bidragande faktorn att man får hosthästar. Allergier av olika slag etc etc.

Tror att veterinärena på Bollerups Hästklinik har gjort något försök förra året på hosthästar som medicinerades med någonting som jag just nu inte kommer ihåg namnet på. Resultatet var positivt iaf. Kontakta dom om ni är intresserade.

Jag skulle fö aldrig själv medicinera med vitlök när man vet att det kan vara skadligt! Även om dosen på försökshästarna var mkt större än vad gemene man ger/dag så undrar jag varför man vill chansa på att fodra sin häst sjuk?

Jag vet inte hur mkt mina hästar tål/dag, alla hästar har förmodligen olika toleransnivåer precis som vi människor.

Jag tål inte själv vitlök i allt för stora mängder då pajar magen...

Dessutom får hon 10 fästingar per sommar när hon käkar det och man kan ju säga att det märks skillnad när hon inte äter det...

Förr gav jag mina hästar en matsked vitlökspulver per dag från april t o m september. På tre hästar hittade jag 2-3 fästingar per säsong.
I år har jag inte gett någon vitlök alls. Jag har hittat sammanlagt 3 fästingar på fyra hästar.

För min del är det slut med att ge hästarna vitlök.

Visst kan man. Men inte heller Switch är ofarligt eftersom det är kemikalier.
3 fästingar på fyra hästar, som gick på sommarbete i fem månader - det är väl inga störe problem, eller hur? I synnerhet som fästingarna i våra trakter inte är så farliga.

Visst kan man. Men inte heller Switch är ofarligt eftersom det är kemikalier.
3 fästingar på fyra hästar, som gick på sommarbete i fem månader - det är väl inga störe problem, eller hur? I synnerhet som fästingarna i våra trakter inte är så farliga.

Det är ju självklart alltid en riskbedömning. Våra hästar går i marker där det finns fästingar som bär på Ehrlichia. Vi behandlar därför alltid med Switch. Den aktiva substansen i Switch Pour On är Permetrin som är en syntetiskt framställd pyretrin. Pyretriner finns bland annat i krysantemumväxter. Permetrin är ett av de mest studerade bekämpningsmedel vi har och rätt använd så är den förhållandevis ofarlig. Min personliga bedömning är att Switch (rätt doserat) och vitlökspulver (i små doser) innebär ungefär samma risktagande vad avser hästens hälsa. Dock är Switch bevisat effektiv mot både fästingar och andra insekter.

Om du nu har konstaterat att vitlök inte har varit farligt på dina hästar så är jag nyfiken på varför du inte vill ge det till hästar under 3 år? (Inte kritik, bara en fråga!) Menar du att det är ofarligt eller inte? Varför?

Jag tror absolut påatt det är dåligt i stor mängd, men i den lilla mängd jag gett har jag inte märkt något negativt. Aldrig haft en sjuk häst... Men jag tänker som så att hästarna är aningen känsligare (kanske bara en barnslig tanke;)) som yngre och därför väntar jag med att ge de yngre vitlök. Så jag har lite dubbelmoral när det gäller den saken, men övervägande är jag positivt inställd mot vitlök, då jag sett vad den gjort med min ponnys hosta.

Var och en får ta ansvar för sin häst eller hästar. Men jag måste bara få ställa frågan, de hästar som är i vilt tillstånd, tror ni att dom äter vitlök?

Det kan jag inte tänka mig att de gör, men tror du att de äter kraftfoder av alla dess slag oxå? ;) (Visserligen något mer naturligt för dom, men ändå inte något de skulle äta i det vilda..)

Jag tycker att man först och främst skall ta reda på med hjälp av veterinärutredning VARFÖR hästarna hostar!

Stallmiljön är ju oftast den största bidragande faktorn att man får hosthästar. Allergier av olika slag etc etc.

Tror att veterinärena på Bollerups Hästklinik har gjort något försök förra året på hosthästar som medicinerades med någonting som jag just nu inte kommer ihåg namnet på. Resultatet var positivt iaf. Kontakta dom om ni är intresserade.

Jag skulle fö aldrig själv medicinera med vitlök när man vet att det kan vara skadligt! Även om dosen på försökshästarna var mkt större än vad gemene man ger/dag så undrar jag varför man vill chansa på att fodra sin häst sjuk?

Jag vet inte hur mkt mina hästar tål/dag, alla hästar har förmodligen olika toleransnivåer precis som vi människor.

Jag tål inte själv vitlök i allt för stora mängder då pajar magen...

Min häst hostar inte supermycket, hon är dammkänslig kan man väl mer säga. Så man märker även om man fodrar med hö inne att hon hostar några ggr på morgonen när hon börjar röra sig, och hostar igång motorn lite även när man rider. (Oavsett hö/hösilage) Alltså ingen superhosta, men tillräckligt enligt mig. Detta hade hon redan när jag köpte henne för 7 år sedan, och våran stallmiljö är bland de bättre om jag själv får säga det. Ingen fukt i stallet,bra ventilation, alltid fönster/dörrar öppna även under vintern. Drar det sig under 10 minus stänger vi, men något fönster är alltid öppet + ventilationssystem, sopar aldrig utan att vattna (eller ytterst försiktigt) om hästarna är inne.... Men jag håller med dig om att många hostiga hästar hade varit bättre om man tänkte över hur stallmiljön ser ut, absolut!

Mot fästingar kan man ju faktiskt oxå använda Switch Pour On ist för vitlök...

Switch är giftigt. Jag skulle aldrig använda det, då det enligt mig kan innebära risk första tiden efter att man lagt på det. Hästarna kliar ofta varandra och jag vill inte att mina föl /eller de äldre.... får i sig det genom munnen... För mig är Switchet mer No-no än vad vitlöken är, även omdet fungerar bra vad jag har hört...

Jag skulle definitivt hellre använda Switch än vitlök (me nu använder ajg ingetdera eftersom vi inte har något fästingproblem)

Jag kan inte längre säga att jag är vidare förtjust i att ge hästarna vitlök.
En del hästar smyger jag på en liten mängd under höstrusket eftersom det hållt dem icke förkylda.
Men jag har ett par hästar i stallet vars magar inte tål denna starka "krydda"
Jag hade defintivt varit högst tveksam och emot att ge ett föl.

Liknande trådar

Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
407
Senast: screen
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
738
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix