Re: Hur har det gått Snofflan?
Nej faktiskt inte. Det är bara diarren. Visserligen käkar hon bark men jag tror att hon gör det för att det är gott. Det finns nämligen varken asp eller gran i hagarna.
Men visst blir man förvirrad....
I övrigt så är hon fin i hullet (till och med lite rultig
) och pälsen är ok även om hon är mitt i fällningsperioden. Än så länge (peppar, peppar...) har jag inte märkt någon typ av kolik och hon äter med väldigt god aptit.
Har haft en häst tidigare med mycket mask och hon hade kolik ständigt och jämt.
Den förra ägaren hade förmodligen bara struntat i att avmaska henne så när jag lånade hem henne såg hon helt bedrövlig ut. Raggig lång päls (fastän det var i juni), bukig och mager över revbenen. Det tog vääääldigt lång tid innan jag fick bort maskarna på henne!
Efter att jag hade haft henne åt honom i två år skulle han sälja henne och jag hade första tjing. Vad som var tur i oturen var att jag inte hann köpa henne innan allt gick åt
. En sen kväll fick hon grym kolik och vi åkte med henne till Hbg. Dagen efter opererades hon. Hon hade gasbildning, förstoppning och tarmomvridning. Förmodligen var det sviterna av alla maskarna. Efter konvalescensen på 3 månader var det likadant igen. Bara det att denna gången gick det inte att göra något åt det då tarmarna hade vuxit samman.
Denna häst hade både små och stora blodmaskar och du anar inte hur det såg ut när hon bajsade... Lorten, praktiskt taget, kröp i väg av sig själv. Så mycket mask var det.
Därav min oro för min nuvarande bäbis.