M
marie ireholt
När kan man börja ge vitlök till fölen? Hur får jag in bilder på forumet?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
När kan man börja ge vitlök till fölen? Hur får jag in bilder på forumet?
Finns ingen anledning att ge vitlök till häst, allt som är bra för människan är inte bra för häst. Finns bättre sätt om man vill förgifta sina djur
Vitlök har då fungerat utmärkt på min häst... Hennes kroniska hosta blir bättre när hon äter vitlökspulver då och då, nån tesked här o nån tesked där. Dessutom får hon 10 fästingar per sommar när hon käkar det och man kan ju säga att det märks skillnad när hon inte äter det...
Sen att det inte är bra, och alla studier som har gjorts, har gjorts med mycket större doser...Man ska inte överdosera varken vitlök, eller kraftfoder.
Dock håller jag med om att föl inte ska ha det, jag har blivit försiktigare sen alla dessa rapporter kom ut, och mina hästar under 3 år får det inte. Men, var o en gör ju som de vill.
Dessutom får hon 10 fästingar per sommar när hon käkar det och man kan ju säga att det märks skillnad när hon inte äter det...
Visst kan man. Men inte heller Switch är ofarligt eftersom det är kemikalier.
3 fästingar på fyra hästar, som gick på sommarbete i fem månader - det är väl inga störe problem, eller hur? I synnerhet som fästingarna i våra trakter inte är så farliga.
Om du nu har konstaterat att vitlök inte har varit farligt på dina hästar så är jag nyfiken på varför du inte vill ge det till hästar under 3 år? (Inte kritik, bara en fråga!) Menar du att det är ofarligt eller inte? Varför?
Var och en får ta ansvar för sin häst eller hästar. Men jag måste bara få ställa frågan, de hästar som är i vilt tillstånd, tror ni att dom äter vitlök?
Jag tycker att man först och främst skall ta reda på med hjälp av veterinärutredning VARFÖR hästarna hostar!
Stallmiljön är ju oftast den största bidragande faktorn att man får hosthästar. Allergier av olika slag etc etc.
Tror att veterinärena på Bollerups Hästklinik har gjort något försök förra året på hosthästar som medicinerades med någonting som jag just nu inte kommer ihåg namnet på. Resultatet var positivt iaf. Kontakta dom om ni är intresserade.
Jag skulle fö aldrig själv medicinera med vitlök när man vet att det kan vara skadligt! Även om dosen på försökshästarna var mkt större än vad gemene man ger/dag så undrar jag varför man vill chansa på att fodra sin häst sjuk?
Jag vet inte hur mkt mina hästar tål/dag, alla hästar har förmodligen olika toleransnivåer precis som vi människor.
Jag tål inte själv vitlök i allt för stora mängder då pajar magen...
Mot fästingar kan man ju faktiskt oxå använda Switch Pour On ist för vitlök...