Vitlök mot mask????

Svar ja, det var precis vad som hände. Man kunde avmaska färre gånger än tidigare, vilket är positivt.

Vad intressant! Givetvis är jag inte ute efter något substitut för avmaskning, bara en ytterligare hjälp på vägen om man nu kan säga så. Tack så jättemycket för svaret!!

Ja och det är definitivt bra för tarmväggar m.m.
Inte bara ekonomin. :D

Usch...längtar efter egen gård!! :(

vitlök... hmm.. nåt garanterat skydd är det väl inte.. jag vet bara att den har bra effekt för övrigt och är nyttig..(hjälper lite mot kusarna nu i sommar)

Sen en häst som jag hade fyra år utan avmaskning klarade sig utmärkt på bara vitlök, inge mask... inte vet jag, men jag använder då det.

Kram

Hur mycket äppelcidervinäger ska man använda per dag, och vart köper man det? I vanliga affärerna, eller finns det "speciellt för häst"?

Man kan köpa dunkar om 5 l, kostar strax under 200 kr tror jag. Jag har givit ca ½ dl per dag i fodret, detta är till en islänning så ½-1 dl brukar nog vara gängse dos.

Du gjorde alltså träckprov regelbundet så du vet att hästen inte hade nån mask?

Nu är äppelcidervinäger inhandlat och skall börja invänjas!
Det ska väl även ha andra välgörande egenskaper?

"Förr i världen" här i mina hemtrakter så användes granris om vintrarna som maskbekämpning. Påstås att genom att äta granris så blir hästarna av med masken.

Tja, om det stämmer så är nog varje tillstymmelse till parasitägg/mask puts väck hos oss efter vinterns stora granris intag i hagen... Kan meddela när svaret på det inskickade träckprovet kommer... För rimligtvis borde "nya" hästen ha icke blygsamma mängder ägg på sitt provsvar.

Hur har det gått Snofflan?

Snofflan; har du fått någon förklaring till varför du ser levande maskar men inga ägg? Har det tagit slut på de levande maskarna?

Våra hästar hade 0 EPG på träckprov samt ingen förekomst av bandmask (kollade det med när jag likväl höll på...) De är avmaskade två gånger per år, innan och efter betet. De har även gått i vinterhagen under sommaren en par timmar varje dag. De är aldrig avmaskade enligt något medels intervaller men sommarhagarna torde vara hyfsat rena (tillräckliga ytor i förhållande till hästantal samt välskötta beten). Hästarna har ätit stora mängder gran under vintern och sly under våren. Kanske den gamla sanningen som råder här att gran fungerar som avmaskningsmedel verkligen fungerar?

Re: Hur har det gått Snofflan?

Det var ett tecken på att maskarna "massaktiverats", att det fanns många maskar men inte så mogna att de utsöndrade ägg än.

Precis som Magdalena skrev. Labbets veterinär ringde mig och berättade att maskarna som fanns i avföringen var "ungmaskar", för unga för att lägga ägg. Därför kunde de inte hitta några ägg. Ska avmaska igen i maj med cydectin och veterinären sa att det kunde bli ett nytt massuppvak då. Så kan det tydligen hålla på ett tag innan man får bukt med det.

Till Magdalena:
Tänker inte släppa hästen på gräs (bete) i sommar utan hon får gå hemma så att jag kan hålla koll på maskarna. Undrar om jag, fastän hon inte går på gräs, ändå ska avmaska med medlets intervaller (12 veckor)? Det ska jag väl? :confused: Gäller det sommaren över lag (fastän de inte släpps på bete) eller gäller det enbart om de går på bete? Nu har jag blivit lite förvirrad igen.... :crazy:

ojdå, så det kan vara. Kan du på något sätt se på hästen att hon är maskangripen? Är det några andra "tecken" på det än diarren?

Nej faktiskt inte. Det är bara diarren. Visserligen käkar hon bark men jag tror att hon gör det för att det är gott. Det finns nämligen varken asp eller gran i hagarna. :confused: Men visst blir man förvirrad.... :)
I övrigt så är hon fin i hullet (till och med lite rultig :o) och pälsen är ok även om hon är mitt i fällningsperioden. Än så länge (peppar, peppar...) har jag inte märkt någon typ av kolik och hon äter med väldigt god aptit.
Har haft en häst tidigare med mycket mask och hon hade kolik ständigt och jämt. :( Den förra ägaren hade förmodligen bara struntat i att avmaska henne så när jag lånade hem henne såg hon helt bedrövlig ut. Raggig lång päls (fastän det var i juni), bukig och mager över revbenen. Det tog vääääldigt lång tid innan jag fick bort maskarna på henne!
Efter att jag hade haft henne åt honom i två år skulle han sälja henne och jag hade första tjing. Vad som var tur i oturen var att jag inte hann köpa henne innan allt gick åt :devil:. En sen kväll fick hon grym kolik och vi åkte med henne till Hbg. Dagen efter opererades hon. Hon hade gasbildning, förstoppning och tarmomvridning. Förmodligen var det sviterna av alla maskarna. Efter konvalescensen på 3 månader var det likadant igen. Bara det att denna gången gick det inte att göra något åt det då tarmarna hade vuxit samman. :cry: Denna häst hade både små och stora blodmaskar och du anar inte hur det såg ut när hon bajsade... Lorten, praktiskt taget, kröp i väg av sig själv. Så mycket mask var det.
Därav min oro för min nuvarande bäbis. :crazy:

Kan ju säga att nu börjar faktiskt maskarna avta. Får leta ganska länge i lorten innan jag hittar någon. Och det brukar bara vara typ en eller två som jag hittar då. Och det måste ju vara positivt. Undrar bara om det är någon som vet hur jag ska göra med diarren? Hon får loppfrö på kvällarna nu för att det ska stabilisera sig men än så länge har hon inte blivit bättre. Har även gett henne jäst utspädd i vatten men utan resultat. Någon som har något råd??

Liknande trådar

Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
406
Senast: screen
·
Mat Jag älskar vitlök och använder det i nästan all matlagning! Nästan alltid krossad i vitlökspress….. Men nu läser jag överallt hur dåligt...
2
Svar
24
· Visningar
1 143
Senast: Gnist
·
Kropp & Själ Vet inte om detta tagits upp i hudvårdstråden, den är så bred så tänkte detta kunde få en egen tråd för det är säkert många som har...
2
Svar
20
· Visningar
1 840
Senast: Rosett
·
Hundhälsa Har en 10v gammal valp som har haft diarre sen i söndags, hans diarre stinker dessutom. Han har gått på skonkost sen i måndags men...
2
Svar
24
· Visningar
1 738
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar