Vitlök eller ej?

nexxa

Trådstartare
Läst en del trådar där en del skriver att de inte ger vitlök av många olika anledningar.Ger ni vitlök? Varför/varför inte?
Jag har gett vitlök ett bra tag nu men börjar tveka lite..

Sv: Vitlök eller ej?

Jag ger alla mina vitlök. Avels stona slutar jag att ge när det är 3veckor kvar till fölning. Börjar ge dom igen när fölisarna är ca 4 veckor. Jag ger dom vitlöksflingor som hippo har. Jag har märkt att dom klarar av knott,mygg och fästingar bättre på detta viset. Har även en ardenner som tidigare hade hosta som försvann när han fick vitlök.Jag har bara bra saker att säga om vitlök.

Jag har också märkt att det blir bättre, men man vet ju aldrig..Hur kommer det sig att du inte ger stona vitlök några veckor innan och efter fölning ??

Jag har hört att en del hästar är allergiska mot vitlök. Brukar göra min egen blandning på sommaren med olja och vitlök som funkar kanon. Har sett att om man smörjer för "flitigt" på en av mina hästar så reagerar han lite genom att bli kal på vissa fläckar så jag får inte överdosera och då går det bra.

Ang. dom som inte tål detta har jag hört att de kan bli väldigt sjuka, jag har ingen egen erfarenhet av detta!

Fröken_Skåne skrev:
Hur kommer det sig att du inte ger stona vitlök några veckor innan och efter fölning ??

Nu var ju inte frågan till mig :angel: men jag har hört att vitlök kan förhindra att föl får en normal tarmflora. En uppfödare som jag känner ger inte vitlök alls de sista månaderna till dräktiga ston, en annan slutar ge efter fölningen.

Alla hästarna i stallet käkar vitlök under sommaren för att få ner antalet fästingar och andra insekter. Tre kombinerar med flugmedel i olika mängd, beror på hur känslig hästen är på insekter och andra kryp. Den fjärde blir smord med vitlök blandad med olja precis som silvers pållar. Ingen har fått några problem, utom kanske att den sistnämnda luktar lite som prickig korv när han blir varm :D

jag kommer ge min shettis vitlök när han kommer hem i sommar (har varit hos fodervärden) han har stora problem med flygfän på sommaren, och delvis så hjälper vitlökspulvret han får.

Min får vitlök jämt , och det hjälper mkt främst på sommaren mot knott å fästingar. Men håller borta hosta och förklyningar bättre också :)

Illa skrev:
Nu var ju inte frågan till mig :angel: men jag har hört att vitlök kan förhindra att föl får en normal tarmflora. En uppfödare som jag känner ger inte vitlök alls de sista månaderna till dräktiga ston, en annan slutar ge efter fölningen.
Jag har hört att smaken kan gå över i mjölken och att det kan vara svårt att få fölisen att dricka. Sen kan det ju ha med tarm floran att göra med.

Min häst äter vitlök för att den får sååå bra andedräkt :rofl:
Nej, det är ju absolut inte en anledning, men jag använder det för att motverka förkylning och fästingbett.
Jag har bara hört positivt om vitlök och hästen verkar gilla det.

Vlket märke räcker längst/är bäst och i vilken form ger du?

Innan fick pållen hackade flingor, nu pulver.

jag ger inte min vitlök, men funderar på det.
på jobbet får hästarna vitlök framemot sommaren när flugor och sån skit börjar komma.

Hmm.. Alla pratar om vitlök om sommaren pg.a insekter och minskat antal fästingar. Men jag ger min häst vitlök (färsk, som jag själv skivar - bäst så) året runt. Sommaren - äckliga fästingar. Vintern - förhindrar förkylningen.

Är det fler som använder färsk vitlök? :idea:

Vi har börjat ge vitlök till Quisen. En klyfta på morgon och en på kvällen. Han har varit förkyld under en kort tid och så började vi med vitlöken och han blev genast mycket bättre. Det ger ju ett bättre immunförsvar och de blir inte lika sjuka. Vitlök är bra :)

Ja, jag ger mina färsk vitlök. Jag köper ca 1 kg åt gången, skalar och kör klyftorna i mixer ihop med matolja. Fördelar i ett antal småpytsar och lagrar i frysen...Ger dem ca 1 tsk av blandningen väl utrört i kraftfodret 1 gång om dagen.
//marti - som gillar luktar av vitlök

Vitlök är bakteriedödande. Matsmältningssystemet hos hästen behöver sina bakterier. Jag vill inte riskera att råka störa matsmältningen, därför ger jag heller inte vitlök.

Det jag registrerat att "auktoriteter" sagt om vitlök är att om man nu absolut ska ge det så bör man ge det i perioder, och inte kontinuerligt.

Jag har gett vitlök dels under vintern förr, dels året om. Och så har jag inte gett alls. Kan inte säga jag sett någon skillnad.

Dräktiga stoet åt vitlök, hon åt himla dåligt om hon inte fick 'kryddad' mat. Försökte flera gånger ta bort den men nepps.

Fölet diade glatt OCH stal glatt av mammas vitlökspepprade mat. SÅ när fölis skulle vänjas att äta själv så - just det - vägrade hon äta om det inte var vitlök i :crazy:

Stoet föredrar maten kryddad (men äter utan), valacken föredrar den okryddad (men äter med också). De åt vitlök fram tills årsskiftet ungefär, men sen har de inte ätit. Eftersom valackens mage krånglad elite (antagligen pga flera buttakurer) så tog jag bort allt som kunde 'störa' magen. Och då strök jag den för stoet med.

Jag har dock inte sett NÅGRA effekter av vitlök åt något håll - varesig positiva eller negativa. Varken av vitlökspulver, flingor eller färsk vitlök. Ingen effekt på mygg heller tyvärr. Utan jag har gett det för att hästarna gillat det och FRAMFÖRALLT för att är de vana att äta vitlöksmat så är det plättlätt att medicinera i maten, man bara skopar i lite extra vitlök så känner de inte medicinsmaken och äter glatt. Det är faktiskt den STORA anledningen att jag ger vitlök i perioder.

Finns väl inga studier på det (??) så det som sägs är väl just vad var och en tycker och tänker, vilka erfarenheter man har.

Mina äter inte vitlök, så är det med det. Ja, om de är svältfödda så äter de i princip allt de bjuds (de är ju kallblod, för fasiken...), men med bra foderstat i övrigt så sorteras vitlöken ut eller så äts käket bara upp bitvis. Särskilt kinkiga med fodret i övrigt är de inte, diverse olika örter och annat tas gärna - men vitlöken går bort.

Förstår inte riktigt heller detta med lök till djur övht egentligen. Hundar tål bevisligen inte lök ALLS. Varför skulle hästar göra det? En häst i det vilda gräver vad jag vet inte upp lök.

Aldrig varit med om att det hjälpt mot flugor annat än i hemmagjorda flygfämedel (men som då måst smörjas på cirkus var 7:e h typ).

Så just nu lägger jag pengar (hehe, nä, bara tid - den tid det tar att slå ner & torka..) på örter jag tycker mej märka definitiva effekter av - tex nässlor!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 022
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 330
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 132
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar