Vitlök farligt?!

frittan

Trådstartare
Många i mitt nuvarande och tidigare stall fodrar med vitlök. I ett annat stall jag var i tidigare så var det vissa som sa att vitlök skulle man absolut inte ge för det var farligt och dittan och dattan.

Stämmer det?
Vad finns det för fördelar respektive nackdelar med vitlöken?

Sv: Vitlök farligt?!

Jag har alltid fodrat med vitlök några veckor under de hetaste somrarna och ett par veckor på vintern mot förkylningar i väldigt små mängder men har slutat. Varför? Jo för att det är starkt och jag är rädd om hästarnas känsliga magar.
Jag har inte märkt någon större skillnad mer än på en av hästarna (tyvärr avlivad i januari) som det hjälpte på vid förkylning

hej! enligt nya råd och rön så är inte vitlök bra för hästar. MEN man vet inte heller vilken mängd som är farligt. Många på sommaren ger en klyfta varje dag. Man vet inte om det är för mkt eller om det är alldeles för lite för att hästen ska ta skada. Det som händer när hästen får vitlök är att blodet tunnas ur. Tidningen islandshästen hade en jättebra artikel om det förra hösten. Du kan ju försöka leta hos dom för att få bättre svar:)

Saxat från alltomhästar.se
I en studie som är gjord på hästar i Sverige berättar Agronomie doktor Anna Jansson, SLU, Uppsala att man har noterat att hästar som har ätit vitlök är överrepresenterade när det gäller kolik.
På frågan om det är ”livsfarligt” med vitlök till hästar svarar
Anna att vitlök är klart olämpligt för hästar.
Resultatet i studien är inte vetenskapligt bevisat utan man pratar om en
tendens, man hade för få hästar i gruppen för att kunna säkerhets ställa
resultatet.

Saxat från aftonbladet:
Vitlökens läkande krafter på immunförsvaret har varit känt i årtusenden. Den stinkande lilla löken förebygger förkylningar och luftvägsbesvär.
Till häst ges allt från färskpressad vitlök, pulver till flingor att blandas med kraftfodret. Många hästägare ger vitlök till hosthästar och tycker att dessa blir mer besvärsfria då. Andra hästägare ger i förebyggande syfte när de ska iväg på tävlingsmeetings.
Under 2005 publicerades en studie om hur hästar kliniskt påverkas av vitlök. Dessa forskare kom fram till att vitlök orsakar blodbrist hos hästar.
Undersökningen gällde frystorkad vitlök. När dosen överskrev 0,2 g per kg kroppsvikt (100 g för en 500 kg tung häst) utvecklade hästarna blodbrist och onormala blodvärden. Det tog sedan hela fem veckor för hästarna att återhämta sig från blodbristen. Återhämtning av blodvärdena tog ännu längre tid.
Fler studier kring hästar och vitlök behövs för att man säkert ska veta dess hela effekter, både positiva och negativa. De positiva effekter vi människor får kan inte direkt översättas till hästar då vi har olika mag- tarmsystem. Rekommendationen tills vidare blir alltså att ta det försiktigt med vitlök tills vidare.

Saxat från aftonbladet:
Vitlökens läkande krafter på immunförsvaret har varit känt i årtusenden. Den stinkande lilla löken förebygger förkylningar och luftvägsbesvär.
Till häst ges allt från färskpressad vitlök, pulver till flingor att blandas med kraftfodret. Många hästägare ger vitlök till hosthästar och tycker att dessa blir mer besvärsfria då. Andra hästägare ger i förebyggande syfte när de ska iväg på tävlingsmeetings.
Under 2005 publicerades en studie om hur hästar kliniskt påverkas av vitlök. Dessa forskare kom fram till att vitlök orsakar blodbrist hos hästar.
Undersökningen gällde frystorkad vitlök. När dosen överskrev 0,2 g per kg kroppsvikt (100 g för en 500 kg tung häst) utvecklade hästarna blodbrist och onormala blodvärden. Det tog sedan hela fem veckor för hästarna att återhämta sig från blodbristen. Återhämtning av blodvärdena tog ännu längre tid.
Fler studier kring hästar och vitlök behövs för att man säkert ska veta dess hela effekter, både positiva och negativa. De positiva effekter vi människor får kan inte direkt översättas till hästar då vi har olika mag- tarmsystem. Rekommendationen tills vidare blir alltså att ta det försiktigt med vitlök tills vidare.

detta har jag missat! alltid lär man sig nåt nytt:)

Tack för bra svar!

Då var det som jag hade hört att det kan vara farligt, var folk i mitt nuvarande stall som sa att det då inte alls kunde vara farligt!

Jag själv fodrar inte med vitlök, har aldrig haft anledning till det :)
Och nu lär jag inte våga ändå :D

Jag har hört att när en häst har fått i sig en viss mängd vitlök uder sin livstid så slutar den äta det, så finns det vitlök i tex mineraler som man ger så ratar hästen mineralerna.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 926
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 079
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
750
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka