Vitlök mot mask????

S

snofflan

Har hört att vitlök skulle vara bra mot mask. Någon som vet??? :confused:

Du får väl göra träckprov och sen använda vitlök och kolla med träckprov igen så får du ju svaret själv.
Och vilken mask tänker du på?

Blodmask. Har precis tagit träckprov och efter det svaret är jag fan villig att prova vad som helst.

Blodmask. Har precis tagit träckprov och efter det svaret är jag fan villig att prova vad som helst.

Vitlök? Aldrig hört.
Vad :devil: är det för myt.

Har du hört talas om avmaskningsplan för övrigt?

Jag är inte helt :devil: skruvad! Givetvis har jag en avmaskningsplan och varje gång jag ska avmaska har jag först kontakt med veterinär men likväl har det nu poppat upp blodmask i träcken. Har haft i väg det på analys där de ser masken men inte ägg. Just nu, efter mycket telefonkontakt med typ hundra olika veterinärer som inte fattar någonting, är jag villig att prova allt. Hörde om vitlök och därför undrade jag bara om någon visste något. Trodde verkligen inte att man skulle använda enbart vitlök...

Jag är inte helt :devil: skruvad! Trodde verkligen inte att man skulle använda enbart vitlök...

Varför frågade du då om vitlök är bra mot mask?
Har aldrig någonsin hört talas om att vitlök har den effekten.
:confused:

Ville givetvis veta om någon hade hört talas om det och kanske provat. Och kanske kanske sett något resultat.... Eftersom maskarna hos min häst inte försvinner.

Annars är väl aspbark det klassiksa naturmedlet mot mask? Det finnns ju t o m att köpa på påse! (Nej, Circe, inte som enda maskmedel, naturligtvis!) Vitlök, liksom aloe vera, är ju sånt som är bra "för allting", så det skadar ju inte. Biter det inte på masken, så gör det säkert nytta på nåt annat sätt! ;)

Ja, jag brukar faktiskt kapa aspgrenar direkt från träden och lägga i hagen. Hästarna skalar grenarna helt och hållet. Jag har aldrig använt köpta aspbarkspellets, så jag vet faktiskt inte var de säljs, men jag har hört talas om folk som använder det och är nöjda. Sök på nätet kanske? Nån som säljer örtpreparat och liknande till hästar, de kanske har?

Tack så jättemycket för svaret! Detta måste jag prova omgående. Kan ju bli intressant... :) :bow: :bow:

Här hittar du en hemsida om aspbarkspellets.
Tyvärr är återförsäljarna inte så många,så jag håller tummarna att någon finns i närheten av dig..

Äppelcidervinäger är något som hjälper till att hålla masken nere, vitlök är bra för andra parasiter såsom mygg, knott, flugor, fästing etc. detta innebär ju inte att man kommer ifrån avmaskning, men nivån kan kanske hållas lägre på parasiter.

Det här var verkligen en intressant tråd!!

Hoppas att det är någon som antingen har fakta för det eller som har provat själv (fler än de som har svarat alltså ;) ).

Hmm, vi har ett par aspar i hagen och de har hästarna skalat en del nu i vinter. Om det är för att det är gott eller för att de "behöver" det vet jag inte. Om ett träckprov skulle avslöja så mycket om just asp vet jag inte eftersom det är bra betesrutiner i övrigt (visserligen en del nyinkomna hästar).

Pålle äter ju iofs på al också så... fast då är det kottarna och "hanblommorna" som han är ute efter och inte barken.

Hoppas också på något givande svar. Använde vitlök förr i förebyggande mot förkylning och sånt men blev sedan lite slö med det. Började med det i dag på min nya häst som jag vet har mask trots att hon precis blivit avmaskad. Vi får ju se, kanske det hjälper... ;)

Hur mycket äppelcidervinäger ska man använda då? Har du själv testat det??

Svar ja, de hästar som fick äppelcidervinäger hade en mindre maskförekomst eller ingen alls än de som inte fick. Man har även kunnat dokumentera detta, fast just nu vet jag inte var den finns att läsa.
Men detta ger ingen orsak att strunta i avmaskningen, detta är en del i hästens omvårdnad och välmående.

Nej men man kan köra med sånt som förebygger och ta träckprov och avmaska vid behov.

Jag tycker bara att det är onödigt och hålla på och avmaska som man gör nu. Nu har jag inget större val då jag är inhyrd i ett stall, men när planerna på eget stall förverkligas så kommer jag att köra på att förebygga och sen träckrpov och avmaska vid behov.

Liknande trådar

Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
406
Senast: screen
·
Mat Jag älskar vitlök och använder det i nästan all matlagning! Nästan alltid krossad i vitlökspress….. Men nu läser jag överallt hur dåligt...
2
Svar
24
· Visningar
1 143
Senast: Gnist
·
Kropp & Själ Vet inte om detta tagits upp i hudvårdstråden, den är så bred så tänkte detta kunde få en egen tråd för det är säkert många som har...
2
Svar
20
· Visningar
1 840
Senast: Rosett
·
Hundhälsa Har en 10v gammal valp som har haft diarre sen i söndags, hans diarre stinker dessutom. Han har gått på skonkost sen i måndags men...
2
Svar
24
· Visningar
1 738
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar